סגור
כסף שקלים חיסכון קרן השתלמות מזומן
כמה נקבל על פיקדון שנתי לשנה? (צילום: שאטרסטוק)

אחרי עליית הריבית: כמה אפשר לקבל עכשיו בפקדון בבנק

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי בעוד הריבית במשק עלתה ב-0.5%, הבנקים גלגלו בממוצע רק מחצית מהעלייה לריבית בפקדונות. בפקדון לשנה כבר אפשר לקבל ריבית ממוצעת של 3.65% ובבנק ירושלים וואן זירו אפילו 4% ומעלה

הבנקים גלגלו בממוצע כמחצית מעליית ריבית בנק ישראל אל הפקדונות, כך עולה מבדיקת "כלכליסט". הריבית הממוצעת בפקדונות לשנה עומדת היום על 3.65%, לעומת 3.39% בתחילת השבוע, ובפיקדון החודשי היא עדיין נמוכה למדי ועומדת על 1.72% לעומת 1.52% טרום העלאת הריבית האחרונה.
נזכיר כי בתחילת השבוע העלה בנק ישראל את הריבית בפעם השביעית ברציפות, והפעם ב-0.5% לרמה של 3.75%, הריבית בפקדונות לשנה עלתה בכמחצית משיעור העלייה קרי 0.26% בממוצע, ובפקדונות לחודש בשיעור אף נמוך יותר של 0.2%.
מהנתונים עולה שנמשכים הפערים המשמעותיים בין הריבית בפקדון לחודש, לזו שבפקדון שסגור לתקופה של שנה ומעניק תשואה יותר מכפולה. כאמור הריבית הממוצע בפקדונות לחודש עומדת כעת על 1.72%.


את הריבית הגבוהה ביותר בפיקדון חודשי מציע בנק ירושלים עם 2.9%. אחריו נמצא הבנק הדיגיטלי וואן זירו המעניק ריבית של 2.65%, הצמודה לשינוי בריבית הפריים. נציין כי על אף העלייה בריבית בנק ישראל, וואן זירו לא העלה את הריבית בפיקדון זה, אולם זו עדיין מהריביות הגבוהות ביותר המוצעת בפיקדון לחודש. ירושלים ווואן זירו הם שני הבנקים היחידים שמציעים ריביות הגבוהות מ-1.5% בפיקדון חודשי. לעומת זאת את הריבית הנמוכה יותר מציע בנק דיסקונט עם 0.85% בלבד, זאת בעוד בפיקדון לשנה הוא דווקא מציע את הריבית הגבוהה ביותר מבין הבנקים הגדולים.
בפיקדון שנתי, הריבית הממוצעת כיום היא 3.65%, זו כבר ריבית שאינה רחוקה מריבית בנק ישראל, כאשר ישנם בנקים שמציעים אף ריבית גבוהה יותר מריבית הבנק המרכזי. את הריבית הגבוהה ביותר בפיקדון שנתי מציע בנק ירושלים עם 4.1%, כשבמקום השני נמצא וואן זירו עם 4%, אלא שכאמור בוואן זירו הריבית היא צמודה לריבית הפריים, ולכן מי שיפקיד כיום לתקופה של שנה, צפוי ככל הנראה ליהנות מעלייה בריבית במהלך התקופה.
במקום השלישי נמצא בנק דיסקונט עם 3.9%. בנק לאומי הוא הבנק שביצע את ההעלאה הכי משמעותית במסלול זה - של 0.4%, כלומר 80% מעליית הריבית, וזאת ככל הנראה כדי לצמצם פערים אל מול הצעות הבנקים המתחרים. לאומי מציע כעת ריבית של 3.5% לשנה. את הריבית הנמוכה ביותר בפקדון לשנה מציע בנק יהב והיא עומדת על 3.25%.
אמנם הריבית בפקדונות עלתה באופן חלקי בלבד, אך מדובר בשיפור ביחס לתקופה בה החלו העלאות הריבית, אז הבנקים העלו בממוצע את הריבית בפקדונות בשליש בלבד. במסיבת העיתונאים שנערכה השבוע במסגרת ההודעה על העלאת הריבית, התייחס נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, לסוגיית גלגול עליית הריבית אל הפקדונות ואמר: "כבר תקופה ארוכה אני אומר שאני רוצה לראות את הריביות על הפקדונות עולות ושלא הייתי מרוצה, ואני חייב להגיד שהנושא באמת שופר. גם בהשוואה בינלאומית זה עלה יחסית בישראל, ואני רוצה לראות את זה עוד יותר עולה".
עם זאת, הנגיד ציין כי גם ללקוחות הבנקים ישנה אחריות גדולה לוודא שהריבית מתגלגלת אל הפקדונות: "אנחנו אתגרנו את הבנקים, ופה אנחנו רוצים לראות גם את הלקוח מאתגר את הבנק, מתמחר ועובר בנק ככל שהוא או היא רואים לנכון".