סגור
פקק ימי ב חופי אשדוד
אוניות מחכות לפריקה מול נמל אשדוד. "העובדים במחלה ובחופשה באוגוסט" (גדי קבלו)

סכסוכי העבודה החזירו את פקק האוניות מול נמל אשדוד

בנמל אשדוד טוענים כי עובדי חברת התעבורה הימית עושים "שביתה איטלקית" בניגוד לצו של בית הדין לעבודה. בנוסף, עיצומים בממגורת דגון בחיפה גורמים לכך שיותר אוניות תבואה מגיעות לאשדוד. ההסתדרות: "אין עיצומים ולא היו"

התור בנמלי הים מתארך שוב בגלל סכסוכי עבודה. בחודשים האחרונים הפקק בנמלים המשיך לפקוד את חופי ישראל, אך בהיקף נמוך יותר מאשר בשיא המשבר בו חיכו בלב ים בין 70 ל־90 אוניות. הירידה בזמני ההמתנה של האוניות מיוחסת בעיקר לצמצום משמעותי בביקוש העולמי ליבוא סחורות ומטענים שמתבטא גם בירידת מחירי התובלה, אך גם פתיחת התחרות בנמלים והענקת שלושת הרציפים הריקים לנמל המפרץ ונמל הדרום השפיעה על כך.
למרות זאת, בימים האחרונים מספר האוניות הממתינות החל לטפס שוב ואתמול חיכו כ־40 אוניות מחוץ לנמלים, 20 מהן מחוץ לנמל אשדוד. כל האוניות הממתינות באשדוד הן אוניות מטען כללי המכילות מתכות, כימיקלים, תבואה, עצים וכדומה. בנמל ובממשלה טוענים כי עובדי הגוררות של חברת התעבורה הימית של אשדוד נוקטים עיצומים, עושים "שביתה איטלקית" ומעכבים את העבודה.
בנמל אשדוד טוענים גם כי עיצומים בממגורת דגון בחיפה גרמו לכך שיותר אוניות תבואה מגיעות אליהם.
חברות התעבורה הימיות הן אלה שמעניקות שירות לאוניות הנכנסות לנמל, מפקחות על התור התפעולי ומכניסות את האוניות לנמלים. עד לפני שנתיים חברות אלה, שנקראות גם מחלקות הים, היו שייכות לנמלים הממשלתיים חיפה ואשדוד, אך במסגרת הרפורמה הוחלט להפרידן מהנמלים ולהפוך אותן לחברות בנות של חברת נמלי ישראל (חנ"י) האחראית על אחזקה ופיתוח של תשתיות הנמלים.
בשבועות האחרונים טוענים בחברת נמלי ישראל, בנמל אשדוד ובממשלה כי עובדי חברת התעבורה הימית באשדוד נוקטים עיצומים, לוקחים ימי מחלה ועושים שביתה איטלקית ולא מכניסים אוניות לנמל. בעקבות זאת פנתה הנהלת חברת תעבורה ימית אשדוד לבית הדין לעבודה שהוציא צו זמני שמונע מעובדי החברה לנקוט צעדים ארגוניים. עם זאת, פסק הדין לא קבע האם היו עיצומים כאלו מלכתחילה.
בנמל ובממשלה טוענים כי השביתה האיטלקית נמשכת, אך בהסתדרות אומרים כי אין עיצומים וגם לא היו. לפי ההסתדרות, הצדדים מסכימים כי יש מחסור חמור של כוח אדם בחברת התעבורה שמוביל למשמרות ארוכות של 24 ואף 48 שעות, וכי יו"ר הוועד "רודף אחרי העובדים אך הם במחלה ובחופשה באוגוסט". לטענת ההסתדרות, כל הוויכוח הוא על גיוס של ארבעה עובדים. בהסתדרות מתנגדים לרצון החברה לגייס עובדים חדשים שיהיו רק "כוננים" ויועסקו בניגוד להסכם הקיבוצי.
במקביל לחוסר השקט באשדוד גם עובדי ממגורת חיפה (לשעבר דגון) נוקטים עיצומים. בימים האחרונים העובדים משביתים לשעות ארוכות את פריקת התבואה ומסירתה בנימוק של "בעיית כוח אדם".
לדברי יו"ר ועד עובדי הממגורות, שמעון עמר, החברה מתקשה לגייס עובדים חדשים. "העבודה בממגורות היא עבודה קשה מאוד. זו עבודת כפיים שצריך לבצע עם קסדה על הראש כל הזמן, אטמי אוזניים ומסיכת אבק. ולעבודה הזו – הם מנסים לגייס עובדים בשכר מינימום", אמר.
הקושי העיקרי של עובדי הממגורה הוא שאין להם ממש מול מי למחות. חברת גדות מפעילה כרגע את הממגורה אך כפי שנחשף ב"כלכליסט" לפני כחודשיים, חנ"י החליטה לצאת למכרז חדש על הפעלת הממגורה עקב שיקולי ריכוזיות. כעת, לעובדים שהכריזו לפני מספר חודשים על סכסוך עבודה אין כתובת שאליה הם יכולים לפנות, ובפועל הם לא ממש יכולים לנהל משא ומתן מול אף אחד: חנ"י מטילה את האחריות על חברת גדות שעדיין מפעילה את הממגורה, וגדות מחזירה את הכדור לחנ"י.
יבואני התבואות מיואשים מהמצב. "העובדים בממגורות עושים שביתה איטלקית", אמר מנכ"ל קמור ספנות אלי נורמנד. במכתב ששלח נורמנד למנכ"ל חנ"י איציק בלומנטל נכתב כי זמן ההמתנה בדגון עומד כעת על 23 עד 26 יום. "חייבים שימונה גוף אחראי אחד להסדיר את הנושא, במיוחד שכל צד בסכסוך מטיל את האחריות על משנהו", כתב.
מנמל אשדוד נמסר: "לאחרונה חווינו עיצומים של עובדי הגוררות של חברת נמלי ישראל ועיצומים בממגורות דגון בחיפה, אשר גרמו לעיכובים בעבודת חברת נמל אשדוד. חברת נמל אשדוד פועלת לצמצם את הפער באופן מיידי".