סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. לטענתו, המכינות מעניקות לסטודנטים ממזרח ירושלים עדיפות על סטודנטים אחרים (צילום: רפי קוץ)

סמוטריץ' מעכב חצי מיליארד שקל שמיועדים לערבים

אחרי שאתמול פורסם ב"כלכליסט" כי שר האוצר מעכב 314 מיליון שקל המיועדים לרשויות מקומיות ערביות, כעת מתברר כי הוא מעכב עוד 200 מיליון שקל נוספים המיועדים למכינות לשילוב סטודנטים ערבים ממזרח ירושלים באקדמיה הישראלית. נשיאי מוסדות הלימוד הירושלמיים: "שר האוצר מפקיר מאות רבות של צעירים לחיי בערות, עוני, פשע וטרור"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מנהל קמפיין של עיכוב תקציבים למגזר הערבי שסכומם מגיע ליותר מחצי מיליארד שקל.
אתמול פורסם ב"כלכליסט" כי סמוטריץ' מעכב 314 מיליון שקל שהובטחו לרשויות המקומיות הערביות במסגרת תוכנית הפיתוח בטענה שהוא בודק התחייבויות קואליציוניות של הממשלה הקודמת. כעת מתברר כי סמוטריץ' מעכב עוד 200 מיליון שקל נוספים המיועדים למכינות לשילוב סטודנטים ערבים ממזרח ירושלים באקדמיה הישראלית, פרויקט שנחשב להצלחה אדירה וסמוטריץ' מאיים לחסל אותו.
הממשלה עומדת לדון באישור תוכנית החומש לפיתוח מזרח ירושלים בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל, על אף שבשלבים מוקדמים יותר של המגעים בין עיריית ירושלים לאוצר דובר על הגדלת הסכום פי שלושה. התוכנית היתה אמורה לכלול סכום של 200 מיליון שקל למימון מכינה קדם אקדמית במשך 5 שנים לצעירי מזרח העיר, כלומר כ-40 מיליון שקל לשנה.
מדובר בתוכנית מצליחה ביותר. מכינות פועלות ליד האוניברסיטה העברית, האקדמיה לאמנות בצלאל ומכללות עזריאלי והדסה. המכינה באוניברסיטה עברית נפתחה ב-2015 עם 70 תלמידים, ובשנים האחרונות היא מגיעה ל-450 תלמידים בשנה, כש-70% מתוכם ממשיכים למוסד אקדמי, מתוכם 40% לאוניברסיטה העברית. בסך הכול היו לתוכנית אלפי בוגרים.
במכתב ששלחו נשיאי ארבעת המוסדות, פרופ' אשר כהן (האוניברסיטה העברית), פרופ' עדי שטרן (בצלאל), פרופ' רוזה אזהרי (מכללת עזריאלי) ופרופ' ברטולד פרידלנדר (מכללת הדסה), לראש הממשלה בנימין נתניהו ולסמוטריץ' הם כותבים: "שר האוצר מפקיר מאות רבות של צעירים וצעירות לחיי בערות, עוני, פשע וטרור". לדבריהם, "החלטתו התמוהה חורצת את עתידם של צעירי וצעירות מזרח ירושלים לעתיד חסר מעש, ללא אופק תעסוקתי ומשמעותה פגיעה בחברה ובכלכלה הירושלמית והישראלית אשר את נזקיה נשלם כולנו עוד עשרות שנים קדימה".
עוד הם מציינים כי "לא בכדי, כל הגורמים המקצועיים הרלבנטיים תמכו בהמשך תקצוב התוכנית ובהם, ראש השב"כ רונן בר, אשר ציין בפני השר סמוטריץ' שביטול תקציב זה יגביר את המוטיבציה בקרב צעירי מזרח ירושלים לביצוע מעשי אלימות לאומנית". גם ראש המועצה לביטחון לאומי הביעה תמיכה בהמשך התקצוב בטענה שהתוכנית מפחיתה טרור.
השר זאב אלקין, שהיה בעבר השר לענייני ירושלים והשר להשכלה גבוהה, אמר: "סמוטריץ' דוחף את הצעירים הערבים ממזרח ירושלים חזרה לאוניברסיטאות פלסטיניות. ריבונות במזרח ירושלים לא בונים בגזענות". ראש עיריית ירושלים משה ליאון אמר כי "בשנים האחרונות התוכנית הביאה להישגים משמעותיים מאוד בחינוך במזרח העיר והיא מביאה להתרחקות ממחשבות על טרור". בכיר בש"ס אמר אתמול כי "זה נראה כמו התאהבות בקמפיין, היגיון אין כאן. הוא ישלם את זה בריבית בשנה הבאה אחרי תוכנית הבראה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען בתגובה שתוכנית המכינות "מעניקה לסטודנטים ממזרח ירושלים הטבות ועדיפות על סטודנטים אחרים. הרציונל בסעיף הוא עידוד השכלה ותעסוקה בפריון גבוה במזרח העיר, ובעיקר עידוד של ערביי מזרח העיר ללמוד באקדמיה הישראלית ולא באוניברסיטאות ערביות כדוגמת ביר זית או א-נג'אח, תכליות חשובות ונכונות מצד עצמן". הוא טוען שאחת התוצאות היא שבאקדמיה הישראלית "התפתחו באוניברסיטאות ובמכללות תאים איסלמיים קיצוניים שמביעים הזדהות עם אויבי ישראל ופעמים רבות דוחקים את רגלי הסטודנטים האחרים. אני לא חותמת גומי. התניתי את אישור הסעיף הזה ביצירת מנגנונים שיטפלו בהקצנה הלאומנית באוניברסיטאות וימנעו אותה".