סגור
מוסף שבועי 7.7.22 אורי סירקיס
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר. "לא ציפינו לסגירה מוחלטת" (אביגיל עוזי)
ריאיון

מנכ"ל ישראייר: "תרגלנו תרחישים, אבל בשום שלב לא חשבתי שהשמיים ייסגרו הרמטית"

אורי סירקיס, מנכ"ל חברת התעופה ב-13 השנים האחרונות, אמר לכלכליסט כי ישראייר תתעדף בטיסות החילוץ שלה רופאים ואנשי כוחות הביטחון. הוא ציין כי סגירת השמיים תפגע גם ביחסי הציבור של ישראל: "מעולם לא מנעו מאנשים לצאת, בטח לא מתיירים - אני מקווה שיפתרו את זה בהקדם" 

אחרי 13 שנים בתפקיד, מנכ"ל חברת ישראייר, אורי סירקיס, חשב שהוא עבר הכל. אבל שום דבר לא הכין אותו לרגע שבו המרחב האווירי של מדינת ישראל יסגר ברגע אחד. "תרגלנו תרחישים, היינו ערוכים להכל אבל בשום שלב לא חשבתי שהשמיים יסגרו באופן הרמטי ובטח שלא יאפשרו לאנשים לטוס מהארץ".
בלילה שבו התחיל מבצע 'עם כלביא' סירקיס קיבל את ההודעה בהפתעה מוחלטת "למרות כל ההערכות והתכנונים, גם אותנו לא עידכנו מראש והיו חששות באותו לילה".
ממה חששתם?
"ברגע שהתחילו את המבצע זה דרש תאום מהיר ומדוייק. אנחנו עם מטוסים עם צוות מקומי ומטוסים עם צוות זר, זה אומר שברגע אחד כולם היו צריכים לצאת מהמלונות או מהבתים, לעלות על המטוסים ולהמריא מנתב"ג. החשש הגדול שלנו היה הצוות המקומי, אתה אומר לטייס לעזוב את המשפחה שלו בידיעה שמתחילה בארץ תקופה מאתגרת ובלי לדעת מתי הוא יכול לחזור אליהם. לשמחתי ה-DNA הישראלי לא איכזב, כולם התגייסו למשימה. לפי התרגול שלנו הצפי היה שנצליח לפנות את כל המטוסים והצוות בשש עות, הצלחנו בחמש שעות".
על אף התרגולים, סירקס מודה שלא כך הוא היה מוכן למה קרה בימים האחרונים. "ידענו שתהיה ירידה בתדירות הטיסות, אבל לא ציפינו לסגירה מוחלטת ובטח לא לסגירה מיציאה של אנשים, ישראלים ותיירים. לצערי אני למוד ניסיון, עברתי לא מעט משברים בענף התעופה, מבצע צוק איתן, תחילת הקורונה, הגל השני וה-7 באוקטובר, מעולם לא מנעו מאנשים לצאת, בטח לא מתיירים.
זה שיקול שנשמר גם בהיבט יחסי הציבור של ישראל וגם מבחינת הקטנת סיכונים. הפעם זה לא קורה וזה מפתיע אותי, אני מקווה שיפתרו את זה בהקדם. לישראייר יש חברת תיירות ואלפי תיירים נתקעו בישראל, חלקם מפרויקט תגלית. צריך לאפשר להם לעזוב, שוחחתי עם שר התיירות, חיים כץ, והוא הבטיח לפתור את זה עד שבוע הבא".
אתה חושב שהיה אפשר לנהל את זה אחרת?
"אני חושב שצריך לסמוך על גורמי המקצוע, אותו גוף, שהוא רשות התעופה האזרחית, הצליח לשמור את השמיים פתוחים בכל משבר שידענו בשנים האחרונות, כולל קורונה, מבצעים ומלחמות. זה בדיוק אותו גוף, אי אפשר לומר שהשתנו האנשים אז השתנתה התפיסה. הם כל הזמן עסוקים בניהול סיכונים והמצב הזה לא דומה לשום דבר אחר, לא קורונה, לא איום רקטי ולא איום מתימן, אלא סכנה שממדיה קטלניים יותר וכשרמת הסיכון שונה גם הפעולה חייבת להיות שונה.
"לפי הערכות יש 120 אלף ישראלים שתקועים בחו"ל ועוד 30 אלף שמבקשים לשוב לישראל, מדובר כאן בצוואר בקבוק שמנוהל על ידי גורמי המקצוע, רשות התעופה האזרחית, פיקוד העורף וחיל האוויר. זה אירוע בלתי רגיל שצריך להתנהל אחרת. כמובן שצריך לתת מידע בתקשורת ולחשוף את הרציונאל מאחורי קבלת ההחלטות, אבל אם ההשפעה היא רק שנתקעים בארץ במשך שבוע, זה הרע במיעוטו. יש שני אלמנטים שחייבים לקחת בחשבון, ממדי ההרס שנגרמו מפגיעות והעובדה שנתב"ג הוא חלק מהמאבק התודעתי במלחמה הזאת, כל העיניים לשם ותעופה צריך לנהל עם מינימום סיכונים מיותרים.
היום (18 ביוני) יוצאות טיסות החילוץ הראשונות שיתחילו בלרנקה, אתונה וורנה ובהמשך ביעדים נוספים כמו רומא ובטומי. בשלב זה ישראייר לא פותחת הרשמה או מכירת כרטיסים, אלא קובעת בעצמה את הרשימות. "אנחנו מתעדפים רופאים, אנשי כוחות הביטחון וקבוצות מאורגנות. כשכל העובדים של החברה תקועים בחו"ל זה משפיע באופן קריטי על מקום העבודה שלהם. ברגע שנראה שיש יציבות במתווה נפתח את ההרשמה.
ברור לנו שעוד יהיו שינויים, חייבים לבחון את היציבות התפעולית, כבר שלשום (16 ביוני) חשבנו שתצא טיסה וזה לא קרה. לומר לאדם אתה טס מחר ובסוף לבטל זה רק מגדיל את העוול, אנשים מפנים מלונות, עושים תוכניות, חייבים לתת להם מקסימום יציבות. אני לא ישן בלילה. גם בגלל האזעקות אבל יש גם חרדה אישית, משפחתית וגם עסקית".
מה יקרה ביום שאחרי המבצע?
"אנחנו פועלים בשני תרחישים, אנשים אופטימים מעריכים שהאירוע בעצימות הנוכחית יסתיים עד סוף יוני, זה תואם את הכרזת הממשלה על מצב חירום ולכן גם ביטלנו טיסות עד התאריך הזה. במהלך יולי נחזיר את הטיסות באופן הדרגתי ולהערכתי רק בתחילת אוגוסט נחזור לפעילות מלאה. לגבי התחיש הפחות אופטימי, אנחנו נחכה ונראה ".
למרות הימים המורכבים, מבצע עם כלביא תופס את ישראייר בשיאה. בסוף הרבעון הראשון של 2025 החברה דיווחה על זינוק של 79.5% בהכנסות מגזר התעופה, התיירות הבינלאומית והפנים ארצית, כלל הכנסות החברה זינקו ביותר מפי 2 ל-136 מיליון דולר, במקביל והכפלת מספר המטוסים של החברה.
"המשבר הזה תופס אותנו בנקודה אחרת לחלוטין בפן החיובי. הוא החמישי בסדרת משברים ונקודות קיצון שאנחנו חווים בשנים האחרונות ומכולם יצאנו מחוזקים. ראשית זה אפשר לנו התיעלות תפעולית, קפיצת מדרגה בפן הדיגיטאלי כמו מעבר למוקד שרות דיגיטלי ורגע אחרי חכירת מטוסים נוספים. את כל מבצע החילוץ אנחנו נבצע עם מטוסים בבעלותנו, זה חוסך לנו כסף וכמובן שעל רקע ביטולי החברות הזרות צפויה קפיצה בפעילות".
אשר לטווח המעט יותר רחוק, סירקיס כבר מכין את השטח לעליית מחירים. "זה נכון שהמחירים עלו, אבל גם האירוע הזה חייב לייקר אותם. חלה עלייה חדה בהוצאות התפעול שלנו, המטוסים חונים בחו"ל, צוותים במלונות והטיסות חילוץ יחזרו ריקות, זו כלכלה שונה לחלוטין. תוסיפי לזה את העלייה במחירי הנפט שבעקבות המצב באירן יעלו ב-20-15 אחוז וכמובן הביטוחים שיתייקרו בגלל רמת הסיכון. אנחנו אולי לא זוכרים, אבל רגע לפני המבצע התרסק מטוס הודי, זה אירוע שתמיד יש לו השפעה רוחבית על פרמיית הביטוח של המטוסים. יהיו שינויים, זה המצב".