סגור

ביהמ"ש עצר חלקית את שביתת נהגי האוטובוסים - באילו ערים ישבתו מחר?

בית הדין לעבודה עצר את שביתת נהגי ארגון הנהגים של ההסתדרות הלאומית שתוכננה למחר. על אף ששביתה זו נמנעה, נהגי האוטובוסים שמאוגדים תחת הארגון "כוח לעובדים" כן ישבתו, ואלו ישביתו חלק מקווי התחבורה הציבורית בחיפה, עפולה, טבריה, עוטף ירושלים ועוד

בית הדין האזורי לעבודה תל אביב בראשות השופטת אירית הרמל החליט על מתן צווי מניעה ועצר את שביתת נהגי ארגון הנהגים של ההסתדרות הלאומית שתוכננה למחר (ב') בצהריים. על אף ששביתה זו נמנעה, נהגי האוטובוסים שמאוגדים תחת ארגון העובדים "כוח לעובדים" כן ישבתו, ואלו ישביתו את חלק מקווי התחבורה הציבורית בחיפה (מטרונית), עפולה, טבריה ועוטף ירושלים.
הסיבה למתן צווי המניעה לשביתה של ההסתדרות הלאומית היא שהשביתה של חברת קווים מנוגדת להסכם הקיבוצי שעליו חתמו נהגי החברה לפני כשלוש שנים, ולכן לנהגי חברת קווים אסור לשבות. הנהגים בחברות דן באר שבע, בית שמש אקספרס, תנופה, אקסטרה תחבורה ציבורית ואלקטרה אפיקים רשאים לשבות פעם בשבוע למשך שעתיים – אך מפני ששבתו כבר ביום שישי אז השביתה של מחר בוטלה.
ההגבלה החלקית על השבתת התחבורה הציבורית על ידי הנהגים העובדים בחברות אלו נובעת מכך שמדובר במעין שביתה פוליטית – זאת אומרת שביתה המכוונת נגד משרד התחבורה ולא נגד המפעילות, ולכן יש לצמצם את הנזק שייגרם לחברות התחבורה הציבורית ולציבור.
על אף ששביתת ארגון הנהגים וההסתדרות הלאומית בוטלה, ארגון העובדים כוח לעובדים עדיין צפוי להשבית מחר בין השעות 08:30-05:00 תנועת האוטובוסים בחברות סופרבוס ואלקטרה אפיקים תחבורה 2021. זו הפעם השלישית ברציפות שוועדי התחבורה בכוח לעובדים משביתים באופן חלקי את התחבורה הציבורית ביום שני.

רשימת הערים השובתות:

  • סובב ירושלים: חלק מקווי עוטף ירושלים לישובים גבעת זאב, מבשרת ציון, גוש עציון, קרית ארבע, מועצה אזורית בנימין, מעלה אדומים, ירושלים-אריאל.
  • תחבורה מקומית בצפון: חיפה (מטרונית), עפולה, טבריה, מגדל העמק, יקנעם, בית שאן, דלית אל-כרמל, עוספיא, מועצה אזורית מגידו.
שני הארגונים, ההסתדרות הלאומית וארגון כוח לעובדים, מוחים על תנאי ההעסקה ועל השכר שלהם. בשבוע שעבר הודיעה חברת דן כי היא מעלה את שכר הנהגים ההתחלתי אצלה ל-48 שקל לשעה. בשבועות האחרונים הודיעו גם החברות מטרופולין וקווים על העלאות דומות בשכר נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית. העלאות השכר מתבצעות על רקע מחסור חמור של נהגי אוטובוס בתחבורה הציבורית, כאשר המחסור בנהגים מוביל לתחרות בין החברות על הנהגים הקיימים ולהעלאות השכר שמתרחשות לאחרונה.
יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית, מסר: "נמשיך להילחם בכל הכח ובכל האמצעים העומדים לרשותנו למען הצדק. למרות הניסיונות של שרת התחבורה הכושלת, מרב מיכאלי, לייצר אפקטים ולשדר "עסקים כרגיל", כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל יודעים את האמת בקשר למצב התחבורה. במידה ובית הדין הארצי לא יתיר את צווי המניעה, נגיע עד בג"צ".