סגור
נתיב תחבורה ציבורית ב רחוב זבוטינסקי ב פתח תקוה נתצ אוטובוס אוטובוסים הולכי רגל מעבר חציה שלטים שלט
אוטובוס ברמת גן. פעילות התחבורה הציבורית צומצמה ב-85% (צילום: גיל לרנר)

חברות התחבורה הציבורית זועמות על צמצום הפעילות: "כמו להפסיק חשמל או מים"

בדיון בוועדת הכלכלה דרשו נציגי חברות האוטובוסים להרחיב את פעילות התחבורה ציבורית שצומצמה בגלל המלחמה. נציגי העובדים: "לא יודעים מה יהיה עם המשכורות". יו"ר הוועדה ביטן דרש ממשרד האוצר לגבש מתווה פיצויים לחברות התחבורה  

מאז תחילת מבצע "עם כלביא", צומצם מערך התחבורה הציבורית בהתאם להנחיות פיקוד העורף. תחילה צומצמה התחבורה הציבורית ב־85%, לאחר מכן הוקלו ההגבלות, ושוב חלו החמרות שהובילו לצמצום נוסף.
בדיון הבוקר בוועדת הכלכלה מחו נציגי חברות התחבורה הציבורית על הצמצום וטענו כי הוא בלתי מוצדק. יו"ר חברת "קווים", אריק סיני, אמר: "זוהי טעות חמורה לצמצם את התחבורה הציבורית באופן כה גס. תחבורה ציבורית חיונית כמו מים או חשמל. אף אחד לא היה מעלה על דעתו להוריד את זרם המים ל־15% או את זרם החשמל ל־35%. איך מצפים שעובדים חיוניים יגיעו לעבודה? יש להתייחס לתחבורה הציבורית כשירות חיוני — בעיקר בשעת חירום. זה לא שונה ממים, חשמל או אינטרנט".
יו"ר ועד עובדי "אלקטרה אפיקים", יוני קריספין, הוסיף: "הנהגים לא יודעים מה תהיה המשכורת שלהם ביום שלמחרת, והאם הם נכללים במתווה הפיצוי".
נציגת "אמהות בחזית", אילת פלר מימון, התריעה: "הורים לחיילים נאלצים להביא את ילדיהם לבסיס גם בזמן אזעקות. אני מייצגת את קולם של הורי המשרתים — אין התאמה בין דרישות הצבא להתייצבות לבין התנהלות התחבורה הציבורית. בנינו זקוקים לשירות הזה, גם בשבת".
המשנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית, ששי שדה, הסביר את ההשפעה הרחבה של הקיצוצים: "תחבורה ציבורית היא כלי חיוני שנוגע לכל אזרח. עליה להיות אמינה, נגישה וזולה — כל השנה — כדי שהציבור יבחר בה. ישראל היא מדינה קטנה וצפופה, וכאשר לא משתמשים בתחבורה הציבורית מרגישים את הפקקים ואת הפגיעה בכלכלה. לצערי, לא הפקנו לקחים ממצבי חירום קודמים: מצמצמים אוטומטית בצורה דרמטית — והתוצאה היא בריחת נוסעים. כך היה אחרי הקורונה. עבודה של שנים נהרסת ביום, והציבור נוטש את התחבורה הציבורית. למפעילים יש הוצאות, ואלו מגולגלות לנהגים שנמצאים בכוננות, במצוקה ובחוסר ודאות — לא יודעים אם יקבלו שכר. יש נהגים שעובדים שעתיים ונשארים בבית. אנו דורשים תוכנית חירום סדורה".
עמיחי לוי, מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, עדכן: "התחבורה הציבורית פועלת כעת ב־35%–45% ברחבי הארץ, תוך מתן סיוע לחיילים ולמערכת האזרחית. אם פיקוד העורף יאפשר — כבר מחר ניתן יהיה לעלות ל־80% פעילות, וביום חמישי להגיע לתפוקה מלאה. אנו מעוניינים בשירות רציף, אך יש לנו גם אחריות. אי אפשר לפעול כמו בשגרה. אין מגבלה על מספר נוסעים באוטובוס, ואין הנחיה לנהגים שלא להעלות נוסעים".
יו"ר הוועדה דוד ביטן שאל לגבי מתווה פיצויים לחברות התחבורה. נציג משרד האוצר השיב כי "כרגע אין מתווה פיצויים לתחבורה הציבורית". ביטן דרש ממשרד האוצר לגבש מתווה פיצויים ולהביאו לוועדה.