סגור

דעה
הגירעון צונח, השקיפות משתפרת

שתי בשורות חשובות ומשמחות עולות בבירור מדו"ח ביצוע התקציב למאי, שפרסם אתמול משרד האוצר

שתי בשורות חשובות ומשמחות עולות בבירור מהדו"ח ביצוע תקציב למאי שפרסם אתמול משרד האוצר. הראשונה היא מגמת ההתאוששות של המשק הישראלי בעידן שאחרי ממגפת הקורונה, שמשתקפת במצב הפיננסי של הממשלה.
אם הגירעון הגיע בפברואר 2021 לשיא של 12.4% מהתמ"ג, הוא צונח מאז בחדות: 12.1%, 11.2% ועכשיו כבר 10.5%. משקלו של הגירעון בתוצר יורד ויורד. וזה גם בגלל שיש ירידה בהוצאות הממשלה (לרבות בחלק הקשור לתוכנית הסיוע שהולך וקטן בין היתר כי יותר ישראלים נכנסים לשוק העבודה ויש צורך בפחות תשלום דמי אבטלה), ובעיקר כי ההכנסות ממסים מזנקות בכ־30% מתחילת השנה לעומת אשתקד.
1 צפייה בגלריה
רו"ח יהלי רוטנברג חשב כללי משרד האוצר 32
רו"ח יהלי רוטנברג חשב כללי משרד האוצר 32
יהלי רוטנברג, החשב הכללי מבשרד האוצר
(צילום: מיקי נועם אלון)
הבשורה השנייה והלא פחות מעוררת אופטימיות קשורה לפורמט החדש של הדו"ח. כשהחשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג ביקש למנות את ד"ר ליאור דוד־פור - אחד ממצטייני החשכ"ל - למנהל חטיבת מאקרו ותקציב, הוא ביקש לבצע שינוי עמוק. "חטיבת מאקרו מייצרת מידע וניתוח מורכב בזמן אמת על ביצוע תקציב המדינה, לצורך תמיכה בקבלת החלטות בכל הקשור להשגת יעדי המאקרו של תקציב המדינה: היקף הגירעון, עמידה במסגרות המתוכננות, ניהול קופת הממשלה ומימון הגירעון", נכתב באתר החשכ"ל.
הדו"ח החדש הוא ברמת ניתוח גבוהה ביותר, ובניגוד לעבר לא מציג "סתם" אסופה של נתונים ומידע שמחייבים המתנה לדו"חות של כלכלני בנק ישראל ושאר ארגונים כלכליים כדי לקבל תובנות על המצב התקציבי של הממשלה. הדו"ח החדש גדוש השוואות, ניתוחים וגרפים, וכל זאת "בלחיצת כפתור". מי שעושה שינוי כזה ומנגיש מידע בצורה הזו מבקש בפירוש יותר שקיפות, פתיחות וניתוח, ובאופן בלתי נמנע מזמין על עצמו גם יותר ביקורת (ברגע שהאוצר לא יעמוד ביעדים והנתונים יהיו פחות מרנינים). אלו ערכים חשובים ביותר, קל וחומר אחרי תקופה ארוכה בה שרי האוצר דווקא ניסו לטשטש ולהסתיר.