סגור
מפונים ב אילת
מפונים באילת. כדי לקבל את המענק יש למלא טופס הצהרה חדש באתר הביטוח הלאומי (צילום: דורון ברטי)

הממשלה אישרה: הארכה של תוכנית הפינויים לתושבי הדרום והצפון עד סוף השנה

ההחלטה נוגעת לתושבי הדרום במרחק של עד 7 ק"מ מרצועת עזה ולתושבי הצפון במרחק של עד 5 ק"מ מגבול לבנון, שפונו בהחלטת משרד הביטחון. לתושבי אשקלון שפונו מטעמי רווחה תוארך תוכנית הסיוע בשבוע בלבד עד ל-29 בנובמבר

הממשלה החליטה הערב (ג') במשאל טלפוני על הארכת תוכנית הפינויים וסיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום והצפון סמוכי הגבול - עד ל-31 בדצמבר, כלומר עד לסוף שנת 2023. המשמעות היא שהמדינה תממן את שהיית המפונים בבתי המלון ובתי הארחה שאליהם הם פונו במסגרת ההסדר של המדינה ולחילופין תשלם למפונים שהתפנו לאכלוס עצמאי מענק מחיה יומי בגובה 200 שקל למבוגר ו-100 שקל לילד עד גיל 18. התוכנית היתה אמורה להסתיים מחר.
ההחלטה מתייחסת אל תושבי יישובי הדרום במרחק של עד 7 ק"מ מרצועת עזה ואל תושבי יישובי הצפון במרחק של עד 5 ק"מ מגבול לבנון, שפונו בהחלטת משרד הביטחון. לעומת זאת, בנוגע לתושבי העיר אשקלון שפונו מטעמי רווחה, תוארך תוכנית הסיוע בשבוע בלבד, עד ל-29 בנובמבר, "ללא הארכות נוספות", כך לשון החלטת המציעים שאושרה.
המדובר בכ-3,500 תושבי אשקלון שהם קשישים ומחוסרי עורף משפחתי יציב, השוהים במלונות, ויוכלו להישאר שם עוד שבוע בלבד במימון המדינה. בהצעת המחליטים עליה הצביעה הממשלה נכתב כי זאת "בהתאם לעמדה המקצועית של משרד הרווחה". ההארכה עליה הוחלט היום לא תחול על שאר התושבים שהוצאו מאשקלון לרענון - 24 אלף איש מחוסרי מיגון המתגוררים במבנים ללא מרחב מוגן דירתי או קומתי. כלומר: החל ממחר - אם הם ירצו לשהות מחוץ לעיר - יהיה עליהם לממן זאת בעצמם. בהצעת המחליטים נקבע כי שר הביטחון יוסמך להורות על קיצור תקופת הפעלת תוכניות הפינוי והרענון, "ביחס ליישובים המזכים, כולם או חלקם, בשים לב למצב הביטחוני ולהערכת מצב עדכנית".
מוקדם יותר הודיע משרד התיירות כי מחר ישולמו 148.6 מיליון שקל למפוני הדרום והצפון שאינם שוהים בפתרונות בהסדר המדינה כמו מלונות ובתי הארחה ושכבר הגישו הצהרה לקבלת מענק יומי לביטוח הלאומי. מדובר בפעימה הראשונה של תשלום מענק המחייה לאנשים שהתפנו לאכלוס עצמאי.
במשרד התיירות, שם יזמו את תוכנית המענקים הזו, מדגישים כי פעימת התשלום הבאה לזכאים תתבצע ב-10 בדצמבר - עבור התקופה שמתחילה מחר (22 בנובמבר) ועד 10 בדצמבר. אולם, לשם כך על המפונים שמבקשים לקבל את המענק למלא טופס הצהרה חדש באתר הביטוח הלאומי לגבי תקופה זו. פעימת תשלום נוספת תתבצע גם לתקופה שאחרי כן ועד לסוף דצמבר, וגם עבורה יצטרכו המפונים למלא טופס הצהרה נוסף באתר הביטוח הלאומי.