סגור

מגדלי העופות עתרו לבג"ץ: דורשים להעלות את מחיר הביצים ב-6.5%

ארגון מגדלי העופות טוען: שרי החקלאות והאוצר נמנעים מלחתום על צו להעלאת מחירי הביצים, למרות המלצת ועדת המחירים לפני חצי שנה

ארגון מגדלי העופות עתר הערב (ה') לבג"ץ נגד שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן, שנמנעים מלחתום על הצו להעלאת מחירי הביצים ב-6.5%.
העתירה מגיעה לאחר שביוני 2021 המליצה ועדת המחירים - המורכבת מנציג משרד האוצר ומנציג משרד החקלאות - על העלאת המחיר. הוועדה הסכימה שחלה עלייה במחירי התשומות בייצור הביצה, ובעיקר במחיר התערובת להאכלת העופות.


על פי החוק, השרים יכולים להעלות את המחיר בהתאם להמלצת הוועדה - והם יכולים שלא להשתמש בסמכותם זו בהתאם ל"נימוקים שיירשמו". לדעת העותרים, השרים מחויבים להשתמש בסמכותם להעלות את המחיר, ואי שימוש בסמכות זו אינו סביר, אינו תקין מנהלית, ופוגע בחופש העיסוק וזכות הקניין של המגדלים.
1 צפייה בגלריה
לול תרנגולות  ביצים לולים תרנגולת ביצה
לול תרנגולות  ביצים לולים תרנגולת ביצה
לול תרנגולות
(צילום: עמית שעל)

אלא שהעתירה של המגדלים לא מתקיימת בחלל ריק. מאז הקמת הממשלה הנוכחית יש ניסיון בלתי פוסק להביא לרפורמות בענף ההטלה, הן מבחינת רמת התברואה בלולים, הן מבחינת צער בעלי חיים והן מבחינת ביטול התכנון בענף, לרבות פתיחת המשק ליבוא.
מבחינת השרים - שהסכימו להוציא את הרפורמה הזו מחוק ההסדרים - יש לנהל דיון בהעלאת המחירים כחלק מקידום הרפורמה בענף הביצים. לעומת זאת, המגדלים טוענים בעתירה שלא ניתן לעכב את עליית המחיר בשל חקיקה עתידית, ובנוסף החקיקה העתידית לא מבקשת לבטל את הפיקוח על המחיר באופן ישיר.
מחיר מגש של 12 ביצים בישראל בגודל הממוצע L עומד על 11.30 שקלים, ואחרי ההתייקרות יעמוד על כ-12.05 שקלים. יש להזכיר כי כבר כיום מחיר הביצה בישראל גבוה בהשוואה בינלאומית. על פי אתר נומבו, העורך השוואות בין מחירי הביצים בכל העולם, מחירי הביצים בישראל נמצאים במקום הרביעי בעולם. הפער בין מחיר הביצה בישראל לבין מחיר הביצה בעולם גדל בעקבות התחזקות השקל.
מסביבת שר החקלאות נמסר: "נלמד את העתירה ונגיב עליה בבית המשפט".