סגור

לעזור לעסקים לצמוח – ולהישאר בני אדם

בחודשים האחרונים נוכחנו לדעת עד כמה הסלוגן של הבנק – בני אדם לפני הכל - חשוב ואף קריטי עבור לקוחות החטיבה הקמעונאית, שהם עסקים פרטיים בעלי מחזור של 5-100 מיליוני שקל.
כנס הצמיחה של ישראל יתקיים ב-26 ביוני. לפרטים לחצו כאן
המלחמה פרצה בעיצומה של תקופה מאתגרת לעסקים. האקלים הכלכלי בישראל איבד מיציבותו, כך שעסקים רבים נכנסו לתקופת המלחמה כשהם כבר מתמודדים עם קושי כלכלי, סביבת ריבית גבוהה ואינפלציה.
הראשונים שהראו סימני מצוקה הם העסקיים הפרטיים, שהמאזן שלהם במקרים רבים אינו משופע במזומנים, ההון עצמי נמוך יחסית ולעתים המינוף שלקחו על עצמם גבוה מכפי יכולתם. אחריהם הגיע תורם של לקוחות הפרויקטים: ההכנסות מפרויקטים שהחלו לפני המלחמה אפשרו לעסקים להחזיק את הראש מעל המים, אך עם סיומם החל הקושי.
מטבע הדברים, בניגוד לחברות פרטיות ובינוניות, חברות גדולות מתאפיינות בדירקטוריונים מסודרים ובכריות ביטחון ליום סגריר, שמאפשרים להם להכיל טוב יותר תקופות משבר, והן פחות נדרשות לליווי ולייעוץ פרטני.

סיוע וטיפול ארוך טווח

אצלנו בבנק קיבלו העסקים הפרטיים מענה מיידי בדמות הזרמת כספים ומענקים כדי לעצור את המחנק התזרימי, ולאחר מכן הותאמו להם מוצרים וטיפול ארוך טווח. מעבר להטבות הפיננסיות, הרגשנו כי העסקים הללו זקוקים לפני הכל לייעוץ ולליווי, להכרה בקושי שלהם ולרצון אמיתי לראות אותם צולחים אותו.
1 צפייה בגלריה
שבי שמר סמנכ"ל החטיבה הקמעונאית בנק מזרחי טפחות
שבי שמר סמנכ"ל החטיבה הקמעונאית בנק מזרחי טפחות
שבי שמר סמנכ"ל החטיבה הקמעונאית בנק מזרחי טפחות
המטרה שלנו היא, בראש ובראשונה, שלקוחותינו יצליחו. פעמים רבות אנחנו עוזרים להם לצאת ממשבר או לצמוח גם על ידי הגדלת החשיפה מולם. ככל שהמערכת הבנקאית הופכת להיות יותר משוכללת, היכולת שלנו להגדיל חשיפה מול לקוח גדלה, וכך אנחנו יודעים שהענקנו ״כסף טוב״ שישמש לשיקום ולצמיחה.
אנחנו פועלים רבות כדי לכונן מערכות יחסים של אמון ופתיחות בין הבנקאי והבנקאית לבין בעלי העסק. יחסי אמון מובילים לכך שאנחנו בבנק מקבלים מידע עדכני ומדויק, וכך מתאפשר לנו ללוות את העסק באופן מיטבי - מצב של win-win
לפי סקר בנק ישראל, בו זכינו במקום הראשון כבנק המומלץ וההוגן ביותר, נראה שהמאמץ נושא פרי.
השאיפה שלנו היא לתת מעטפת שירות אופטימלית, ואנחנו נדרשים ללמידה רבה, שכן קיימת הטרוגניות גדולה בין הלקוחות – הם שונים אחד מהשני בגודל, בענף ובצרכים שלהם. למידה זו מאפשרת לבנקאים ולמנהלי הסניפים שלנו לתת ייעוץ פרטני. לרבים מהלקוחות שלנו, שמגיעים לרמת סיכון גבוהה, אנחנו בונים הצעות ערך ייעודיות במטרה לעזור להם לצאת מהקושי שבו הם נמצאים.

העסקים הפנימו את המציאות החדשה

העזרה היא לא רק בדחיית הלוואות, אלא גם במתן ייעוץ פיננסי רלוונטי ובהתאמת מוצרים רלוונטיים לכל עסק. לדוגמה, לקוח שאנחנו חוששים שיתקשה לעמוד בנטל החוב שלו גם כשהמצב יחזור לשגרה, אנו עשויים לייעץ לו , לדוגמא, לקחת משכנתא עסקית ל-20 שנה, שתאפשר לו להתאים את החזר ההלוואה לתזרים הפנוי שהוא מייצר. כך הוא יוכל להמשיך לעבוד ולהתפתח מבלי להתחפר בחוב.
הסיפוק הגדול מבחינתנו הוא לראות את הלקוחות מרוצים ומתפתחים. כשהם מרגישים שהגישה אליהם אנושית, שנותנים להם אוויר לנשימה, מספקים פתרונות ועושים תהליכים פרואקטיביים, אנחנו מרגישים את התודה שלהם.
את הגישה האנושית הזו הבאנו עם פרוץ המלחמה גם לעסקים בקיבוץ כפר עזה. הבנק מאמץ את הקיבוץ ואת תושבי שדרות, והבנקאים שלנו ישבו איתם שעות ארוכות כדי לסייע להם למצוא פתרונות קונקרטיים לצרכים שלהם. בין השאר, חלקם נקלטו כספקים של הבנק ואנחנו משתמשים בשירותיהם. בנוסף, המיזם שלנו, ״כתום ישראל״, נתן פלטפורמה משמעותית לעסקים מעוטף עזה ומהצפון.
בחודשיים האחרונים אנחנו עדים למגמת התאוששות: מגיעים אלינו פחות עסקים שנקלעים לקשיים וניתן לחוש באופטימיות זהירה. כאן בישראל, ניחנו ביכולת הפנמה והסתגלות למצבים קשים. ברגע שעסקים הפנימו שזו המציאות החדשה – הם עשו התאמות כמו צמצום בהוצאות, ביצוע תהליכי התייעלות ועוד - והם מתמודדים עם קשיי התקופה באופן מעורר השתאות.
שבי שמר היא סמנכ"ל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות