ועדת הכספים תקדם הטבות מס ליו"ש ולערים מעורבות למרות התנגדות משפטית וכלכלית
נציגת האוצר בוועדה:" עלות של מיליארדים ללא יעילות מוכחת"; היועמ"ש של הוועדה: "היעדר קריטריונים ברורים פוגע בשיוויון"; ההטבות יסייעו לאשקלון, מעלה אדומים, נוף הגליל ועוד
משרדי האוצר, המשפטים והיועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שלומית ארליך, מותחים ביקורת על הצעות החוק למתן הטבות במס ליהודה ושומרון, ערים מעורבות, ואשקלון.
הוועדה דנה היום (שני) בהצעות החוק הללו, ולמרות הביקורת המשפטית והכלכלית, היו"ר ח"כ חנוך מילביצקי (ליכוד) הודיע לנציגי המשרדים שבכוונתו לקדמן. בדיון נכחו ראשי ערים מהליכוד כמו תומר גלאם מאשקלון, רונן פלוט מנוף הגליל, וראשי רשויות בגליל, ראשי מועצות ביו"ש, ראש עיר מעלה אדומים ואחרים שתבעו להחיל את ההטבות על עריהם.
לפי הצעת החוק הממשלתית, "תיקון לחוק שיקום נרחב לחבל התקומה כאזור מיקוד לאומי וסיוע ליישובים הסמוכים אליו", מוצע לקבוע, בהוראת שעה שתחול בין השנים 2026 עד 2029, כי מי שהיה במשך כל שנת המס תושב יישוב הסמוך לחבל התקומה, יהיה זכאי לזיכוי ממס בשיעור של 7% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לתקרת הכנסה של 146,640 שקל.
הטבה זו נועדה לסייע ליישובים הסמוכים לחבל תקומה שנפגעו באופן חריג, ולעודד אוכלוסיה לעבור ליישובים אלה, כאמצעי לשיקומם. הצעת חוק תסייע הן לתושבי אשקלון והן לתושבי נהריה.
אלישיב ממן מרשות המסים ציין כי התיקון המגדיל את מספר התושבים הינו לבקשת ראשי ערים, בהם נהריה והתיקון השני, המעניק הטבה דרך סמיכות ליישובי תקומה, נועד לתת פתרון ליישובים שנפגעו באופן קשה, וכי דרכו תיכנס בעיקר העיר אשקלון.
נוי שוקרון, מאגף תקציבים, במשרד האוצר הציגה עמדה מקצועית המתנגדת להטבות המס, וציינה כי ברמה המקצועית, הטבות המס אינן אפקטיביות ואינן מצדיקות הוצאה ממשלתית של 2.3 מיליארד שקל, שזהו התקצוב קודם לתיקונים. לטענתה, מחקרי בנק ישראל מראים שרק 10% מהזכאים אכן עוברים מהמרכז, כי הטבה זו היא רגרסיבית ומשפיעה רק על בעלי שכר גבוה.
עוד ציינה שוקרון כי הרחבת הרשויות הזכאיות מייצרת "מירוץ לתחתית" ופוגעת ביישובים שכבר היו זכאים. כן ציינה שוקרון כי הצעת החוק נותנת את ההטבה לעיר אשקלון מתוקף סמיכות ליישובי תקומה, וכי האוצר רואה כלים אחרים כיעילים יותר למשיכת תושבים לפריפריה.
הוועדה גם דנה היום בהכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק עידוד יישוב עירוני מעורב, התשפ"ה-2025 של ח"כ ניסים ואטורי וחברי כנסת אחרים, המבקשת להעניק הטבות מס מוגדלות ליישובים עירוניים מעורבים כדי לעודד חיזוק דמוגרפי וכלכלי.
בהצעה מוצע לסייע ליישובים עירוניים מעורבים שנקבעו לפי החלטת הממשלה, כך שמי שהיה במשך כל שנת המס תושב ביישוב זה, יהיה זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור של 9% מהכנסתו החייבת עד לתקרת הכנסה של 162,000 שקל.
כמו כן, מוצע בהצעת החוק לקבוע בנוסף בהוראת שעה, שתחול בין השנים 2025 עד 2029 , כי לתושב ביישוב עירוני מעורב, יתווסף לשיעור הזיכוי ממס שהוא זכאי לו 3% ולתקרת ההכנסה יתווסף סכום נוסף של 24 אלף שקל.
ועדת השרים לחקיקה החליטה לתמוך בהצעת החוק בקריאה טרומית בכפוף לכך שהצעת החוק תחול רק על ערים מעורבות השוכנות בנגב ובגליל וששיעור בני מיעוטים עולה על 40%. הצעת החוק תסייע בין היתר לערים נוף הגליל, עכו, רמלה ומעלות.
שוקרון ציינה כי הממשלה תתמוך בהצעת החוק "בהצמדתה להצעת חוק ממשלתית", זאת "רק בהתבסס על מקור תקציבי". היא הדגישה כי ועדת השרים החליטה לתמוך כרגע ללא מקור תקציבי. עוד הוסיפה, כי אף שיש "צורך לחזק את אותן ערים ולהביא אוכלוסייה חזקה", משרד האוצר חושב על "דרכים אחרות" להביא אוכלוסייה חזקה.
הטבות מס ליישוב מאוים
לאחר מכן דנה הוועדה גם בהכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הטבות במס ליישוב מאוים באזור), התשפ"ה- 2025, של ח"כ צבי סוכות.
במסגרת ההצעה, מוצע לקבוע כי יישוב מאוים ביהודה והשומרון למעט שטחי המועצה הפלסטינית, אשר נמצא תחת רמת איום 2 עד 5 , שנקבעה על ידי משרד הביטחון לפי דירוג פיקוד המרכז, יהיה זכאי ל- 100 נקודות במשקל של 25% תחת ניקוד יישוב מאוים באזור. ההצעה תסייע לשורת התנחלויות וישובים בשטחים כמו מעלה האדומים ועוד.
ישראל ודן ממשרד המשפטים ציין כי "קביעת קריטריונים להטבת מס צריכים להיקבע בחקיקה ראשית וצריכים להיות שוויוניים". הוא ציין כי "בהצ"ח מוצע הסדר שיש בו אפליה בין יישוב באיו"ש ליישוב מאוים במקום אחר, יש הבחנה בדין שלא מבוסס על הבחנה רלוונטית בין היישובים".
נציגת משרד האוצר נוי שוקרון ציינה כי ברמת המדיניות, המטרה היא עידוד מעבר תושבים, אך ציינה כי "אזור יו"ש בביקושים גדולים מאוד, 100 אחוז מהשיווקים בשנת 24 נתפסו בהצלחה, ולכן יש שאלה מה באה ההטבה לעודד". היא הדגישה כי המשרד תומך בקידום מדיניות על בסיס קריטריונים, וכי העמדה הממשלתית היא "לתמוך בכפוף להסכמת משרד האוצר". היא הוסיפה ש"כרגע אין מקור תקציבי", וכי ניתן לעדכן את הנוסחים ולהתקדם.
היועצת המשפטית של ועדת הכספים, שלומית ארליך, ציינה בחוות דעת ששיגרה אל חברי הועדה כי "בית המשפט קבע כי מתן הקלות במס מהווה חלוקת משאבי ציבור ומשום כך יש לעשות זאת תוך קביעת קריטריונים, ברורים, גלויים ושיוויוניים. אי עמידה בחובה זו פוגעת בשיוויון באופן מהותי, וזאת בין היתר בשל הפגיעה בכבוד, בפרנסה ובזכות שלא לסבול מיחס מקפח של השלטון. היעדר קריטריון כלשהו להגדרת המאפיינים, אשר בהתקיימם קמה, לישובים זכאות להטבות מס, מלמד על חקיקה שרירותית בלתי עקבית ובלתי שיוויונית".
יו"ר הוועדה מילביצקי סיכם את הדיון בפנותו של נציגי הממשלה: "אתם יכולים לקדם קריטריונים בתקציב, בינתיים יש את הצעות החוק על השולחן ואנחנו לא נחכה".





























