סגור
תחבורה ציבורית אוטובוס אזרחיות מחכות לאוטובוס בזמן המבצע
אזרחיות מחכות לאוטובוס בזמן המבצע (צילום: Jalaa MAREY / AFP)

משרד התחבורה לוחץ על האוצר: שלבו את נהגי התחבורה הציבורית במתווה הפיצויים

בעקבות איום בשביתה של איגוד הנהגים, דורש משרד התחבורה לכלול את הנהגים שנפגעו במהלך מבצע "עם כלביא" במתווה הפיצויים למלחמה או לאפשר מתווה ייעודי. "ביצעו משימות לאומיות תוך סיכון אישי – ולא קיבלו כל פיצוי"  

לאחר שאיימו בשביתה: משרד התחבורה דורש לכלול את נהגי התחבורה הציבורית במתווה הפיצויים של האוצר, או לאפשר מתווה נפרד לחברות התחבורה הציבורית.
אמש הודיעו איגוד התחבורה ב'כוח לעובדים' כי אם לא יתקבלו התחייבות לתשלום שכר נהגי התחבורה הציבורית יוכרז סכסוך עבודה, זאת לאחר ששכרם נפגע עקב צמצום התחבורה הציבורית בימי מבצע "עם כלביא". כעת גם משרד התחבורה מתערב במשבר ודורש לשלב את הנהגים במתווה הפיצויים לנזקי המלחמה.
השבוע משרד האוצר הכריז על מתווה פיצויים בעלות מוערכת של 4 מיליארד שקל, מענק לעסקים שהכנסותיהם ירדו ב-25% והגמשת התנאים המאפשרים קבלת דמי אבטלה על חל"ת בשווי 70% מהשכר. נהגי התחבורה הציבורית, שאלפים מהם לא עבדו והשאר עבדו באופן חלקי, אינם זכאים לפיצוי ואינם עומדים בקריטריונים של המתווה. הסיבה לכך היא שהנהגים לא הוצאו לחל"ת ורבים יצאו לעבוד באופן מצומצם במסגרת המתכונת החירום של התחבורה הציבורית, כאשר בתחילת המבצע צומצמה ב-85%, ובהמשך פעלה בהיקף של 35%-65%. לטענת משרד התחבורה, דווקא הנהגים שחירפו נפשם ונהגו על קווי החירום החיוניים שהסיעו לבית החולים והבסיסים הצבאיים, פיזרו עובדים חיוניים, סייעו בפינוי מהיר של נתב"ג והסיעו ישראלים ששבו מחו"ל מגבולות הארץ, סבלו מפגיעה בשכרם, כיוון שהוא מבוסס על שעות הנהיגה שביצעו בפועל.
בפנייה בהולה למשרד האוצר, מבקש מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, להכניס את נהגי התחבורה הציבורית למתווה החדש, או לחליפין, לאפשר למשרד התחבורה לגבש מתווה שיפוי למפעילי התחבורה הציבורית, כזה שיאפשר להם לשלם לנהגים את שכרם בתקופת המבצע, באופן דומה למתווה חל"ת שאישר משרד האוצר לשאר העובדים בישראל.
מקור המימון לשתי האפשרויות הם המיליארדים שהמדינה מקצה לפיצוי על נזקי המלחמה, כסף שכאמור איש לא ראה לנכון לכלול בו גם את עובדי התחבורה הציבורית. "במבצע עם כלביא, ביצעו הנהגים משימות לאומיות ובין היתר הפעילו את שירותי התחבורה הציבורית החיוניים באזורים מאוימים, נרתמו להפעלת מערך היסעים לפיזור האזרחים שחולצו מחו"ל מהטרמינלים לרחבי הארץ, הסיעו חיילים ועוד, כל זאת תוך סיכון אישי ומסירות שאין עליה עוררין... ודאי אין צורך להדגיש את תרומתם והירתמותם של נהגי התחבורה הציבורית למאמץ הלאומי בזמן החירום, ועל כן את חשיבות הטיפול בשכרם", לשון הפנייה. בנוסף, בן זקן גם מביע חשש שהמשך פגיעה בשכר הנהגים יגרום להם לנטוש את ענף התחבורה הציבורית, שממילא סובל ממצוקה חמורה בתחום גיוס עובדים.