סגור
Iron Dome כיפת ברזל
כיפת ברזל מתוצרת רפאל (צילום: דוברות רפאל)

רפאל: יואב תורג'מן ימונה לתפקיד המנכ"ל

אל"מ (מיל') תורג'מן, ששימש בתפקידו האחרון כמנכ"ל אלתא, יחליף את יואב הר-אבן; המינוי כפוף לאישור הוועדה לבדיקת מינויים והשרים גלנט ואמסלם; בשבוע שעבר דיווחה רפאל על שיא הזמנות, אך היא נאלצת להתמודד עם חוב למשרד הביטחון וגיוס עובדים רבים בצו 8

אל"מ (מיל') יואב תורג'מן ימונה למנכ"ל רפאל, כך הודיעה הערב (ג') החברה שעוסקת בייצור מערכות לחימה.
המינוי, שנעשה בהתאם להמלצת ועדת האיתור שהקימה החברה לפני חודשים אחדים, כפוף לאישור הוועדה לבדיקת מינויים, לאישור שר הביטחון יואב גלנט ולאישור השר לשת"פ אזורי הממונה על רשות החברות הממשלתיות, דוד אמסלם.
בתפקידו האחרון שימש תורג'מן (61) כמנכ"ל אלתא. לפני כן, לאחר שחרורו משירות בתפקידי פיקוד ומטה בחיל הים, כיהן כראש תוכנית ה"חץ" בתעשייה האווירית. תורג'מן מחליף את יואב הר-אבן, שמסיים בימים אלה כהונה של כשמונה שנים כמנכ"ל רפאל. הר-אבן ישאר בתפקיד מעבר למתוכנן בשל מלחמת "חרבות הברזל" ועד סיום תהליך החפיפה עם המנכ"ל החדש.
תורג'מן ייכנס לרפאל באחת התקופות החזקות של החברה וזאת עוד לפני שמורגשת במלואה השפעת המלחמה באוקראינה והמלחמה בעזה. בשבוע שעבר דיווחה רפאל על זינוק בצבר ההזמנות לשיא כל הזמנים. בשלושת הרבעונים הראשונים קיבלה החברה הזמנות ב-15.35 מיליארד שקל, עלייה של 48% לעומת התקופה המקבילה ב-2022. על רקע זה, קפץ גם צבר ההזמנות ב-32% ל-43.6 מיליארד שקל. רפאל, שבמשך שנים הכנסותיה דרכו במקום, נהנית מה"בהלה לנשק" שמאפיינת את העולם בשנה האחרונה על רקע המשך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והצטיידות מוגברת במערכות הגנה מצד המדינות השכנות.
מכירות רפאל עמדו על כ-3.4 מיליארד שקל ברבעון השלישי ומתחילת השנה היא מציגה צמיחה של 22% במכירות. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2023 היא מדווחת על מכירות של 9.5 מיליארד שקל. אחת המשימות של תורג'מן תהיה שיפור הרווחיות של רפאל והתמודדות עם החוב למשרד הבטחון. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 נשחק הרווח הנקי של החברה והסתכם ב-119 מיליון שקל וזאת לאחר שברבעון השני לבדו הרוויחה החברה 111 מיליון שקל.
אתגר נוסף ונקודתי יותר ברפאל כיום הוא השיעור הגבוה של עובדים שגויסו בצו 8. כ-1,700 עובדים גוייסו למילואים והם מהווים כחמישית מסך עובדי החברה, שהיא המעסיקה הגדולה ביותר בצפון. רפאל אחראית על פיתוח ויצור של מערכות הלחימה וההגנה המרכזיות של ישראל ובראשן כיפת ברזל, מעיל רוח וקלע דוד. רפאל השקיעה מתחילת השנה כ-5 מיליארד שקל במחקר ופיתוח כאשר מאז תחילת המלחמה היא "מציגה" בפני העולם את היכולות המבצעיות של פיתוחיה בשדה הקרב. בין הפיתוחים המרכזיים של רפאל בתקופה האחרונה מערכת קלע דוד, מערכת הגנה ראשונה מסוגה בעולם שמיועדת ליירוט טילים היפר־סוניים שנעים במהירות של יותר מ־10 מאך, שנכנסה לשימוש מאז אוקטובר. לפני כשבועיים נחתמה עסקה של 1.3 מיליארד שקל עם פינלנד לרכישת מערכות מסוג זה. מגן אור, מערכת הגנה אווירית נוספת שמבוססת על קרן לייזר עוצמתית שמיירטת טילים, עדיין נמצאת בשלב הניסויים.