סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט החדש בבני ברק
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט החדש בבני ברק (צילום: אוראל כהן)

ישראכרט תאפשר להקפיא תשלומי הלוואות לשלושה חודשים - אך יש לכך מחיר

המהלך, שכרגע אינו מוגבל בזמן ותקף גם להלוואות קיימות, חריג בענף האשראי ומאפשר לנוטלי ההלוואות הקלה תזרימית. עם זאת המחיר שלו גבוה: ההלוואה תתייקר משום שתשלומי הריבית לא קופאים, כך שלקוח שתקופת החזר ההלוואה שלו היא 24 חודשים ישלם ריבית במשך 27 חודשים

הקלה זמנית בהתייקרות ההלוואה: חברת כרטיסי האשראי ישראכרט הודיעה היום (א') על האפשרות להקפיא תשלומי הלוואה לתקופה של עד שלושה חודשים, הן על הלוואות קיימות והן על הלוואות עתידיות, ובכך להעניק גמישות בהתנהלות הפיננסית של נוטלי ההלוואות, שעשויה להידרש במיוחד בחודשי הקיץ שבמהלכם ההוצאות גבוהות יותר.
עם זאת להקלה יש מחיר ובמהלך תקופת ההקפאה נוטלי ההלוואות ימשיכו לשלם את הריבית עליה. אמנם החלק המרכזי בהחזר ההלוואה הוא התשלום על הקרן ולא הריבית, אך יש לזכור כי תשלומי הריבית גבוהים במיוחד בימים אלו בעקבות העלייה בריבית בנק ישראל, שבתוך שנה עלתה מ-0.1% ל-4.5%, כאשר בעוד שלושה שבועות תיתכן העלאה נוספת.
לקוח שתקופת החזר ההלוואה שלו היא 24 חודשים יוכל להקפיא למשך שלושה חודשים את תשלומי ההלוואה, אך הוא ישלם ריבית במשך 27 חודשים, כך שסך הריביות שישלם לאורך כל התקופה יגדל, ולכן מומלץ לשקול אפשרות זאת היטב לפני שמבקשים את ההקפאה.
ההודעה של ישראכרט משמעותית מכיוון שלא מדובר במבצע חד-פעמי המיועד ללקוחות ספציפיים או להלוואות ספציפיות. עמית שגיא, סמנכ"ל דאטה דיגיטל ושיווק בישראכרט, מסביר: "אפשרות ההקפאה היא רכיב קבוע בכל ההלוואות של ישראכרט ומיועדת לכל לקוח שייקח הלוואה - בין אם הוא לקוח בנקאי ובין אם הוא לקוח של חברת אשראי אחרת. זה לא מבצע לתקופה וזה לא גרייס על התשלום הראשון. אנחנו מדברים גם על הלוואות קיימות, שבכל שלב במהלכן ניתן לבקש לדחות את התשלומים".
במהלך החודש יפרסמו חברות כרטיסי האשראי את דוחותיהן לרבעון הראשון של 2023, כאשר בעקבות עליית הריבית והתייקרות האשראי, החזרי ההלוואות מתייקרים ולכן סביר שנראה בענף האשראי יותר פיגורים בתשלום, והשאלה המרכזית היא כמה יותר.
לכאורה ניתן לראות את המהלך של ישראכרט כתגובה להתייקרות האשראי ולעלייה בקושי של לקוחות לעמוד בהחזרים. עם זאת שגיא מסביר ל"כלכליסט" כי מדובר במהלך שתוכנן זמן רב, טרם העלאות הריבית, ושהעיתוי שלו נקבע כך שיסייע לנוטלי ההלוואות לקראת הקיץ.
יצוין כי מדובר במהלך חריג יחסית בענף האשראי. אמנם חלק מהבנקים החלו להציע בשנה האחרונה הקלות שונות, אך אלו ממוקדות בעיקר בהחזרי המשכנתא או הקלות אשראי ממוקדות לפסח.