רגע לפני שביתה: במשרד התחבורה לא טרחו להגיע לפגישת הגישור עם נהגי התחב״צ
ועד הנהגים ונציגי חברות התחבורה הציבורית נפגשו בלי נוכחות המשרד שאמור לטפל בענף. בתוך כך, מצטרף לאיומי השביתה גם ארגון חברות ההסעה, שגם הן נפגעו בימי המלחמה. משרד התחבורה: "אנו מגבשים מתווה יחד עם האוצר"
אף שהתחבורה הציבורית בישראל נמצאת תחת איומי השבתה, נראה שדבר לא בוער למשרד התחבורה, שלא שלח אף נציג לפגישה שתוכננה השבוע במטרה להגיע למתווה שיסדיר את סוגיית שכרם של הנהגים שנפגע במהלך המלחמה עם איראן.
הפגישה בין נציגי איגוד התחבורה בארגון "כוח לעובדים", נציגי חברות התחבורה הציבורית ונציגי משרד התחבורה בהשתתפות תוכננה להתקיים השבוע בניסיון למנוע את שביתת הוועדים. מדובר בפגישת גישור בתיווך הממונה על יחסי עבודה של משרד העבודה במחוז מרכז, עו"ד ליבקא חסון חלבי. זמן קצר לפני קיום הפגישה גילו הצדדים כי משרד התחבורה לא שולח נציגים, והצדדים התקשו להגיע להבנות בהיעדר גורם שיוכל לעדכן בפרטי המתווה של המשרד לפתרון הסכסוך.
"הזלזול של משרדי התחבורה והאוצר בעובדים משווע. אנחנו רגע לפני שביתה והממשלה מתחמקת ממתן פתרונות. הדרישה של העובדים מינימלית"
"הזלזול של משרד התחבורה ומשרד האוצר בעובדי התחבורה הציבורית משווע. הממשלה מתחמקת ממתן פתרונות. הדרישה של העובדים מינימלית, הענקנו שירות ציבורי חשוב במלחמה, מגיע לנו פיצוי כעובדי המגזר הציבורי", טוענים נציגי כוח לעובדים.
בימי מבצע "'עם כלביא" רבע מעובדי התחבורה הציבורית לא עבדו והיתר עבדו במתכונת מצומצמת. כתוצאה מכך שכרם של אלפי נהגים נפגע. למרות השינויים והעדכונים במתווה הפיצויים של משרד האוצר – הנהגים לא כלולים בו. ארגוני העובדים הודיעו כי הם שוקלים לפתוח בשביתה ולשתק את התחבורה הציבורית.
גם בארגון נהגי התחבורה הציבורית בהסתדרות הלאומית כועסים על התנהלות משרדי הממשלה: "הארגון רואה בחומרה מתווה שמשאיר בחוץ את הנהגים שחירפו יום יום את חייהם בכל מצב ביטחוני. משרד האוצר צריך לפצות את הנהגים כדי שהציבור יוכל לקבל את השירות הטוב ביותר. אם אין ודאות לשכר הנהגים, בשבוע הבא תשבות התחבורה הציבורית".
ארגון חברות ההסעה, שמייצג 600 חברות ו־22 אלף עובדים, הביע תמיכה במאבק הנהגים ודרש להשתתף במתווה החדש. לטענת הארגון, החברות הפרטיות נדרשות לשלם שכר מלא, גם כשאין נסיעות וגם כשאין נוסעים, כפי שקרה בימי המבצע.
זה כמה חודשים הארגון מנהל מאבק בדרישה להתאים את החוזים לעליות המחירים בשנים האחרונות. חברות הארגון מתבססות ברובן על חוזים של גופים ממשלתיים, כמו משרד החינוך ורשויות מקומיות, אך על בסיס קביעה משנת 2012. לטענת הארגון, ההסכמים שלהם הם היחידים מבין חוזי השירותים הציבוריים שאינם כוללים סעיף התייקרויות. מאחר שמדובר בחוזים ארוכי טווח, שלרוב נחתמים לתקופות של 4-3 שנים, מדובר בהפסדים של עשרות אחוזים. להערכת הארגון, בחמש שנים האחרונות עלו התשומות בענף התחבורה בכ־30%, כאשר רק בשנה החולפת נרשמה עלייה של כ־5% בממוצע במחירי הסולר, בשכר הנהגים ובהוצאות הביטוח והתחזוקה. הארגון דורש לכלול גם את חברות התחבורה הפרטיות בהסדרי הפיצוי על תקופת הלחימה, ולהכניס סעיף "התייקרויות" לתוך ההסכמים הענפיים.
באופן חריג ויוצא דופן, גם ההסתדרות הכללית פנתה החודש לאוצר בדרישה להכניס את סעיף ההצמדה לחוזי מכרזי היסעים. מדובר בפנייה יוצאת דופן שנוקט ארגון שמטרתו לקדם את העובדים, עבור המעסיקים. בהסתדרות השתכנעו בהשפעות הקשות של הסוגיה על העסקתם של עשרות אלפי נהגים. "מצב זה עלול לפגוע פגיעה ישירה וקשה באפשרות להבטיח שכר ותנאי העסקה הולמים לעובדי הענף, ובכללם הנהגים, ועלול להוות חסם ממשי לכל ניסיון כן לגבש הסכם ענפי עדכני, בר־קיימא ומכבד. משכך, אנו מצטרפים לדרישה לתקן את המדיניות הנוהגת", כתב יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אייל ידין.
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד מגבש בימים אלה, יחד עם משרד האוצר, מתווה פיצויים שייתן מענה לפגיעה בשכר הנהגים ולצרכים של המפעילים בעקבות הפחתת השירות בחודש יוני. המשרד פועל לשיפור מעמדם, תנאיהם ובטיחותם של נהגי התחבורה הציבורית, כפי שלא נעשה עשרות שנים. פעלנו ונמשיך לפעול לשיפור תנאי העבודה של הנהג ולתנאי שכר הולמים. אנו מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית במטרה לענות על צורכי הנהגים ולהגן עליהם".































