אכזבה לתע"א: חיל האוויר ירכוש עוד מטוסי תדלוק מבואינג
משרד הביטחון יצטייד בשני מטוסי KC-46 נוספים בעסקה של חצי מיליארד דולר, לאחר שדחה את הצעת התעשייה האווירית להסב מטוסי בואינג 767. לדברי גורמים בתעשיות הביטחונית, ההחלטה מעמידה את עתיד פעילותה של תע"א בתחום זה בסימן שאלה
משרד הביטחון וחיל האוויר החליטו על הצטיידות בשני מטוסי תדלוק אווירי נוספים מסוג KC-46 שמייצרת בואינג האמריקאית, בעסקה שהיקפה כחצי מיליארד דולר.
הזמנת מטוסי הענק מתווספת לעסקה לפני כשלוש שנים, ובמסגרתה ישראל הזמינה ארבעה מטוסי תדלוק מאותו הסוג בסכום של כ-930 מיליון דולר, כשהראשון ביניהם אמור להימסר לחיל האוויר במחצית הראשונה של 2026.
מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אמיר ברעם, הנחה את משלחת הרכש של המשרד בארה"ב לחתום על העסקה עם נציגי הממשל האמריקאי, לאחר שאמש היא אושרה בוועדת השרים להצטיידות.
בחודשים האחרונים התעשייה האווירית ניסתה לקדם עם משרד הביטחון וחיל האוויר הסכמות שלפיהן היא תסב עבור צה"ל מטוסי בואינג 767 למטוסי תדלוק. בתע"א טענו כי פעילות זו תסייע לה לשמר ידע ותשתיות ייצור חיוניות בתחום התדלוק האווירי תוך הפחתת התלות במדינה זרה. גורמים בתעשיות הביטחוניות אמרו לכלכליסט כי התבססות חיל האוויר על מטוסי KC-46 בלבד תעמיד בסימן שאלה את עתיד פעילותה של תע"א בתחום זה.
כיום מטוסי התדלוק המיושנים שמשמשים את חיל האוויר מתוחזקים על ידי תע"א, לאחר שהיא הסבה אותם לתצורת תדלוק לפני כחמישה עשורים. מטוסים אלה שימשו למשימות תדלוק אוויריות של מטוסי הקרב של חיל האוויר בתקיפת מטרות של המורדים החות'ים בתימן ובמהלך מלחמת 12 הימים באיראן. הם אפשרו להאריך באופן ניכר את טווח הפעילות של המטוסים הישראלים תוך תקיפת מתקני גרעין ופגיעה במפעלי הטילים של איראן.
במשרד הביטחון אמרו כי המטוסים החדשים שיירכשו בארה"ב יותאמו לצרכים המבצעיים של חיל האוויר ויצוידו במערכות מתוצרת ישראל. עוד הוסיפו כי רכישתם תיעשה באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, שהיקפו כ-3.8 מיליארד דולר בשנה.






























