סגור
מיכה מייקסנר  מנכל רכבת ישראל
מיכה מייקסנר (צילום: אלעד גרשגורן)

בלעדי
רוזנבוים אישרה יועמ"ש חיצוני לרכבת כצעד לפיטורי המנכ"ל

מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים אישרה למנות יועץ משפטי חיצוני לדירקטוריון הרכבת. המהלך עשוי להוביל לפיטורי המנכ"ל מיכה מייקסנר בידי היו"ר משה שמעוני שמצוי איתו בעימות מתמשך. רשות החברות: "פועלים רק בשם טובת הציבור"

מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים החליטה לאפשר ליו"ר דירקטוריון רכבת ישראל משה שמעוני לשכור יועץ משפטי חיצוני שילווה את פעילות הדירקטוריון במהלכים רגישים. הסיבה המרכזית לכך ששמעוני מעוניין בייעוץ משפטי חיצוני היא כדי לקדם מהלך שיוביל לעזיבתו של מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר.
לפני כחודש וחצי רוזנבוים איפשרה ליו"ר דירקטוריון נמל אשדוד לשכור ייעוץ משפטי מאותן סיבות, ושבועיים לאחר מכן מנכ"ל החברה, משה ז'אנה, התפטר כדי להימנע מהדחה. מדובר בשינוי גישה של 180 מעלות מזה שנקט מ"מ מנהל רשות החברות הקודם רם בלינקוב, שבלם את יוזמות שמעוני לשכור ייעוץ משפטי בשנה שעברה לשם פיטורי מייקסנר.
המהלך מנוגד גם לעמדת שרת התחבורה מרב מיכאלי ומנכ"לית משרדה. מייקסנר נחשב למנכ"ל מוערך בין היתר בזכות התנעת פרויקט חשמול הרכבת וקיצור לוח הזמנים שלו. בשנה האחרונה העביר משרד התחבורה תקציבים ופרויקטים רבים לרכבת גם על חשבון חברות ממשלתיות אחרות.
החיכוכים בצמרת רכבת ישראל בין יו"ר הדירקטוריון שמעוני לבין המנכ"ל מייקסנר נמשכים תקופה ארוכה. הם החלו מעט אחרי ששמעוני מונה לתפקידו על ידי שרת התחבורה הקודמת מירי רגב לפני כשנה וחצי. במאי 2021 שמעוני ביקש להעביר את כל החלטות הדירקטוריון לייעוץ משפטי חיצוני, ובכך לעקוף את שומרי הסף של רכבת ישראל: מבקר הפנים והיועמ"שית של החברה — ולפטר את מייקסנר. המהלך נבלם על ידי בכירים באוצר וברשות החברות שהוציאו מכתב חריף לשמעוני בו טענו כי "הדירקטוריון בראשותו פועל בניגוד לטובת החברה".
כחודש לאחר ניסיון זה הושבעה ממשלת בנט־לפיד, ושרת התחבורה מרב מיכאלי ומ"מ מנהל רשות החברות הקודם רם בלינקוב שנכנסו לתפקידם גיבו את מייקסנר והבהירו ליו"ר הדירקטוריון כי פיטוריו לא באים בחשבון, וכפו על השניים לשתף פעולה. שיווי משקל זה התערער עם כניסתה של מיכל רוזנבוים לתפקיד מנהלת רשות החברות, כאשר מהר מאוד הבין שמעוני כי ההנהלה החדשה של הרשות לא תמנע ממנו למנות ייעוץ משפטי חיצוני, ובהמשך גם להדיח את מייקסנר.
"ניסוי הכלים" התרחש כאמור בנמל אשדוד, כאשר רוזנבוים איפשרה ליו"ר דירקטוריון הנמל אורנה הוזמן־בכור לשכור ייעוץ משפטי חיצוני לטובת פיטורי המנכ"ל, מהלך שגרם לעזיבתו תוך שבועיים. העובדה כי שרת התחבורה מיכאלי לא הצליחה למנוע את עזיבת מנכ"ל נמל אשדוד, שיקפה כי יהיה קשה לעצור מהלך דומה גם ברכבת ישראל.
שרת התחבורה מיכאלי מודעת לכך ששמעוני מעוניין לפטר את מנכ"ל הרכבת מייקסנר. לפני כשבועיים וחצי נפגשו השרה ומנכ"לית משרדה מיכל פרנק עם שמעוני, מייקסנר ובכירים נוספים ברכבת ובמשרד התחבורה. בישיבה בירכה השרה את היו"ר והמנכ"ל על עבודתם והכריזה כי "יש להבטיח כי החברה תמשיך לשמור על יציבות" וסוכם כי בחודש הקרוב היא תיפגש עם הדירקטוריון וההנהלה הרחבה של החברה.
בפגישה הדגישה השרה גם "את חשיבות החתירה להסכם קיבוצי בחברה", וזאת על רקע התפתחויות משמעותיות במשא ומתן בין עובדי החברה להנהלה, שהובילו את הוועד לצמצם את עיצומיו. בעבר פורסם כי ליו"ר הדירקטוריון שמעוני וליו"ר ועד העובדים גילה אדרעי אינטרס משותף להדיח את מייקסנר וכי שמעוני היה מעורב באופן חריג בחלק מהמשא ומתן בין העובדים לבין ההנהלה.
בכיר בממשלה ששוחח עם "כלכליסט" אמר כי לא יופתע אם קיימת כוונה להדיח את מייקסנר לפני החתימה על ההסכם הקיבוצי, וזאת מתוך כוונה לתת ליו"ר הדירקטוריון להוביל את החתימה על ההסכם ולספק לו "תמונת ניצחון". ועד עובדי הרכבת והנהלת החברה מנהלים משא ומתן על תנאי העסקת העובדים במשך 3.5 שנים, ובזמן הזה המתיחות בין הצדדים הגיעה לשיאים שליליים שכללו בין היתר השמצות והאשמות הדדיות על התעמרות בין העובדים להנהלה.
מרשות החברות נמסר בתגובה: ״רשות החברות הממשלתיות פועלת רק בשם עיקרון אחד - טובת הציבור בישראל. עיקרון זה דורש מכל חברה התנהלות מקצועית, עניינית, יעילה ושקופה. לגופו של עניין, במקרה בו היועמ"ש הפנימי של החברה סבור כי הוא איננו יכול לטפל בסוגייה - בין בהעדר מומחיות ובין לאור סיטואציה שעלולה להעמידו בניגוד עניינים - מדיניות רשות החברות היא כי ניתן להסתייע בייעוץ משפטי חיצוני. מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, סיירה ביום חמישי האחרון ברכבת ישראל ביחד עם הצוות הבכיר של הרשות ומנהלי הרכבת, ועמדה מקרוב על פעילות החברה ואתגריה. במהלך הסיור הדגישה רוזנבוים שהיא רואה ברכבת ישראל כחברה מובילה בעלת אתגרים רבים ומשימה ייחודית בתחום פתרונות התחבורה במדינת ישראל. מנהלת הרשות הבהירה וליו"ר ולמנכ״ל החברה כי היא מצפה שיפעלו בצוותא ובשיתוף פעולה לקידום האינטרסים הציבוריים החשובים שאיתם מתמודדת החברה. יחד עם זאת חשוב להבהיר שדירקטוריון החברה סוברני לבחון כל נושא הנוגע לחברה ובכלל זה מערכת היחסים המקצועית שבין היו״ר למנכ״ל".