סגור

בלעדי
מיכל רוזנבוים נתנה אור ירוק ויו"ר דירקטוריון נמל אשדוד החלה בהליך הדחה למנכ"ל

אורנה הוזמן בכור, שמאבקה עם המנכ"ל משה שיקו זאנה התגבר לאחרונה, קיבלה אישור לשכירת ייעוץ משפטי חיצוני לדירקטוריון על דעת מנהלת רשות החברות החדשה מיכל רוזנבוים לטובת פיטורי מנכ"ל החברה

יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, אורנה הוזמן בכור, העבירה החלטה היום בדירקטריון החברה לשכירת ייעוץ משפטי חיצוני לדירקטוריון לטובת פיטורי מנכ"ל החברה. ההחלטה נעשתה על דעת מנהלת רשות החברות החדשה מיכל רוזנבוים.
בהחלטת הדירקטוריון שהתקבלה היום נכתב כי "הדירקטוריון שוקל לבחון את האפשרות לסיום העסקתו של מנכ"ל החברה ולשם כך, בהתאם לסמכותו, מאשר לשכור את שירותיו של יועץ משפטי חיצוני לדירקטוריון על מנת שיבחן את הטענות כלפי מנכ"ל החברה וינפיק לדירקטוריון חוות דעת משפטית בדבר הטענות, העילות, הראיות וכיוצ"ב".
2 צפייה בגלריה
אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד והמנכ"ל משה שיקו ז'נה
אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד והמנכ"ל משה שיקו ז'נה
אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד והמנכ"ל משה שיקו ז'נה
(צילום: רונן אקרמן, אולפן כלכליסט)
מיכל רוזנבוים מונתה לפני כחודש וחצי על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן לתפקיד מנהלת רשות החברות. רשות החברות תפקדה ללא מנהל קבוע במשך יותר משנה מאז שהמנהל הקודם ינקי קוינט מונה למנהל רשות מקרקעי ישראל. נמל אשדוד הוא הנמל הגדול במדינה ורוב הסחורות המגיעות לישראל עוברות דרכו. 55 אוניות מחכות כעת בפקק מחוץ לנמלי ישראל, 23 מתוכן מחוץ לנמל אשדוד.
המאבק בין יו"ר דירקטוריון הנמל אורנה הוזמן בכור למנכ"ל הנמל משה (שיקו) ז'אנה אינו חדש, אך זה התעצם לאחרונה והתחדשות מאבק זה מיוחסת בין היתר להחלפת ההנהלה ברשות החברות שמגבה את היו"רים ומאפשרת להם יותר חופש מבעבר. לפני כשבועיים שלחה יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד מכתב חריף למנכ"ל החברה בו היא מטילה עליו את האחריות על ההתמודדות הלקויה של הנמל עם פקק האוניות. כמו כן, במכתב הוזמן-בכור מביעה מורת רוח מכך שזאנה התמודד על תפקיד מנכ"ל חברת החשמל, מועמדות שפורסם לראשונה בכלכליסט.
זאנה לא נשאר חייב, והגיב לה במכתב כי "לצערי, שוב את בוחרת לפנות אליי במכתב רשמי, באופן תמוה וללא שום שיחה מקדימה, בשאלות מקצועיות כביכול, זאת למרות עדכונים טלפונים, פגישות ועדכון שבועי שאנו מקיימים, בהם את מעודכנת בפירוט ובכתב, בכלל הסוגיות שאת מעלה במכתבך." עוד הוא כתב, כי "הנמל שבר כמעט את כל שיאי הפריקה והטעינה בשנת 2021 והציג שורת רווח תפעולי שלא נרשמה בו מעולם" וכי "הרצון שלך להציג בעיות ניהוליות או תפעוליות בנמל טועות ומטעות, את ההישגים האלו אנו עושים כפי שאת מכירה טוב ללא סמנכ"ל כספים, ללא סמנכ"ל תפעול וללא רמ"ח ציוד ועוד מספר בעלי תפקידים תקניים שאנו ממתינים לאישור פרסום משרותיהם מהדירקטוריון."

2 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 25.7.19 זרועות השלטון עו"ד מיכל רוזנבוים
מוסף שבועי 25.7.19 זרועות השלטון עו"ד מיכל רוזנבוים
מנהלת רשות החברות עו"ד מיכל רוזנבוים
(צילום: אלעד מלכה)
לפני כחודש וחצי נחשף ב"כלכליסט" כי מנכ"ל הנמל ז'אנה נכנס לתפקידו לאחר שאיציק בלומנטל, המנכ"ל הקודם שהיום מכהן כמנכ"ל חברת נמלי ישראל, התפטר מתפקידו לאחר חיכוכים ממושכים עם הוזמן-בכור.
בעבר, רשות החברות ומשרד האוצר לא תמכו בעמדת הדירקטוריון. לפני כארבעה חודשים, מנכ"ל האוצר וממלא מקום מנהל רשות החברות דאז, רם בלינקוב, שלח מכתב ליו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, אורנה הוזמן־בכור, ובו הוא מלין על התנהלות הדירקטוריון בראשותה, וטען כי הוא מוביל לפגיעה בהתנהלות החברה ובביצועיה, "ובהינתן תפקידה החיוני של החברה - גם במשק בישראל בכללותו".
המכתב של בלינקוב התייחס לשני היבטים מרכזיים הקשורים לתפקוד דירקטוריון הנמל: עיכוב במינויי פקידים בכירים וחשש לפגיעה במעמד היועמ"ש של החברה. בלינקוב גם יצא נגד ההחלטה לשכור ייעוץ משפטי חיצוני, שאושרה עכשיו בהקשר של ניסיון הדחת המנכ"ל, וכתב כי בדירקטוריון החליטו להתעלם מכך שהיועץ המשפטי הפנימי של החברה הוא "שומר סף שמופקד על שמירה של פעילות תקינה של החברה" וכי הרצון לשכור ייעוץ חיצוני מנוגד לעמדת רשות החברות ולהוראות כללי ממשל תאגידי תקינים ומהוות "דריסת רגל בוטה של דירקטוריון בשדות זרים לו — הניהול השוטף של החברה".