סגור
גג עמוד NSO דסקטופ

תחקיר NSO והמשטרה
ראשי ערים ובני משפחתם "הודבקו" בפגסוס ללא ראיות

ללא ראיות מבוססות, ללא צווי חיפוש או האזנה; אנשי חטיבת הסיגינט של המשטרה פלשו באמצעות תוכנת פגסוס של NSO והאקרים שתחת חסותם לניידים של שלושה ראשי רשויות, בניסיון לדוג מהם מידע; הם לא הסתפקו בכך, ו"הדביקו" גם את מכשירי הסלולר של בני משפחה בפגסוס; החיפושים נגמרו בהבאת ראשי הרשויות לחדרי חקירות ושליחתם למעצר; כל המקרים הסתיימו בסגירת התיקים; המשטרה: פועלים על פי חוק

ביוני 2016, כחצי שנה לאחר מינויו למפכ"ל, קיים רוני אלשיך שיחות עם סגל הפיקוד הבכיר במשטרה, אשר תוכנן פורסם בהרחבה בעיתונות. באותן שיחות אמר אלשיך כי זיהה מקרים שבהם ראשי רשויות נגררים לביצוע עבירות משום שאינם יודעים שהתנהלותם גובלת או חוצה את הגבול הפלילי. "בהחלט יש ראשי רשויות מושחתים, אבל לא כולם מושחתים. יש כאלה שמבצעים את העבירות מחוסר ידיעה", צוטט המפכ"ל.


אמירה מעין זו, כשהיא מגיעה מראש הארגון, מחלחלת במהירות למטה. ביחידות העילית השונות של המשטרה רצו להציג הישגים, להרים חקירות גדולות, לחשוף ראיות, להרתיע. במוטיבציה הזאת כשלעצמה אין פסול. הבעיה מתעוררת, כפי שחושף תחקיר "כלכליסט", כשהכלי שעומד לרשות החוקרים הוא תוכנת פגסוס של NSO – כלי פולשני ואגרסיבי שלא היה כמותו בעבר.
כך נולדו חדירות למכשירי סלולר של ראשי רשויות, ואף למכשירים של מקורביהם, למטרות "פישינג" (דיג של ראיות) – והכל תחת מעטה חשאיות של פעילות מודיעינית. שלושה מקרים יתוארו כאן, והמשותף לכולם הוא שכל שלושת התיקים נסגרו מבלי שהוגשו כתבי אישום.
אבל השימוש של חטיבת הסיגינט בפגסוס או בהאקרים שתחת חסותם, הוביל לכך שראשי הערים או המועצות המקומיות נחקרו. חלקם אף נעצרו ונערכו בבתיהם חיפושים משפילים. בני משפחותיהם, חברים ועוזרים זומנו גם הם לחקירות, ולעתים נעצרו אף הם. חיים של משרתי ציבור שלא ביצעו כל עבירה הוכתמו. וזה קרה בגלל שוטרים נלהבים יתר על המידה (מטעמי צנעת הפרט ושמירה על חיסיון מקורות לא יפורסמו פרטים מזהים).

מישהו סיפר משהו

צוות מ"מ (מבצע מיוחד) בחטיבת הסייבר הסודית של המשטרה, סיגינט, שמשרדיה בירושלים, מפעיל את הפגסוס של NSO. את ההפעלה במקרים שיתוארו כאן ליווה דפוס חוזר: גורמים בגוף חוקר החליטו שהם רוצים לעשות בדיקה מקדימה, מעין "פרה־רולינג", לאפשרות לפתוח בחקירה נגד ראש עיר או רשות מקומית מסוים. הם היו פונים טלפונית לגורמים בסיגינט, במשפט קצר עם שם המטרה. קוד ההפעלה כמעט תמיד חזר על עצמו המשפט: "תבדוק אם יש לך משהו, אחי".
מה הוביל לבחירה בראש רשות מסוים? לפעמים הסיבה היתה כמעט טריוויאלית: מכרז גדול שהתפרסם בעיר או ביישוב, פרויקטים גדולים שנבנים, אדם שהגיע וסיפר משהו בלי הוכחה, ידיעה בעיתון - ואפילו, למרבה התדהמה, תחושת בטן. אלה הספיקו כדי שיינתן מספר הטלפון של ה"מטרה", בתקווה שהמודיעין הטכנולוגי ימצא משהו. בשלב הזה צוות המ"מ נכנס לפעולה, אנשי המודיעין הטכנולוגי הדביקו את היעד בתוכנת הפגסוס של NSO, והחלו לכרות עליו מידע.

2 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
רוני אלשיך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקרה הראשון שהגיע לידי "כלכליסט", החיטוט בטלפון של ראש העיר לא הוליד דבר. לכן "הודבק" בפגסוס גם הטלפון של אשתו. שם מצאו החוקרים שהאישה משוחחת עם אשתו של קבלן. בשיחות לא נמצא דבר שיעיד על עבירות פליליות, רק שהן בקשר חברי. בסיגינט עדכנו את ראשי היחידה החוקרת במידע. וזה הספיק. בבקשה למתן צווי האזנת סתר וצווי חיפוש שהוגשה בהמשך לבית המשפט נאמר לשופט שמידע מודיעיני שהגיע ליחידה מעלה שראש העיר יוצר קשר דרך אשתו עם הקבלן — לצורך הטיית מכרזים. הרכבת יצאה מהתחנה. כשהחקירה הגלויה החלה, ראש העיר נעצר בחשד לעבירות של טוהר המידות. הוא בילה לילות בתא מעצר. לבסוף התיק נסגר, מהסיבה הפשוטה שראיות לשוחד לא נמצאו, כי מלכתחילה לא היו.

"חשודים מעצם תפקידם"

במקרה שני התבקשו ביחידת הסיגינט על ידי יחידה חוקרת לבדוק מידע על ראש עיר אחר. גם אצלו הודבק הטלפון בפגסוס, וגם אצלו לא נמצא דבר שיעלה חשד. בשלב הבא הודבק בפגסוס הטלפון הנייד של אחד מבני משפחתו. שם התגלה כי אותו בן משפחה משוחח עם קבלן על מכרז מסוים. אמירות כלליות, לא בהכרח ראיות לעבירה. כאשר היחידה החוקרת עודכנה במידע, היא ביקשה צו האזנת סתר וחיפוש מבית המשפט. גם כאן נטען שמקור מודיעיני אמר ליחידה החוקרת שראש העיר מוסר מידע להטיית מכרז דרך בן משפחתו. שוב הרכבת יצאה לדרך. חקירה, חיפושים, מעצרים, כותרות בעיתונים. ראש העיר בילה ימים במעצר. גם במקרה הזה התיק נסגר.

2 צפייה בגלריה
משרדי NSO וידאו
משרדי NSO וידאו
משרדי NSO
(צילום: אוראל כהן)
גם במקרה השלישי שהגיע ל"כלכליסט" הודבק הנייד של ראש העיר בפגסוס, וגם הפעם לא נמצא דבר. בהמשך הודבק בפגסוס גם הטלפון של אחד מבני משפחתו, בכיר בחברה שפועלת בתחומי העיר. אצלו התגלתה שיחה עם בעלי חברה בנוגע לעסקה בין שתי החברות. השיחה נשמעה על פניו כחלק משגרת עבודה. אבל גם כאן, כאשר עבר המידע ליחידה החוקרת, התבקש בית המשפט להוציא צווי האזנת סתר. הטענה: מידע שמעורר חדש להטיית מכרז. ושוב חזר התסריט: מעצר, חקירה ממושכת, ולבסוף סגירת התיק.
המקרים האלה הם רק שלוש דוגמאות שבהן נעשה שימוש בפגסוס, שנרכש כבר בסוף שנת 2013 ונמצא בשימוש המשטרה כבר 7 שנים. הסמיכות במקרים אלה בין ההצבעה של המפכ"ל על ראשי רשויות ה"חשודים מעצם תפקידם" לבין הפעלת הפגסוס, רק מבהירה עד כמה אנשי המודיעין בחטיבת הסיגינט נהנים מחופש פעולה — ועד כמה חופש הפעולה הזה חייב להיות מוכפף לפיקוח ובקרה נאותים.
מהמשטרה נמסר כי היא "פועלת אך ורק על פי חוק. כל פעולותיה בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין בחתימת שופט. ככל שיש בידיכם חומרים שיש בהם להצביע על ביצוע עבירה שלכאורה נעשתה נבקש כי תעבירו במהירות האפשרית לרשויות".