סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'

סמוטריץ': "רה"מ תומך בהקפאת הכספים להשכלה במזרח ירושלים"

שר האוצר אמר כי הוא מתואם עם רה"מ לגבי הקפאת התקציבים להשכלה הגבוהה לערביי מזרח ירושלים: "לא רוצים שיילכו לביר זית, אבל במקום נקבל ביר זית באוניברסיטה העברית". על החלטתו להימנע מהעברת כ-300 מיליון שקל לרשויות הערביות: "אם נמצא דרכים להעביר כספים באמת לאזרחים, נסייע"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר (ג') שראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בהחלטתו להקפיא את התקציבים שמיועדים להשכלה גבוהה עבור ערביי מזרח ירושלים, וטען כי הוא הסכים לכך. סמוטריץ' ציין כי הוא נפגש עם נתניהו אתמול, ולדבריו, "אני מתואם בעניין הזה עם ראש הממשלה. נפגשתי איתו, הוא תומך בעמדה הזאת. הסברתי לו את העניין וקיבלתי את הסכמתו. אנחנו לא רוצים שסטודנטים ערבים ילכו לביר זית, אבל מה שיקרה במקום - נקבל ביר זית בתוך האוניברסיטה העברית".
בריאיון בכאן ב', סמוטריץ' הוסיף כי הוא גם לא מתכנן לחזור בו מההחלטה לעכב העברת כ-300 מיליון שקל ממשרד הפנים לרשויות הערביות, כספים שנועדו לפיתוח היישובים - לאחר שכבר נחתמו חוזים לעבודות הפיתוח. "ההחלטה סופית, התקציב לא יועבר. אם נמצא דרכים להעביר כספים באמת לאזרחי ישראל הערבים אז נסייע איפה שצריך", אמר סמוטריץ'.
שר האוצר כבר טען כי הוא מתנגד לסעיף תקציבי בתוכנית חומש חדשה, שכלל עדיין לא אושרה, לפיו יימשך התקצוב לערביי מזרח ירושלים במוסדות החינוך ובגופים האקדמיים בעיר. למרות דבריו של סמוטריץ', ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר אתמול ל-ynet כי "התוכנית להמשך התמיכה במוסדות להשכלה במזרח ירושלים תימשך ואף תורחב. בשנים האחרונות התוכנית הביאה להישגים משמעותיים מאוד בחינוך במזרח העיר. תוכניות כאלה מביאות להרחבת ההשכלה ולהתרחקות ממחשבות על טרור".
לדברי סמוטריץ', כספי סיוע יעוכבו "לכל הפחות עד לקביעת מנגנוני טיפול בהקצה הלאומנית ובתאים האיסלמיים הפועלים באוניברסיטאות ומקיימים פעולות תמיכה ועידוד בטרור במאבק הלאומני נגד מדינת ישראל". אולם, גורמים במשרד האוצר אמרו כי לטענות שר האוצר אין שחר, וכי הכספים הועברו מדי שנה תחת בקרה רק לפיתוח תשתיות ולמוסדות חינוך במזרח ירושלים.
בעוד שסמוטריץ' טוען שמעוכבת תוכנית חומש חדשה להעביר 2.5 מיליארד שקל כסיוע למזרח ירושלים, באגף התקציבים באוצר לא מכירים כלל הקצבה חדשה כזאת בתקציב הנוכחי. למעשה, תוכנית חומש שעליה החליטה ממשלת נתניהו בשנת 2018 להעביר סכום בהיקף כזה למזרח ירושלים בוצעה במלואה וכבר הסתיימה בשנת 2022.
ההחלטה של סמוטריץ' על הקפאת התקציבים ליישובים הערביים עלתה ממכתב ששלח לו שר הפנים והבריאות משה ארבל, ובו בקשה להפשיר את הכספים. ארבל ציין במכתבו כי בשורת ישיבות שנערכו במשרדו עלה ש"ההמלצה המקצועית הגורפת הינה לשחרר את התקציבים תוך כדי השגחה הדוקה מצד אנשי המשרד על השימוש בהם". "יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ", כתב סמוטריץ' על מכתבו של ארבל.
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס אתמול להחלטה על הקפאת הכספים, ואמר כי מדובר בהחלטה "בעלת ניחוח גזעני". גם באוצר מתחו ביקורת על ההחלטה. "הכספים הללו מיועדים אך ורק לפיתוח ומועברים באופן מבוקר ומפוקח", אמר גורם באוצר. "לא ברור מדוע כספים שהובטחו לא עוברים, מצב שעלול להכניס את הרשויות הללו לגירעונות משמעותיים".