סגור

מחאת הרכבת של תושבי ניצן עלתה למשק כבר מיליוני שקלים

בשנה האחרונה חסמו תושבי היישוב הדרומי ניצן את מסילת הרכבת, במחאה על סגירת צומת מרכזית בדרך ליישוב. עד כה עוכבו 80 אלף נוסעים - ונגרם אובדן של מעל 100 אלף שעות עבודה במשק; לפי האוצר, חסימה חד-פעמית של מסילת רכבת לשעה בשעות הבוקר, עולה למשק עד 3 מיליון שקל

בשנה האחרונה תושבי היישוב ניצן במועצה האזורית חוף אשקלון מנהלים מחאה נגד סגירת צומת שהובילה להארכת זמן הנסיעה שלהם ליישוב.
במסגרת המחאה, תושבי ניצן צפויים לחסום גם היום את מסילת הרכבת הסמוכה ליישוב, וזו תהיה הפעם ה-23 השנה שהתושבים חוסמים את המסילה, בקו שמחבר בין תל אביב ובאר שבע ועובר דרך חולון, בת ים, ראשל"צ, יבנה, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות ואופקים.

2 צפייה בגלריה
תושבי ניצן חוסמים מפגש כביש מסילה רכבת ישראל
תושבי ניצן חוסמים מפגש כביש מסילה רכבת ישראל
תושבי ניצן חוסמים את מסילת הרכבת
(רכבת ישראל צילום מסך)

כבר 22 פעמים חסמו השנה תושבי ניצן את המסילה, ונתונים שהגיעו לידי כלכליסט משקפים כי כל חסימה הובילה לפגיעה בכ-6 עד 8 רכבות בממוצע, כשעל כל רכבת נמצאים כ-500 נוסעים בחישוב שמרני. המשמעות של נתונים אלו היא שעד כה מחאת התושבים עיכבה כ-80 אלף נוסעי רכבת, והובילה לאובדן של מעל 100 אלף שעות עבודה במשק בעלות של מיליוני שקלים.
לפי גורמים באוצר, חסימה של ציר מסילת רכבת בשעות הבוקר עלולה להוביל לנזק ישיר של עד 3 מיליון שקל למשק וזה לא כולל הפקקים העקיפים, את איבוד האמון בתחבורה ציבורית ואת ההשפעה על שאר הרשת הרכבתית.
עיכוב של חצי שעה בנסיעה
תושבי ניצן מוחים על סגירת מפגש כביש-מסילה שהוגדר על ידי משרד התחבורה כ"אחד מהמפגשים המסוכנים ביותר בארץ מתוך כ-70 מפגשים ומאופיין באירועי בטיחות רבים". סגירת המפגש הובילה לכך שתושבי היישוב, כמו גם נופשים בחוף ניצנים וחיילים המשרתים באיזור צריכים לנסוע כ-8 קילומטרים נוספים (4 הלוך ו-4 חזור) בכדי להיכנס ולצאת מהיישוב, מה שמוביל לכך שהם צריכים לנסוע כחצי שעה יותר מבעבר בגלל העיקוף ועומסי תנועה.


במכתב שנשלח לפני כשנה וחצי על ידי קובי בליטשטיין המשנה למנכ"ל משרד התחבורה לשעבר לראש המועצה האזורית חוף אשקלון איתמר רביבו כתוב כי מפגש המסילה אכן ייסגר עקב מסוכנותו, אך הוצגו מספר פתרונות שיקודמו על מנת לתת פתרון לתושבים. בין היתר מדובר על תכנון של הפרדה מפלסית, כשתכנון זה צפוי להסתיים במהלך 2023.
ראש המועצה רביבו תומך בתושבים המפגינים ולאחרונה העביר את לשכתו ליד מפגש המסילה שנסגר. רביבו אמר לכלכליסט כי כרגע יש לתושבים בעיה בטיחותית מאוד קשה כי הכביש שהם אמורים לנסוע בו כרגע הוא כביש עם בעיות בטיחותיות קשות בגלל שעוברים בו גם כלי חקלאיים כבדים. לדבריו: "רק בשבוע שעבר היינו עדים לתאונה מאוד קשה בין רכב פרטי לרכב חקלאי כבד, בנס זה לא נגמר בצורה הרבה יותר קשה. הדרישה שלנו ממשרד התחבורה ומרכבת ישראל זה קודם כל להכשיר ולתת פיתרון זמני. לפתוח את הצומת גם אם זה באופן זמני".
לשאלת "כלכליסט" בנוגע לפגיעה בנוסעי הרכבת, ביניהם שאר תושבי המועצה האזורית חוף אשקלון, ענה רביבו כי "ברור לי שזו סיטואציה לא נוחה, אני יכול להבין לליבם של אלה וגם של אלה. כנראה שהדברים האלה לא קורים אז הדברים לא זזים באותו קצב. מכתבים ושיחות טלפון לא עוזרים".

2 צפייה בגלריה
יעקב בליטשטיין קובי בליטשטיין
יעקב בליטשטיין קובי בליטשטיין
קובי בליטשטיין
(צילום: Sasson Tiram)

חסימת מסילת הרכבת הובילה להאשמות הדדיות בין תושבי ניצן והמועצה, לבין הנוסעים, הרכבת ומשרד התחבורה. עם זאת, ישנו גוף נוסף שרלוונטי לעניין ההפגנות, וזו משטרת ישראל שמאפשרת להן להתרחש.
גורמים במשטרה ששוחחו עם כלכליסט אמרו כי השוטרים נמצאים שם "ערוכים ומוכנים" לפנות את הציר בכל פעם שרכבת תעבור. עוד הם אמרו, כי הם יאפשרו לרכבת לפעול כסדרה בתיאום עם פקחי הרכבת ולעבור שם, פשוט במהירות נמוכה יותר ממהירות הנסיעה הסטנדרטית. כמו כן, הם טוענים כי רכבת ישראל מחליטה משיקוליה שלה לא להוציא רכבות בזמן המחאה. עם זאת, נדמה כי הצעות המשטרה אינן ישימות ואינן מתאימות למנגנוני התאוצה והתאוטה של רכבת כבדה.
ממשטרת ישראל נמסר: "כוחות המשטרה פועלים במקום על מנת לוודא שמירה על הסדר הציבורי, כל זאת תוך תיאום עם רכבת ישראל ושיח עם מובילי המחאה, במטרה לאזן בין חופש המחאה והביטוי של כל אדם במסגרת החוק, לבין שמירה על שגרת החיים והסדר הציבורי".
ממשרד התחבורה נמסר: "מפגשי כביש-מסילה מהווים מפגע בטיחותי ממדרגה ראשונה אשר גבו במשך שנים את חייהם של נהגים רבים. לכן הוחלט לבטל את כל מפגשי כביש-מסילה בארץ, במטרה להגביר את הבטיחות בדרכים. בשנים האחרונות נסגרו עשרות מפגשי כביש-מסילה מסוכנים, ובכך ניצלו חיי אדם רבים. בימים אלה משרד התחבורה מקדם את סגירת מפגש ניצנים, שהוגדר כאחד מחמשת מפגשי כביש-מסילה המסוכנים ביותר בארץ. נציגים ממשרד התחבורה ולשכת השרה מיכאלי מבינים את מצוקת התושבים ונפגשו עם נציגי תושבי ניצן, במטרה לבחון פתרונות שונים שיאזנו בין צרכי הבטיחות במפגש לבין צרכי התושבים".