סגור

קרונות חדשים ברכבת: דלתות רחבות, אבל המרחב בקומה העליונה מצומצם

רכבת ישראל החלה להפעיל קרונות בעלי יחידות הנעה חשמליות בקו ירושלים-הרצליה. עמותת 'תחבורה בדרך שלנו': "נועדו במקור לקווים פרבריים"; הרכבת: "אלה קרונות לפי התקנים המחמירים והמתקדמים ביותר"

רכבת ישראל החלה היום להפעיל קרונות רכבת חדשים בקו ירושלים-הרצליה. הרכבת מפעילה את הקרונות כרגע רק בשעות השפל (בבוקר המאוחר ולקראת ערב), אך בהמשך הם צפויים להחליף את כל הרכבות הפועלות בקו זה.

הקרונות החדשים הם מדגם DDEMU של חברת סימנס, מתוך סדרת Desiro של החברה. מדובר בקרונועים – קרונות בעלי יחידות הנעה חשמליות עצמיות הנמצאות על גג הקרון, וזאת בניגוד לרכבות שמצריכות קטר שיגרור אותם. הקרונועים שנכנסים לשירות רכבת ישראל הם דו-קומתיים ומגיעים במערך של 4 או 6 קרונות. הקרונות בקצה הרכבת הם חד-קומתיים, ולהם גם יש נגישות לאנשים עם מוגבלות ותאי שירותים מונגשים רחבים יותר משהיו בקרונות הקודמים. קרונות ה-DDEMU הוזמנו על ידי הרכבת כבר בשנת 2016 ורק עכשיו הם נכנסים לפעילות.
3 צפייה בגלריה
בתוך קרון הרכבת החשמלית
בתוך קרון הרכבת החשמלית
מושבים בקרונות החדשים
(צילום: יובל שדה)
הקרונות מאופיינים בדלתות רחבות יותר וב"לובי" גדול יותר בכניסה לקרון, מה שאמור להקל על כניסה ויציאה מהירה של נוסעים. עם זאת המרחב בקומה העליונה מצומצם יותר מבקרונות הקודמים באופן שייתכן ויקשה על אנשים גבוהים ורחבים להתיישב בצמוד לקיר הקרון. כמו כן, השולחנות שבמושבים המרובעים בוטלו ובמקומם יהיו "מגשי אוכל" מתקפלים שעליהם יהיה ניתן להניח גם מחשב נייד.
טענה נוספת שעלתה היא שהן אינן נגישות מספיק לרוכבי דו-גלגלי, וזאת בניגוד למדיניות הנוכחית של משרד התחבורה שתומכת במדיניות המקדמת נסיעה על אופניים.
עם זאת, לפי גורמים ברכבת, יש טבעות ייעודיות שעליהם ניתן לחבר את האופניים בכל הקרונות, ובכל רכבת יש בין 12 ל-16 טבעות כאלה בקרון וכי הבעיה היחידה היא עם נוסעים ישראלים שמרגישים צורך להיות צמודים לאופניים שלהם בזמן הנסיעה.
"נועדו במקור לקווים פרבריים"
מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת 'תחבורה בדרך שלנו', אמר לכלכליסט כי הקרונות של סימנס נועדו במקור לקווים פרבריים ולכן הם מעוצבים באופן שמאפשר כניסה ויציאה מהירה של נוסעים, יחד עם תאוצה ותאוטה מהירה שמתאפשרת עקב המנוע שקיים בכל אחד מהקרונות. לטענתו, בקרונות החדשים יש פחות מקומות ישיבה ויותר מקומות עמידה ומאפיינים נוספים שנועדו לקווים פרבריים ולכן הוא מסיק ש"ההכנסה של הקרונות לקו לירושלים היא מתוך חוסר ברירה כי הקו בירושלים הוא ברובו בינעירוני "אין פה יתרון גדול, אולי אפילו חיסרון כי יותר אנשים יעמדו" אמר מורגובסקי, "למה להזמין דבר כזה אם לא לקו פרברי"?
3 צפייה בגלריה
קרונות חדשים רכבת ישראל
קרונות חדשים רכבת ישראל
"מגשי אוכל" מתקפלים
(יובל שדה)
תגובת רכבת ישראל: "הקרונועים החשמליים החדשים הוזמנו על פי התקנים המחמירים והמתקדמים ביותר בהיבטי שירות, בטיחות, איכות סביבה ונגישות ומביאים בשורת שירות לכלל נוסעי הרכבת. ברכבות יוקצה קרון ייעודי לנסיעת אופניים, בדומה לקרונות הקיימים היום, ובזכות מרווח הפנים המשופר במבואת הכניסה ובקרון עצמו, נסיעה עם אופניים תהיה נוחה וקלה יותר. בדומה למצב היום, יהיה ניתן להכניס קורקינטים ולקפלם בתוך הקרון. ברכבות החדשות מותקנים מושבים צפים, כך שהאפשרות לאכסן כבודה. הוחלט לתת דגש על מרווח פנים ונוחות הן בתוך הקרון והן במבואת הכניסה לצורך ירידה ועלייה מהירה. אין כל פגיעה או צמצום במרווח הישיבה בקומה העליונה של הקרונות, והוא זהה באופן יחסי למרווח הישיבה הקיים בקרונות הדו קומתיים המופעלים כיום".