סגור

היעד: חצי שעה לתל אביב; אושרה תוכנית למנהור הרכבת בחיפה

הוועדה לתשתיות לאומיות בחרה בחלופה שכוללת מנהור של 4 המסילות - שתיים פרבריות ושתיים מהירות. בעתיד יוכלו לנסוע בקו המהיר רכבות במהירות של 250 קמ"ש ונסיעה מנהריה לתל אביב תימשך פחות משעה

הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון החליטה על קידום התוכנית להכפלת מסילות הרכבת בחיפה. החלופה התכנונית שנבחרה קובעת כי כל ארבע המסילות החדשות יעברו במנהרה דרך העיר חיפה. היעד הסופי של התוכנית הוא להפעיל בעתיד רכבות מהירות בקו חיפה-תל אביב שיגמאו את המרחק בחצי שעה.
החלופה שנבחרה משאירה את חיפה כמרכז מטרופוליני שעוברות ועוצרות בו רכבות מהצפון ומהמרכז, אך במקביל מאפשרת לראשונה לתושבי חיפה גישה ישירה לים שנמנעה במשך שנים בעקבות מיקום המסילות על החוף.


2 צפייה בגלריה
הכפלת מסילת הרכבת בחיפה הדמיה
הכפלת מסילת הרכבת בחיפה הדמיה
הדמיית התוכנית
(הדמיה: אמיר מן, עמי שנער אדריכלים)

ההכרעה על התוכנית התעכבה במשך שנים רבות, בין השאר בשל התעקשות מצד רשויות בגליל המערבי שביקשו לבחון אלטרנטיבה שתעקוף את העיר חיפה.
התוכנית להכפלת מסילות החוף בחיפה נקראת תת"ל 65 ב', והיא מצטרפת לתוכנית להכפלת מסילות החוף במקטע שבין שפיים לתחנת חיפה חוף הכרמל שנקראת תת"ל 65 א' ואושרה להפקדה בוועדה לתשתיות לאומיות בשבוע שעבר. המקטע בין שפיים לחוף הכרמל כבר תוקצב ב-15.5 מיליארד שקל במסגרת תוכנית החומש של רכבת ישראל שעברה בתקציב האחרון. תת"ל 65 ב' עדיין לא תוקצב, אך ההערכות מדברות שעלותו תהיה כ-13 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
רכבת ישראל
רכבת ישראל
רכבת ישראל
(קובי קואנקס)
שתיים פרבריות ושתיים מהירות
כאמור, החלופה שנבחרה כוללת מנהור של ארבע המסילות, שתיים פרבריות ושתיים מהירות שיעברו בתוואי דומה למצב הקיים. המנהור יתחיל בסמוך לגשר פז וימשיך עד לשני פורטלים באזור חוף הכרמל: פורטל עבור מסילות פרבריות מצפון לתחנת חוף הכרמל ופורטל עבור המסילות המהירות מדרום לתחנת חוף הכרמל.
כמו כן, לפי התכנון תוקם תחנה תת קרקעית חדשה במקום חיפה מרכז השמונה – תחנת קריית הממשלה, וגם תחנת בת גלים תעבור הסבה לתחנה תת קרקעית בשם "בת גלים קריית אליעזר". עד לביצוע התוכנית, יבוצע חשמול של המסילות הקיימות כחלק מהפרויקט לחשמול רשת המסילות הקיימת כולה.
חיבור מהיר בין המטרופולינים
לפי רכבת ישראל, קידום התוכנית תאפשר את "הגדלת קיבולת הנסועה בקו המהווה את השדרה המרכזית של רשת המסילות", וזאת תוך מתן מענה לגידול הצפוי בביקושים הצפויים בקו מסילתי זה. עוד נטען, כי התוכנית תוביל לחיבור מהיר בין המטרופולינים וקיצור זמני נסיעה וכי במסגרתה יבוצע שדרוג של המסילות הקיימות שיאפשר נסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש, ותוספת של שתי מסילות חדשות שיאפשרו נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש. לפי התחזיות של הרכבת ומשרדי התחבורה והאוצר, בשנת 2040 יעברו בקו זה כ-300 מיליון נוסעים בשנה וכ-40 מיליון טון מטענים.
במינהל התכנון טוענים כי "מדובר ברכבת מהירה מסוג שעדיין לא קיים בארץ". עוד הם טוענים, כי משך הנסיעה מנהריה לתל אביב בחלופה זו יהיה כ-54 דקות, לעומת שעה ו-40 דקות היום. הנסיעה מתחנת חוף הכרמל בחיפה לתל אביב ברכבת המהירה תארך כ-30 דקות, עם עצירה אחת בלבד של חלק מהרכבות בחדרה ושהרכבות הפרבריות ימשיכו לשרת את כל התחנות בדרך.
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם מסרה: "ההחלטה לשקע את מסילות הברזל מהווה מהפכה של ממש בעיר, המשוועת לקשר עם חוף הים שלה. התוכנית שאושרה מהווה בשורה לפיתוח פרויקטים בתחומי הנדל"ן, התיירות והתחבורה בחיפה ותאיץ את פיתוחה בתנופה חסרת תקדים".