סגור
מה נפסיד מפיזור הכנסת?
(טל אזולאי ודור מנואל)

פיזור הכנסת אושר בקריאה טרומית, בקואליציה ינסו "ציר עוקף" עקב איומי אורבך

יו"ר ועדת הכנסת הבהיר שלא ימהר לדון בחוק פיזור הכנסת אחרי ההצבעה בטרומית - ובקואליציה יצרו "ציר עוקף" וינסו להעביר את הטיפול לוועדת חוקה. פיצוץ במו"מ על החקיקה בתקופת המעבר: האופוזיציה מסרבת לתמוך בתקנות יו"ש ודורשת לבטל בתמורה את הפרשת שיקלי, בקואליציה מקדמים את חוק הנאשם

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את פיזורה - הליך שיתניע את יציאתה של מדינת ישראל למערכת בחירות חמישית בתוך פחות משלוש שנים וחצי.
הדיון הבוקר יצא לדרך אחרי שיו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך הבהיר בשיחות סגורות שלא ימהר להפעיל את הוועדה בראשותו כדי לדון בהצעת חוק פיזור הכנסת אחרי שתאושר בקריאה טרומית - וייתן "צ'אנס", כלשונו, של עוד כמה ימים להקמת ממשלה חלופית. בעקבות דבריו של אורבך, והחשש מכך שיעכב את פיזור הכנסת, החליטה הקואליציה להעביר את הטיפול בחוק לוועדת חוקה, חוק ומשפט, שבראשה עומד ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה - ולמעשה יצרה מסלול עוקף אורבך. בוועדת הכנסת יתקיים דיון על העברת הצעת החוק לוועדת החוקה.
בתוך כך, ובשל ההבנה שהכנסת מתקרבת לסוף דרכה, התקיימה היום ישיבה בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה בניסיון להגיע להסכמות סביב חקיקה שתקודם בהסכמה כמקובל בפגרת בחירות. באופוזיציה דרשו לבטל את הפרשתו של עמיחי שיקלי כתנאי לכל משא ומתן בכל נושא שאליו רוצים להגיע להבנות, כולל על תקנות יו"ש - שאם לא תפוזר הכנסת עד 30 ביוני, ייתכן שלא יחולו. בקואליציה סירבו לבקשת האופוזיציה - וכרגע השיחות בין הצדדים התפוצצו. יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי האשים את האופוזיציה וטען כי "זו אופוזיציה שרוצה לשרוף את המדינה, רק מאינטרסים אישיים זולים. אופוזיציה למדינת ישראל".
אחרי הפיצוץ בשיחות, כפי שפורסם אתמול ב-ynet, בקואליציה החלו היום במרוץ נגד הזמן בניסיון להעביר את "חוק הנאשם", שקובע כי נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה. במסגרת המרוץ, בקואליציה הודיעו כי ועדת חוקה, חוק ומשפט תכנס היום דיון ראשון על החוק, מתוך שאיפה לאשר אותו במליאה בקריאה ראשונה עוד היום.
את הדיון במליאת הכנסת פתח ח"כ יריב לוין מסיעת הליכוד. "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", הוא בירך בפתח דבריו. "זו ממשלה שקמה על בסיס שנאה עיוורת. הקנאה העבירה אתכם על דרככם, הקמתם ממשלה סכסכנית שמונעת משנאה נוראה. פגעתם בכבוד ישראל כולה. ממשלת ישראל הזו נדונה לכישלון מראש, והיא תעבור מהעולם בבושת פנים. העברתם מיליארדים לעסקני האחים המוסלמים. נקים ממשלה לאומית יציבה וחזקה".
"הממשלה הזו צריכה ללכת הביתה בגלל המדיניות שלה. היא פגעה בחברה הפלסטינית ברמה של העמקת הכיבוש, התקיפות על מסגד אל-אקצא. היא לא ראויה להמשיך את דרכה. נמאס לנו מהימין ומהשמאל הציוני", אמר ח"כ סאמי אבו-שחאדה מהרשימה המשותפת, שעלה לנאום לאחר מכן. גם ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה בירך "שהגיענו וקיימנו" בפתח דבריו בדיון, והוסיף: "הגענו ליום שנגיד שלום ולא להתראות".
ח"כ יואב קיש האשים את יו"ר הכנסת מיקי לוי ב"לקיחת שיקולים פוליטיים צרים", בכך שהוא יאפשר את העלאת חוק הנאשם להצבעה. "יש פה חקיקה פרסונלית, על הנקודה הכי קריטית של פיזור הכנסת", האשים קיש. ח"כ מוסי רז ממרצ מנה את ההישגים של הממשלה, כלשונו, ואמר כי "הממשלה הזו עמדה בפני הסתה חסרת תקדים. קראו להם (לחברי הקואליציה - מ"א) תומכי טרור מבלי הוכחה. שלושה חברי כנסת מימינה התקפלו ואיימו להצטרף לאופוזיציה המסיתה, והם אשמים במה שקרה".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר כי הממשלה עשתה "שלוש רעות ושתיים טובות", כלשונו, והוסיף: "עם ישראל חי, והוא יראה את הדלת החוצה למי שהשנאה היא נר לרגליו. הוא יחזיר לעם את מי שראוי לו". בהצבעה במליאה עלו כמה הצעות חוק. כמעט לכולן היה רוב של יותר מ-100 חברי כנסת שהצביעו בעד.