סגור
רמי לוי  ישראייר
רמי לוי בעל השליטה בישראייר (צילום: ישראייר, דנה קופל)

הוצאות ההתרחבות גררו את ישראייר להפסד - על אף הצמיחה בהכנסות

החברה סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד של 6.8 מיליון דולר - ההכנסות  קפצו ביותר מפי 2 ל-136 מיליון דולר, בזכות הגדלת צי המטוסים מ-4 ל-6; המנכ"ל אורי סירקיס בשיחה עם כלכליסט: "זה הרבעון הראשון הכי טוב בתולדות ישראייר"

יום אחרי שאל על, חברת התעופה הישראלית הגדולה ביותר, דיווחה על קפיצה של 19% ברווח הרבעוני - המתחרה הקטנה לא מצליחה להציג שורה תחתונה חיובית בסיכום הרבעון שלה.
החברה ישראייר שבשליטת רמי לוי ובניהולו של אורי סירקיס, דיווחה הבוקר דווקא על הפסד מתואם של 6.8 מיליון דולר ברבעון, אחרי את 2024 כולה סיימה עם רווח נקי של 26.2 מיליון דולר.
ישראייר מייחסת את ההפסד לשידרוג בהשקעות ובהגדלת צי המטוסים שלה וכן מהוצאות נוספות אותן הגדירה "כהיערכות לתקופת חג הפסח שחל באפריל - כלומר ברבעון השני. בחברה טוענים כי מרבית ההוצאות על ההתרחבות, שמתרכזות ברבעון הראשון, יניבו רווחים בהמשך השנה.
הוצאות אלה שחקו את הרווח הגולמי ברבעון ואף הכבידו על התוצאות של חברת בירד, שמפעילה מתקן לתחזוקת מטוסים בקפריסין, ושמוזגה לחברה ברבעון השלישי בשנה שעברה - גם היא רשמה הפסד רבעוני.
הרבעון הראשון המדווח הוא לתקופה שבה החברות הזרות כבר שבו לטוס לישראל - לפני נפילת הטיל החות'י בנתב"ג שהוביל לגל ביטולים חדש.
על אף חזרה זו, ישראייר רשמה צמיחה חזקה 79.5% בהכנסות מגזר התעופה והתיירות הבינלאומית והפנים ארצית. כלל ההכנסות ברבעון קפצו ביותר מפי 2 ל-136 מיליון דולר (לעומת 64.7 מיליון דולר ברבעון המקביל). הרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) טיפס ב-75% ל-4.7 מיליון דולר.
בישראייר ציינו כי הגידול בהכנסות נובע מהגדלת צי המטוסים שלה מ-4 ל-6 מטוסים, 2 בהפעלה עצמית ו-4 בחכירה רטובה. בהתאם לכך, גם צבר ההזמנות של החברה לחודשי הקיץ עמד על מעל 160 מיליון דולר.
למרות ההפסדים, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מתעקש כי מדובר ברבעון הראשון הטוב ביותר בתולדות ישראייר, ולא מתרגש מצניחת המניה. "זינוק של פי 2 בהכנסות ופי 2 מטוסים, את העלייה בהכנסות רואים כבר עכשיו", אמר.
כאמור החברה רשמה הפסד מתואם של 6.8 מיליון דולר ברבעון הראשון, אחרי שאת 2024 כולה סיימה החברה עם רווח נקי של 26.2 מיליון דולר.
שורת ההפסד בימים בהם החברות הישראליות חוגגות על רקע ביטולי הטיסות של החברות הזרות, הרימה לא מעט גבות, אך בשיחה עם כלכליסט מנכ"ל החברה אמר כי הוא לא מופתע.
לדבריו, "התוצאות נובעות ממהלכים דרמטיים שדירקטוריון החברה אישר בנובמבר 2024 ושביצעה החברה ברבעון הראשון של 2025, בראשם צירוף של 6 מטוסים לצי. זה אחרי שבשנה הקודמת פעלנו עם 6 מטוסים בלבד, שאחד מהם היה בתחזוקה ארוכת טווח. הכפלנו את מספר ההזמנות שלנו, זה נתון מדהים. נכון להיום יש לנו גידול של כ-157 מיליון דולר בצבר הזמנות בהשוואה לאשתקד, והצפי שעד סוף השנה הוא יגיע ל 295 מיליון דולר. גם שובן של החברות הזרות לא פגע בתוצאות".
למרות ההסברים נראה שהמשקיעים נבהלים
"אני לא מקבל את זה כבהלה. הרבה פעמים כשמפורסם דו"ח, גם חיובי, אנשים מוכרים מניות, זה לא חדש. המנייה של ישראייר עולה בהדרגה החל מההנפקה שלה ב-2023 לפי שווי שוק של 200 מיליון שקל. אתמול היא עמדה על שווי שוק של 650 מיליון שקל".
מתי אתה צופה שהנתונים ישתפרו?
"ברבעון הראשון בנינו את התשתית, קלטנו מטוסים, טייסים ואנשי תחזוקה. הגידול עולה כסף, אבל את הפירות אנחנו קוצרים כבר ברבעון הקרוב. יהיו לנו יותר מטוסים, בלי הוצאות הכשרה, ורמות המחירים טובות ונותרו דומות לקיץ הקודם. זה הרבעון הראשון הכי טוב בתולדות ישראייר. זה נובע מ-3 פרמטרים, גידול בצבר ההזמנות, על אף המלחמה, חולשתן של החברות הזרות שהנאמנות אליהן ירדה בעקבות הביטולים הרבים, ובגלל שהצלחנו להגדיל את ההיצע והמגוון שלנו, אנחנו טסים היום ללונדון, לאלבניה, וליעדים חדשים. אנחנו לא אל על, הם עובדים בשוק מונופוליסטי בארה"ב והמזרח הרחוק, וההשוואה לא נכונה. באפריל האחרון הטסנו מנתב"ג יותר נוסעים מוויז-אייר (174 אלף לעומת 154 אלף נוסעים). זה קורה עם צי של 12 מטוסים, החברה רק גדלה ומתפתחת".