$
הייטק והון סיכון

ראיון כלכליסט

"90 משקיעים סירבו לאינדיגוגו,עכשיו הם לומדים מאיתנו"

מאות אלפי קמפיינים, מכוורות מתוחכמות ועד תרומות לחיילי צה"ל, גייסו כסף באמצעות אינדיגוגו בשנים האחרונות. "לגולשים שפועלים דרכנו יש תחרות קשה, כמו לאמנים ביוטיוב, אבל גם יותר חשיפה מבעבר", אומר מנכ"ל האתר סלבה רובין, שקפץ לפגוש יזמים בשדרות רוטשילד. "הישראלים הם בין הפעילים ביותר באתר"

הראל עילם 08:2916.04.15

כשרוב האנשים חושבים על כוורת הם מדמיינים תיבה די סטנדרטית מעץ שבה מגדלים דבורים, או במקרה הישראלי את הלהקה המיתולוגית. ואולם, אוסטרלי חביב בשם סטיוארט אנדרסון ובנו סידר החליטו להיות קצת פחות שמרנים: הם פיתחו כוורת שמקלה את תהליך איסוף הדבש, ומאפשרת לכוורנים חובבים ומקצועיים לשאוב דבש באמצעות ברז, כאילו מדובר בבירה מהחבית. השניים ביקשו מגולשי אתר מימון ההמונים אינדיגוגו 70 אלף דולר כדי לפתח ולמכור את הכוורת. השבוע הקמפיין שלהם הסתיים: בתוך פחות מחודשיים העבירו הגולשים לאנדרסונים יותר מ־10 מיליון דולר, והפכו את Flow Hive לפרויקט המצליח בתולדות אינדיגוגו.

 

"הפרויקט הזה גייס כספים מאנשים ב־170 מדינות שונות, כולל ישראל. זה פשוט מדהים", אומר בראיון ל"כלכליסט" מנכ"ל אינדיגוגו העולמית סלבה רובין (Slava Rubin), שהגיע השבוע לביקור בארץ ונפגש עם יזמים בבר בשדרות רוטשילד. 15 מיליון איש מבקרים מדי חודש באתר שלו, ששני רק לקיקסטארטר בתחום גיוס ההמונים, ובשנתיים האחרונות רשם גידול של 1,000% בהיקף הגיוסים. "לגולש שרוצה לגייס כסף באינדיגוגו יש היום הרבה יותר תחרות, כמו לאמן שרוצה להפוך למפורסם ביוטיוב", אומר רובין, "אולם יש גם הרבה יותר חשיפה והזדמנויות".

 

 

בלי סינון

 

מבחינות רבות, הקמפיין החדש מייצג היטב את הרוח שמאחורי אינדיגוגו. כמו קיקסטארטר הוא הוקם ב־2008, אך מהווה פלטפורמה פתוחה בהרבה. קיקסטארטר פונה בעיקר ליזמים ולפרויקטים מסחריים, רבים מהם טכנולוגיים ורובם מארה"ב. המיזמים שהצליחו לגייס בו סכומים גדולים היו מוצרים כמו השעון החכם Pebble, צידנית חשמלית מתוחכמת ומשחקי מחשב שונים. רבים מהגיוסים בו נעשים בשיטת "הכל או כלום", כך שאם היזם לא עומד ביעד הגיוס שהציב - הכסף פשוט חוזר למשקיעים.

 

אינדיגוגו, מצדו, מאפשר לגייס כספים פחות או יותר עבור כל דבר, ולצד מוצרים חדשניים תוכלו למצוא בו קמפיינים לצדקה ולמטרות אישיות. אחד הקמפיינים גייס 1.4 מיליון דולר כדי לחלק מלגות לימוד באוניברסיטת הרווארד הנחשבת. במקרה אחר התבקשו הגולשים לתרום 5,000 דולר כדי לממן חופשה לקארן קליין, קשישה ענייה מניו יורק שספגה קללות קשות מתלמידי חטיבת ביניים בסרטון שהפך לוויראלי. הם תרמו 700 אלף דולר. ברוב המקרים יעד הגיוס באינדיגוגו הוא גמיש, וגם אם היזם לא מגיע אליו הוא מקבל את הכסף. אמנם עדיין מדובר באתר אמריקאי, אך 30% מהקמפיינים בו מגיעים מחוץ לארה"ב.

 

"אנחנו לא מסננים פרויקטים, וזה הכוח הגדול ביותר שלנו", אומר רובין. עם זאת הוא מציג שלושה קריטריונים מרכזיים שמשפיעים על ההצלחה הצפויה של כל קמפיין, ועמידה בהם משפרת את סיכוייו בעשרות אחוזים. "אתה צריך סרטון מושקע שמציג כמו שצריך את המיזם שלך", אומר רובין. "כמו כן, אתה צריך לאתר ולשמור על קהל היעד שלך: חשוב לעדכן אותם בהתקדמות הפרויקט אחת לחמישה ימים לפחות. הדבר השלישי שכל המחקרים מראים הוא שאם עומד מאחורי פרויקט מסוים יותר מאדם אחד, אז יש לו סיכוי גבוה יותר לגייס כסף. כשאתה יוצא לדרך אתה רוצה שיהיו איתך לפחות עוד שלושה שותפים".

 

כדי להקל על המגייסים השיקה אינדיגוגו שורת כלים חדשים בחודשים האחרונים. אחד מהם הוא פוליסת ביטוח, שמעניקה למשקיעים בקמפיינים שקט יחסי. במסגרת הפוליסה משלמים הגולשים סכום צנוע בתמורה לזיכוי מלא, במקרים שבהם הפרויקט לא מצליח לספק להם את המוצר או השירות כפי שהובטח - מקרים שאירעו לא אחת בשנים האחרונות בפלטפורמות גיוס ההמונים. כלי מועיל נוסף הוא InDemand, המאפשר לגולשים להמשיך ולגייס כספים גם אחרי תום תקופת הקמפיין הרשמית. בדצמבר הושקה באתר הקטגוריה Life, המוקדשת באופן בלעדי לקמפיינים שלא נועדו למטרת רווח.

 

סלבה רובין. "בראשית הדרך לא רצו להשקיע בנו. שקלנו אפילו לגייס באינדיגוגו כסף עבור האתר עצמו, אבל גם זה לא התאפשר. נס ששרדנו עד עכשיו" סלבה רובין. "בראשית הדרך לא רצו להשקיע בנו. שקלנו אפילו לגייס באינדיגוגו כסף עבור האתר עצמו, אבל גם זה לא התאפשר. נס ששרדנו עד עכשיו" צילום: אוראל כהן

 

כבר לא נס

 

למרבה האירוניה, דווקא לאינדיגוגו עצמה לא היה קל לגייס כספים עבור פעילותה בתחילת דרכה. "ב־2008 אף אחד לא ידע מה זה גיוס המונים. יותר מ־90 קרנות הון סיכון אמרו לנו לא", צוחק רובין, שהיה אחד ממייסדי החברה ונמצא בה מתחילת דרכה. "שקלנו בעבר גם להתחכם ולגייס כספים עבור עצמנו דרך אינדיגוגו, אבל הרגולציה מגבילה אותנו בנושא הזה. אני לא יודע איך הצלחנו להמשיך לפעול במשך כל כך הרבה זמן. זה היה נס".

 

בשנה החולפת רובין כבר לא היה זקוק לנסים: אינדיגוגו גייסה כ־40 מיליון דולר ממשקיעים נחשבים כמו המיליארדר ריצ'רד ברנסון, מקס לבצ'ין (שהיה אחד ממייסדי פייפאל) וקרן קליינר פרקינס. "יש הרבה מיתוסים לגבי יזמות", הוא אומר, "אבל האמת היא שהעסק הממוצע בארה"ב מתחיל עם 6,500 דולר. צריך לחשוב בגדול, להתחיל בקטן, להתאים את עצמך לאורך הדרך, ולא להיצמד יותר מדי לתוכניות עסקיות. אם אתה יודע לכתוב תוכנית עסקית מפורטת אתה צריך להיות סופר, לא יזם".

 

כעת, מסביר רובין, עולם ההון סיכון נעזר לא מעט באינדיגוגו. "אנחנו נותנים לקרנות הצצה לפרויקטים המצליחים ביותר ולמאפייניהם, וכך מסייעים להן לנהל סיכונים", הוא אומר. "במקביל, עסקים קטנים יכולים להראות דרכנו שיש להם תוכנית, קהל פוטנציאלי ומערכת ייצור". לדבריו, בשנה האחרונה חברות שהחלו את דרכן באינדיגוגו גייסו יותר מ־50 מיליון דולר באופן מסורתי: "החברות הללו אמנם הצליחו לגייס סכום גבוה פי עשרה בעולם ההון סיכון מאשר אצלנו, אבל הן היו צריכות לעבור באינדיגוגו כדי למשוך תשומת לב".

 

ישראלים פעילים

 

רובין הוא יהודי־אמריקאי המבקר בארץ זו הפעם השישית. כשישראל מוזכרת בשיחה בינינו נראה כאילו רק חיכה להזדמנות לדבר על הנושא. "או, אני אוהב את ישראל ואת הישראלים", הוא אומר בחיוך. "אתם אחת מעשר המדינות הכי פעילות באינדיגוגו, בערכים מוחלטים ולא ביחס לגודל האוכלוסייה, ולמיטב ידיעתי אתם לא אחת מעשר המדינות הכי גדולות בעולם".

 

מאות פרויקטים ישראליים השתמשו עד היום באינדיגוגו, שמתחרה בארץ עם פלטפורמות מקומיות כמו הדסטארט או מימונה. בין הבולטים שבהם ניתן למצוא את מיזם SpaceIL להנחת גשושית ישראלית על הירח, שגייס 283 אלף דולר, וצמיד חכם בשם אנג'ל שקיבל מהגולשים 334 אלף דולר. במקרים אחרים גויסו 51 אלף דולר עבור סיון מור גולדמן, במאית שביקשה להפיק סרט על התמודדותה עם מחלת הסרטן, ו־39 אלף דולר לרכישת מזון וציוד לחיילי צה"ל במהלך מבצע צוק איתן.

 

"היזמים הישראלים משקיעים בכל תחום ויוצרים כל דבר. אין קטגוריה אחת של מוצרים שמייחדת אותם, או כל דבר חריג אחר שאני יכול לחשוב עליו", אומר רובין, "אתם פשוט מאוד, מאוד פעילים".

 

סלבה רובין (36)

תפקיד: מנכ"ל אינדיגוגו ואחד ממייסדי האתר

תפקידים קודמים: עבד כיועץ אסטרטגי לגולדמן זאקס, מסטרקארד ופדקס

מגורים: נולד במינסק, מתגורר כיום בניו יורק

לימודים: תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת פנסילבניה

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x