סגור
היועמ"שית גלי בהרב מיארה ושר המשפטים יריב לוין
היועמ"שית גלי בהרב מיארה ושר המשפטים יריב לוין (צילומים: יואב דודקביץ , EPA/GIL COHEN-MAGEN)

משבר האמון מחריף: לוין מסרב לייצוג של היועמ"שית בעתירה נגד אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים

במכתב שהעביר שר המשפטים לגלי בהרב-מיארה הוא האשימה בהתנהלות ש"מותירה את הממשלה ושריה ללא יעוץ מקצועי וללא הגנה משפטית, באופן שהביא לאובדן אמון ולפגיעה קשה בעבודת הממשלה". על פי גורמים פוליטיים, ייתכן שמדובר בהכנה להדחתה

שר המשפטים יריב לוין הודיע במכתב ששלח הבוקר ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כי הוא רואה עצמו כמי שאינו מיוצג בבג"ץ בעתירה שהוגשה כנגדו בגין אי כינוסה של הועדה לבחירת שופטים, וכתוצאה מכך, לדבריו, נגרם מצב שעמדתו אינה מובאת כנדרש לבית המשפט.
לוין ציין כי "בנסיבות אלה צר לי לקבוע כי התנהלותך מותירה פעם אחר פעם את הממשלה ושריה ללא יעוץ מקצועי וללא הגנה משפטית באופן שהביא לאובדן אמון ולפגיעה קשה בעבודת הממשלה. במצב שיצרת נמנע קיומם של יחסי עבודה תקינים מינימליים בין הממשלה ושריה לבין מי שאמורה להעניק להם יעוץ משפטי שוטף. זאת, בדרך שאין לה אח ורע ביחס לאף ממשלה בעולם כולו ואשר עומדת בניגוד מוחלט לאופן בו פעלת בעת כהונת הממשלה הקודם. כמו כן, אין לי אלא להדגיש כי התנהלותך בעניין העתירות מותירה אותי ללא יצוג משפטי מינימלי ויש בה כדי לפגוע פגיעה יסודית בזכויותי כבעל דין ולפגוע תקניות ההליך המשפטי כולו".
הדיון בבג"ץ בעתירות הללו נקבע לשבוע הבא, ה-7 בספטמבר 2023, כשהתשובה לעתירות צריכה להינתן עד היום, לאחר שפרק הזמן הוארך מהמועד המקורי למסירת התשובה- אתמול.
ההערכה היא שבעקבות כך, לוין עשוי לפנות לבג"ץ לדחיית מועד הגשת התגובה מטעמו והדיון בעצמו שנקבע כאמור לשבוע הבא. גורמים פוליטיים אומרים שהמכתב בעצם מהווה כתב אשמה חריף נגד בהרב מיארה שעלול לספק את הסיבות להדחתה.
לוין כתב ליועמ"שית בין השאר כך: "רק אתמול בערב קיבלתי לידי סוף סוף את נוסח התשובה שאת מתעתדת להגיש לבית המשפט כביכול בשמי. בפתל התשובה את מציינת כי "השר הבהיר כי אינו מבקש ייצוג נפרד, אלא להביא את עמדתו במסגרת תגובה זו כפי שנעשה. בכל הכבוד, לא היה ולא נברא. אני אכן סבור כי תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא לייצג את הממשלה ואת חבריה, לצד מתן יעוץ כדי לקדם את מדיניותם. לכן הבהרתי שאני מבקש שתמלאי את תפקידך ותייצגי אותי ואת עמדתיב אופן מלא, תוך הפניית תשומת לב בית המשפט להבדלי הגישה ביננו לעניין אופי הסמכות.
"בפועל, כל מי שקורא את התגובה מטעמך יחשוב שמדובר בכלל בתגובה כנגדי ולא בתשובה מטעמי, מעבר לאזכור עמדתי כפי שהעברתי אליך. התגובה כולה עוסקת בהצגת עמדה קיצונית התומכת לחלוטין בעמדת העותרים, ללא בדל של ניסיון לתמוך את עמדתי, ולו במרכיב אחד מתוך שלל הטיעונים הנוגעים לעניין. יתר על כן, לשיא מגיעים הדברים כשאת, כמי שמייצגת אותי מבקשת שיוצג כנגדי צו בדיוק כפי שמבקשים העותרים.
"האם זה ייקרא יצוג? האם קיים במקום כלשהו בעולם, אפילו במדינות לא דמוקרטיות, מצב שבו מי שאמור לייצג צד להליך מבקש שיינתן פס"ד נגד הצד שהוא מייצג? איך ניתן לכנות הליך משפטי שבו במקום שני צדדים, מגיע עור דינו של אחד מהם ומייצג אף הוא את עמדת הצד השני? האם הדבר לא משול למשחק כדורגל שבו משתתפת רק קבוצה אחת שבועטת לשער ריק?
"גם בסטנדרטים הלא מקובלים וחסרי תקדים שבהם מתנהל היעוץ המשפטי לממשלה בהובלתך, מדובר בשיא נוסף של יחס מזלזל ורמיסת זכותי הבסיסית כבעל דין, לקבל יצוג הולם בבית המשפט בעתירות המופנות כלפי. הותרתי באפילה בסמוך מאוד למועד האחרון להגשת התגובה מטעמי והותרתי בפועל בלא יצוג וללא יכולת להבטיח שעמדתי תובא במלואה בפני בית המשפט מהווים פגיעה קשה בזכויותי כבעל דין, כשר ממשלה, בזכויות הציבור בשמו אני פועל ופגיעה קשה בהליך המשפטי עצמו".
לוין הוסיף וטען במכתב כי "מאז תחילת כהונתה של הממשלה, היא ושריה נותרים פעם אחר פעם ללא יצוג וללא יעוץ משפטי בעניינים מהותיים שנמצאים בליבת מדיניות הממשלה. לא זו אף זו, אפשר לצערי לומר כי ההיפך הוא הנכון. בשעה שהיעוץ המשפטי לממשלה מציג פעם אחר פעם בפני הכנסת ובג"ץ עמדות קיצוניות וחסרות תקדים, ומנוגדות לחלוטין לעמדת הממשלה ושריה . כל זאת לא פעם ללא כל שיח עם השרים הנוגעים בדבר וללא שום ניסיון ולא המינימלי לסייע לממשלה ולשרים בקידום מדיניותם ובהגנה עליה בבית המשפט".
לוין הזכיר כי רק באחרונה החליטה בהרב מיארה שלא לייצג את הממשלה בעתירות נגד "חוק הנבצרות" וההדחה של יו"ר הדואר מישאל וקנין בידי שר התקשורת שלמה קרעי והשר דודי אמסלם. כמו כן, הודיעה היועמ"שית על סירובה לייצג את הממשלה בעתירות הנוגעות לחוק לביטול עילת הסבירות.
"יתר על כן, הגדלת לעשות והודעת לבית המשפט על התנגדותך התמוהה לבקשת הממשלה לדחיית הדיון והמועד להגשת תשובה מטעמה בעתירות אלה, זאת משל היועץ המשפטי לממשלה הוא בכלל חלק מהעותרים ולא גורם האמון על זכויותיה של הממשלה, ואשר אמון היה על פניו, לתמוך בבקשה שכל תכליתה לאפשר לממשלה יצוג הולם וזמן מספיק להצגת טיעוניה בבית המשפט".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב למכתבו של לוין ליועמ"שית ואמר, "שר המשפטים בוחר הבוקר שוב להשתלח באופן אגרסיבי ובוטה במי שמייצגת את האינטרס הציבורי ואת שלטון החוק בישראל.

ההצהרות הבוטות והאלימות שלו לקראת הדיון בבג״ץ מעידות פעם נוספת על כך שהממשלה הזו הפכה לאוייבת הדמוקרטיה ומסכנת את הפרדת הרשויות.

אם יריב לוין חושש כל כך מהעתירה, הוא יכול לכנס עוד השבוע את הועדה ולעשות את הדבר היחיד שהוא נמנע בעקביות מלעשות - את העבודה שלו"