סגור
מחנה הפליטים שועפאט מזרח ירושלים
מחנה הפליטים שועפאט, מזרח ירושלים (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)

אושרה תוכנית החומש למזרח ירושלים בהיקף של 3.2 מיליארד שקל

התוספת הממשלתית לעומת התוכנית הקודמת הסתכמה ב-350 מיליון שקל בלבד, אף שמראש תוכנן להקצות סכום גבוה פי שלושה. בין היתר יוקצו 800 מיליון שקל בחמש שנים לחינוך ו-770 מיליון שקל לתחבורה, כולל פרויקטים המיועדים לאוכלוסייה היהודית. הסכום של 200 מיליון שקל למכינות קדם אקדמיות שהקפיא סמוטריץ' מופיע בתוכנית, וועדה מיוחדת תדון בו

הממשלה אישרה היום (א') את תוכנית החומש החדשה של מזרח ירושלים לשנים 2024-2028 בהיקף של 3.2 מיליארד שקל.
מדובר בתוספת של 50% לעומת התוכנית הקודמת, שעמדה על 2.1 מיליארד שקל. עם זאת הפעם העירייה העמידה 750 מיליון שקל, כך שהתוספת הממשלתית הסתכמה בסכום של 350 מיליון שקל בלבד, אף שמראש תוכנן להקצות סכום גבוה פי שלושה. הסכום של 200 מיליון שקל למכינות קדם אקדמיות שהקפיא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מופיע בשלב זה בתוכנית תחת הכותרת "תעסוקה בפריון גבוה".
בין היתר יוקצו 800 מיליון שקל בחמש שנים לחינוך, בדגש על שילוב תוכנית הלימודים הישראלית במזרח ירושלים, 260 מיליון שקל לעידוד תעסוקה, 770 מיליון שקל לתחבורה (כולל פרויקטים המיועדים לאוכלוסייה היהודית), 100 מיליון שקל למבני ציבור, 100 מיליון שקל לבריאות, 120 מיליון שקל לרווחה, 415 מיליון שקל לטיפול במרחב הציבורי (גנים ופארקים), 120 מיליון שקל לביטחון אישי, ובכלל זה תוספת שוטרים ו-50 מיליון שקל ליזמות הייטק.
כפי שדווח, הממשלה החליטה להקים צוות שיגבש תוכנית לפתרון המחלוקת בנוגע לסכום שהקפיא סמוטריץ'. הצוות יכלול נציגים של משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד ירושלים והמסורת, ולא יהיו בו נציגים לעירייה. סמוטריץ' אמר: "אנחנו רוצים לוודא שהתקציבים מגיעים ליעדם ולא למטרות אחרות". הוא טען שמהלכי עיכוב תקציבים שלו נעשים בתיאום מלא עם ראש הממשלה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי התוכנית מוכיחה ש"הממשלה שלנו דואגת לכל אזרחי מדינת ישראל". למרות הסכום המוגבל הוא הוסיף כי "ההחלטה תשנה את פני העיר ירושלים ותביא לפיתוח מסיבי של תשתיות". השר לענייני ירושלים ומסורת מאיר פרוש אמר כי "הממשלה הזו משקיעה באוכלוסייה הערבית לא מפני שההשקעה בה תתבטא בתוספת של אצבעות לקואליציה, כפי שהיה בממשלה הקודמת. אנחנו משקיעים בהם מיליארדים כי זה הדבר הכי אנושי לעשות, ואנו עושים את זה עם כל הרצון ועם כל הלב". ראש עיריית ירושלים משה ליאון טען אמר: "כך מממשים ריבונות ומעבירים מסר שירושלים עיר אחת – לוקחים אחריות על איכות החיים".
מעמותת עיר עמים, הפועלת לקידום שוויון בירושלים, נמסר: "התוכנית נקרעת בין צעדים פוליטיים כוחניים לצעדים לצמצום הפערים החברתיים הקשים". בין היתר מציינים לחיוב את הכוונה לתכנן 2,000 יחידות דיור בשנה. בייחוד מגנים את הקפאת התקציבים של סמוטריץ' וכן הוספת פרק ביטחון אישי ותוספת שוטרים לדרישת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
חברת הנהלת עיריית ירושלים לורה ורטון ממרצ אמרה שלצד השמחה על אישור התוכנית יש אכזבה מביטול הכוונה להקצות סכומים גבוהים פי שלושה: "בהתחשב בפערים העצומים בעיר זו לא סיבה לחגיגה".