רגע לפני הפריימריז, הליכוד מקדם הטבות מס במיליארדים לערים ליכודיות ולהתנחלויות
רגע לפני הפריימריז בליכוד, הצעת חוק של ח"כ ניסים ואטורי תתגמל בעיקר ערים שבראשן עומדים נציגי ליכוד; הצעת חוק ממשלתית תתגמל את אשקלון, שגם בראשה נציג ליכוד; הצעה של ח"כ צבי סוכות תעניק הטבות להתנחלויות; ועדת הכספים תקדם את ההצעות; העלות: 6.9 מיליארד שקל
מריחים בחירות ומאבדים את הבלמים: בליכוד ובציונות הדתית מנסים לקדם הטבות מס לבוחריהם בכמה הצעות חוק שעלותן מסתכמת בסכום של 6.9 מיליארד שקל. ועדת הכספים תקדם היום ומחר שתי הצעות חוק פרטיות של ח"כים מהקואליציה. במקביל תקדם הוועדה הצעת חוק ממשלתית למתן הטבות מס לעיר אשקלון. באוצר מתנגדים לכל הצעות החוק הללו.
הצעת החוק הפרטית הראשונה היא זו שהגיש ח"כ ניסים ואטורי (ליכוד) למתן זיכוי מס של 9% עד לתקרת הכנסה שנתית של 162 אלף שקל בערים מעורבות. הצעת החוק לא קובעת במפורש איזו עיר תיהנה מהההטבה, אלא שההחלטה בעניין תיקבע על ידי הממשלה – כלומר, יש חשש שההטבות יהפכו לכלי משחק פוליטי בשנת הבחירות.
הצעת החוק השנייה היא של ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית), למתן הטבות מס ליישובים מאוימים בשטחים בהתאם לסיווג שיקבע על ידי אלוף פיקוד המרכז. לפיה, "על היישובים הללו יחולו אותם קריטריונים פריפריאליים וסוציו־אקונומיים החלים על יישובים סמוכי גבול מה שישווה את מפת הטבות המס למפת אזורי העדיפות הלאומית".
עלות הצעת ואטורי לערים מעורבות מוערכת ב־5 מיליארד שקלים, שכן כ־20% מאזרחי ישראל חיים בערים מעורבות. ההצעה של צבי סוכות מוערכת ב־450 מיליון שקל. במקביל מקודמת הצעת חוק ממשלתית להטבות מס לישובים הסמוכים לחבל תקומה, הדנה למעשה בהטבת מס רחבה לעיר אשקלון בעלות של 1.4 מיליארד שקלים, כ־250 מיליון שקל מידי שנה.
בעצם, מדובר בדיל פוליטי, מאחר שכשהצעת החוק של סוכות הגיעה לוועדת שרים לענייני חקיקה, שר המשפטים יריב לוין התנה את קידומה בקידום ההטבה לאשקלון. הדיל אפילו לא הוסתר, הוא פשוט כתוב בהצבעות השרים.
העיתוי לזירוז החקיקה אינו מקרי: שנת המס 2025 מסתיימת בעוד כחודש, והכוונה היא להחיל את ההטבות הללו כבר בתחילת שנת המס 2026. הפוליטיקאים כבר נמצאים עמוק בשנת הבחירות. המועד המקורי של הבחירות הוא בסוף ספטמבר 2026 אבל ההערכה היא שרה"מ בנימין נתניהו יקדים אותן. הצעת ח"כ ואטורי, למשל, ברורה על רקע הבחירות שייערכו מחר בליכוד לחברי מרכז הליכוד החדש, ואת הצעת ח"כ סוכות מהציונות הדתית בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על רקע מצבה הקשה של המפלגה בסקרים, על גבול אחוז החסימה. לפיכך, הרעפת הטבות באמצעות הגדלת השכר נטו עשויה לשיטתם לסייע למפלגות ביישובים שייהנו מכך.
בנוגע להצעת ואטורי, ההערכה היא שהחוק כמובן לא יכלול את כל הערים המעורבות, ונראה שיידרשו בו מינימום של תושבים לא יהודים. ההטבה צפויה להיות מוענקת לערים מעורבות שבראשן עומדים נציגים מהליכוד כמו לוד שבראשה עומד יאיר רביבו, אחיו של ח"כ אליהו רביבו (ליכוד); רמלה שראש העיר בה הוא מיכאל וידל שהתמודד מטעם הליכוד; נוף הגליל בראשה עומד רונן פלוט, לשעבר מנכ"ל הכנסת כשיולי אדלשטיין כיהן כיו"ר הכנסת. פלוט התמודד ב־2003 ו־2009 מטעם הליכוד על ראשות העיר; ואילו בירושלים, עוד עיר מעורבת, ראש העיר משה ליאון התמודד אמנם ברשימה עצמאית, אך בקדנציה הראשונה של נתניהו כראש ממשלה שימש כמנכ"ל משרדו, ולפני כן כמשנה למנכ"ל ומנהל לשכתו.
סיפור ההטבה לאשקלון בעייתי גם הוא. ראש עיריית אשקלון הוא תומר גלאם שהתמודד בבחירות ב־2023 מטעם הליכוד ונחשב לאחד מראשי הערים החזקים במפלגה. אשקלון היא עיר גדולה, חזקה וצומחת, סמוכה למרכז, שנהנית מתנופת בנייה ומהגירה חיובית. היא לא זקוקה להטבת מס כדי למשוך אליה תושבים. ההטבה גם מגדילה עוד יותר את היתרון היחסי של אשקלון ביחס לבאר שבע, שחווה בשנים האחרונות הידרדרות מתמשכת. במקום לחזק את בירת הנגב, המדינה מעודדת הגירה שלילית ממנה. מתן הטבת המס לאשקלון גם קובר את הכללים הנהוגים, ובהם ההגבלה של הטבות מס ליישובים בעלי עד כ־85 אלף תושבים: במקרה זה עיר של כ־170 אלף תושבים נכנסת לרשימה לא משום שהיא חלשה, אלא מסיבות פרסונליות.
בתחילת המלחמה דרש גלאם לכלול את עירו במסגרת יישובי העוטף הזכאים לתקציב מיוחד. אשקלון אינה נכללת בהם מאחר שהיא נמצאת כ־10 ק"מ מגבול עזה, ואילו התקנות כוללות יישובים בטווח של שבעה ק"מ בלבד מהגבול. בסוף אוקטובר 2023 הסמיכה ועדת הכספים להגדיר את אשקלון כיישוב ספר למשך שנה כך שהתושבים קיבלו 100% פיצוי על נזק עקיף שנגרם להם.
הטבות מס הן כלי רגרסיבי שמיטיב בעיקר עם בעלי הכנסות גבוהות, וכלל לא עבור מי שלא מגיע לסף המס. ככלי מדיניות אזורית הן כמעט לא משנות החלטות מגורים או תעסוקה, אבל עולות הון עתק לקופת המדינה. חברת ועדת הכספים ח"כ נעמה לזימי (עבודה) תקפה את היוזמות: "לכל חוק חברתי שמתקן עיוות ומגדיל צמיחה לטווח ארוך אומרים לנו ‘אין כסף’. במקום תקציבי פיתוח אמיתיים לפריפריה מחלקים הטבות מס רגרסיביות, ממניעים פוליטיים. חובה לשאול מאיפה יגיע הכסף עבור ריצוי חברי מרכז הליכוד ומתפקדי צבי סוכות, ועל חשבון מי. התשובה פשוטה: על חשבון כולנו".
































