סגור
יזהר שי יו"ר חברת ההשקעות peak
יזהר שי יו"ר חברת ההשקעות peak (צילום: אלעד מלכה )

דעה
המשבר הגלובלי: הזדמנות למשקיעים מנוסים וליזמים אמיצים

בחודשים האחרונים אנחנו חוזים בעליית הריבית, באינפלציה הגואה, באי הוודאות בשווקים ובירידות החדות בערכי מניות חברות ההייטק הציבוריות. במצב זה, האטרקטיביות של השקעה בשלבים מאוחרים ירדה וזוהי הזדמנות מצוינת דווקא להשקיע בחברות בשלבים המוקדמים שלהן

מסכים אדומים, אינפלציה מתפרצת ולא מעט חששות - אלה הם חיי המשקיעים בחברות הייטק בחודשים האחרונים. ניתן לומר בוודאות שכבר הפנמנו את היותנו עמוק בתוך משבר כלכלי גלובלי, והוא מסתמן כאירוע משמעותי בעל השלכות ארוכות טווח. מגזר ההייטק מצא את עצמו כאחד הנפגעים העיקריים מהמשבר הזה.
כמו שראינו בעבר, בתקופות של אי וודאות כלכלית משקיעים נוטים להיות שמרניים יותר וכתוצאה מכך זורם פחות כסף למימון חברות הייטק בכלל וסטארט-אפים בפרט. אלא שמשקיעי הון-סיכון מנוסים - אלה שעברו כבר את המשברים של 2001 ו-2008 וחווים כעת מעין תחושה של דז'ה-וו - יודעים שדווקא עכשיו, בשיאו של המשבר, אלה הם זמנים מצוינים לאתר הזדמנויות השקעה מעניינות, שעדיין נוצרות חדשות לבקרים בסביבתה של כלכלת החדשנות.
בשנת 2001, בשיאו של משבר הדוט-קום ואחרי פיגועי 9/11, הייתי מנכ"ל של חברת הייטק צעירה שהתמודדה עם קריסת הבועה. מי שהיו שם בימים הקשים הללו זוכרים, שבמשך חודשים ארוכים הייתה עצירה מוחלטת בהשקעות, עד שהמשקיעים המתוחכמים יותר הבינו שהם בעצם עלולים להחמיץ הזדמנויות יוצאות דופן. והייתי שם שוב ב-2008, כשותף בקרן הון-סיכון אמריקאית, שכמו קרנות רבות אחרות צריכה היתה להגדיר את מדיניות ההשקעות שלה אל מול משבר הסאב-פריים, שכלל לא היה קשור להייטק אבל נתן את אותותיו הקשים גם בענף הזה. השותפים שלי, אנשים בעלי ניסיון רב בהשקעות, הסבירו לי שזהו בדיוק הזמן לחפש הזדמנויות. וכך אכן עשינו ובמבחן התוצאה, הם צדקו: השקענו בחברות יוצאות דופן, ביזמיות וביזמים מוכשרים ביותר, וסייענו להן/ם להקים חברות גדולות ומובילות בתחומן.
והנה, כמו אז, גם היום משקיעים רבים מדי נוטים להיכנס לשיתוק ובלבול, שלא לומר אולי אפילו היסטריה. במקום לנתח את המצב בקור רוח, להסתכל על ניסיון העבר ולנסות להסיק משם מסקנות, משקיעים רבים בתחום ההייטק לא למדו את הלקחים ועלולים להחמיץ תקופה של הזדמנויות מעניינות ביותר להשקעה בחברות חדשניות ויוצאות דופן.

פרק אחד נסגר, פרק חדש נפתח

ארבע עשרה השנים שעברו מאז משבר 2008 סימנו יותר מעשור של ביקושים הולכים וגדלים לפתרונות מבוססי חדשנות טכנולוגית לאתגרי העולם המודרני, להזדמנויות ולחוויות חדשות, שהטכנולוגיה המתפתחת יכולה לתת להם מענה נכון. בתקופה הזו צמחו בעולם אלפי חברות מעולות, שנוסדו בשיאו של המשבר או לאחריו. מגיפת הקורונה העולמית, בניגוד לחששות המוקדמים, רק העצימה את כוחה של הטכנולוגיה והפתרונות שהיא סיפקה לעולם המתמודד עם משבר של פעם במאה שנים. הצמיחה של כלכלת החדשנות העולמית העצימה והואצה ואחת מהתופעות הנלוות להתעצמות הזו היתה יצירת עושר רב ליזמות וליזמים ולעובדי כלכלת החדשנות והחזרים יפים מאוד למשקיעים שלהם.
השנים האחרונות התאפיינו בעליית האטרקטיביות של השקעות בחברות הייטק בשלבים מתקדמים. בעבר היה מקובל לחשוב שהשקעה בשלבים אלה היא בסיכון פחות גבוה (החברה כבר מבוססת, יש מוצר עובד בעל התאמה מוכחת לשוק, יש מכירות, צמיחה עקבית בהכנסות, צוות ניהול מנוסה ועוד) אבל המכפילים מאוד נמוכים בגלל תקרת השוויים אליה יכולות להגיע החברות האלו. אולם, בשנים האלו, של שוויים המאמירים כמעט ללא חסם עליון, חוו המשקיעים בשלבים מאוחרים החזרים בעלי מכפילים יוצאי דופן וחסרי תקדים. האטרקטיביות של השקעות בשלבים מוקדמים ירדה בהתאם. כי מי שהשקיעו שם, לקחו סיכון מאוד גבוה תמורת הסיכוי למכפילים משמעותיים. אז למה בעצם להשקיע בשלושה חבר'ה שיושבים בגראז' במקום להשקיע בחברה מתקדמת בעלת מאות עובדים, נוכחות בשווקים הגלובליים וצמיחה עסקית מוכחת, שמהר מאוד תגיע בעקבות ההשקעה למעמד היוקרתי של יוניקורן, שיקבל בתורו את הכרת השווקים והמשקיעים בבורסות הציבוריות?
נוסיף לזה את העובדה שהכסף הגדול היה זמין בגלל הריבית הנמוכה והיעדר מסלולי השקעה אטרקטיביים והנה קיבלנו סבבי גיוס של מאות מליוני דולרים, אינסוף מזומנים שנשפכו אל חשבונות הבנק של חברות מבטיחות וכן, בהחלט, גם מכפילים יפים והחזרים נאים ביותר למשקיעים.
אבל כאמור, הפרק הזה הסתיים, הפכנו דף ואנחנו בפרק חדש.
בחודשים האחרונים אנחנו חוזים בעליית הריבית, באינפלציה הגואה, באי הוודאות בשווקים ובירידות החדות בערכי מניות חברות ההייטק הציבוריות. יש מי שרואים בכל אלה אותות שהכלכלה הגלובלית חוזרת לדפוסי ההיגיון שהכרנו בעבר, במיוחד בכל הקשור לשוויי חברות ציבוריות. במצב זה, האטרקטיביות של השקעה בשלבים מאוחרים ירדה, כשהמשקיעים כבר לא יכולים לצפות לתשואות פנטסטיות תוך זמן קצר בשל שוויים מנופחים. כתוצאה מזה, המשקיעים המנוסים שמרגישים את הדופק של השוק הפרטי, כבר צופים מקרוב בירידת שוויים משמעותית בחברות היוניקורן ובאלו שהיו קרובות למעמד הנכסף הזה ובהתייבשות הזרימה של הכסף הגדול לסבבי גיוס מאוחרים. סביר להניח שבמקביל לכך נחזה כבר בחודשים הקרובים במשקיעים רבים החוזרים לאסטרטגיה של השקעה בחברות בשלבים מוקדמים.
נכון, השקעה בסטארט-אפים שנמצאים בשלב מוקדם מגלמת סיכון גבוה יותר, אבל כך גם המכפיל האפשרי. ומכאן, שסביר להניח שקרנות הון-סיכון רבות, שהמודל העסקי שלהן מתבסס על תשואות משמעותיות למשקיעים, יחזרו להתמקד בהשקעות בחברות צעירות.
ובמבט על, כל עוד העולם ימשיך להתמודד עם אתגרים והזדמנויות שהטכנולוגיה החדשנית יכולה לשרת אותם, כל עוד ההייטק הישראלי ימשיך למשוך אליו יזמות ויזמים מוכשרים ואמיצים, כל עוד התנאים האלה מתקיימים, יש סיבות טובות להמשיך להיות אופטימיים. וכן, גם להשקיע בכלכלת החדשנות הישראלית.

יזהר שי הוא יו"ר חברת ההשקעות PEAK, המנגישה הזדמנויות השקעה בסטארט-אפים המבטיחים ביותר בהייטק הישראלי לציבור הרחב, באמצעות מודל חדשני המקטין את החשיפה לסיכונים ומעלה את הסיכויים לתשואות חיוביות משמעותיות. הוא שר המדע והטכנולוגיה לשעבר.
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.