סגור
שביתה מחאה מוחים מחאת נהגים נהגי אוטובוסים תחבורה ציבורית שביתת נהגי כוח לעובדים תנאים משכורת שכר
שביתה מחאה מוחים מחאת נהגים נהגי אוטובוסים תחבורה ציבורית שביתת נהגי כוח לעובדים תנאים משכורת שכר (צילום: כוח לעובדים)

משרד התחבורה יקצה 120 מיליון שקל להעלאה זמנית של שכר נהגי האוטובוס

בעקבות שביתות הנהגים החליט המשרד להעלות באופן זמני את שכר המינימום של הנהגים מ-43 לכ-48 שקל לשעה. מקור הכסף: עודפי תקציב שנוצרו בגלל פירוק הקואליציה שלא יאפשר להוציא לפועל תוכניות שונות

משרד התחבורה סיכם היום (א') עם מפעילות התחבורה הציבורית על העלאה זמנית של שכר המינימום של נהגי התחבורה הציבורית - זאת בעקבות שביתות הנהגים. לטובת המהלך יוקצו כ-120 מיליון שקל מתקציב המשרד.
במשרד החליטו על הצעד לאחר שהבינו כי בגלל היציאה לבחירות הם לא יוכלו לדרוש תקציב נוסף מהאוצר כדי להעלות את שכר הנהגים, ולאחר שהבינו כי יצטברו אצלם עודפי תקציב בגלל תוכניות שלא ימומשו עקב פירוק הקואליציה. שכר הנהגים המינימלי עומד היום על 43 שקל לשעה, והעלאת השכר צפויה להוביל לכך שהנהגים יקבלו לפחות 47.5-48 שקל לשעה, תלוי במפעיל.
ההצעה הוגשה למפעילות התחבורה הציבורית בתמורה לכך שיבטיחו "שקט תעשייתי" עד מרץ 2023, בתקווה שעד אז יאושר תקציב חדש ותתאפשר העלאה קבועה בשכר הנהגים. המשא ומתן נעשה באופן ישיר מול החברות המפעילות, ולא מול ארגוני העובדים. בארגון כוח לעובדים מתכוונים להפסיק לשבות בשבוע הקרוב כדי לבחון את ההצעה, אך בהסתדרות הלאומית ובארגון הנהגים דורשים העלאת משכורת לסכום של 60 שקל לשעה, ולטענתם הם ממשיכים לשבות כרגיל.
היום התייחסה שרת התחבורה מרב מיכאלי לשביתות הנהגים בפתח ישיבת הממשלה, האשימה את האוצר בשכרם הנמוך ואמרה: "כולכם ראיתם הבוקר את שביתות הנהגים בתחבורה הציבורית... הנהגים והנהגות צודקים לחלוטין, מגיעים להם תנאים טובים בהרבה. אמרתי את זה מהיום הראשון שלי בתפקיד... צר לי שהאוצר לא מבין את זה עדיין.. בינתיים הבאתי כסף מתקציב משרד התחבורה כדי לשלם לנהגים ולנהגות בשנה הזאת כל מה שאפשר. אנחנו עושות כל מה שאפשר בקשר לתנאים שלהם. הוקמו חדרי מנוחה לנהגים, יוקמו עוד חדרי מנוחה, והבאנו כסף להכשרות מקצועיות. אני חוזרת ואומרת להם אני אתכם".
בשבועות האחרונים הודיעו דן, אגד, מטרופולין וקווים על העלאות נקודתיות בשכר נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית. העלאות השכר מתבצעות על רקע מחסור חמור של כ-6,000 נהגי אוטובוס, כאשר המחסור בנהגים מוביל לתחרות בין החברות על הנהגים הקיימים ולהעלאות השכר שמתרחשות לאחרונה.
תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים, התייחס להתפתחות במו"מ וכתב: "אנחנו מעודדים מההצעות החדשות ששמענו. חמש השביתות שנקטנו הולידו אווירה חדשה במו"מ, אבל הפערים עדיין גדולים. אנו פועלים מתוך אחריות לציבור. השביתה היא אמצעי, ובוודאי שלא כלי לניגוח פוליטי. לכן השהינו את השביתות כדי למצות את המו"מ. אבל האופציה לחזור ולשבות ובהיקף גדול יותר - שתי שביתות בשבוע - עדיין קיימת".