$
אינטרנט

סוף ל"אינטרנט העירום" של בזק?

משרד התקשורת בוחן את ביטול השירות שאיפשר לרכוש מהחברה חיבור ADSL תמורת 25 שקל, ולהפעיל עליו שירות טלפוניה של חברה מתחרה. בזק תידרש להציע מחיר כולל לקו ולתשתית האינטרנט

גילעד נס 11:2321.12.11

משרד התקשורת מפרסם הבוקר (ד') שימוע שבמסגרתו הוא מכריז על כוונתו לבחון שינוי בתעריף שגובה בזק מלקוחות המזמינים קו אינטרנט ללא קו טלפון נלווה ("ADSL עירום"). כיום גובה בזק 25 שקל לחודש עבור קו זה (כולל מע"מ), בנוסף לתשלום של הלקוח עבור תשתית האינטרנט שהוא צורך, הנגזר מהמהירות שהזמין.

 

במשרד שוקלים להורות על ביטולו של מוצר ה-ADSL העירום, הן ללקוחות חדשים והן ללקוחות קיימים. במקום זאת תידרש בזק לגבות תשלום בעבור קו ה-ADSL ובעבור שירות תשתית האינטרנט, כאשר בזק תחויב להציע לכל הלקוחות את שירות ה-ADSL במחיר אחיד. בנוסף, בזק לא תוכל לקבוע תעריף מיוחד עבור שירות ה-ADSL שיוצע ללקוח טלפוניה שלה, שיהיה שונה משירות ADSL שיוצע ללקוח שיבחר לרכוש את שירותי הטלפוניה מספק אחר. כמו כן נשקלת האפשרות למנוע מבזק להציע מחירים זולים לחבילות משולבות של אינטרנט וטלפוניה.

 

חברות התקשורת, ובכללן בזק, התבקשו להעביר את עמדותיהן בנושא עד לאמצע חודש ינואר, ולאחר מכן יבחן משרד התקשורת את העמדות וימליץ לשר התקשורת כיצד להמשיך. המשרד עשוי להסתמך על בדיקה כלכלית שמבצעת חברת היעוץ Frontier, כחלק מבדיקת תעריפי בזק במסגרת פעילות ועדת חייק (שהמלצותיה הוגשו לפני כחודשיים, אך כיוון שחברת הייעוץ טרם סיימה את עבודתה לא כללו ההמלצות מחירים מדויקים).

 

מחיר ה"אינטרנט העירום" נקבע בשנת 2008, בעת שמשרד התקשורת כפה על בזק להציע קו אינטרנט מבלי לכפות על הלקוח לצרוך ממנה גם את שירותי הטלפוניה. בזק החלה להציע ADSL בתחילת העשור הקודם, ובתחילה מכרה בזק מוצר משולב של טלפוניה ואינטרנט בטענה כי לא ניתן להפריד ביניהם. לאחר שכפה את ההפרדה, הסתפק המשרד בהצהרתה של בזק כי זהו המחיר שתגבה, ואישר זאת ללא בדיקה.

 

על פי הערכות, הכנסותיה של בזק מלקוחות הצורכים את ה-ADSL העירום מסתכמות בעשרות מיליוני שקלים בשנה. בניגוד לרוב שירותי בזק, מחירו של שירות האינטרנט אינו מפוקח, ולפיכך מתקשה

שר התקשורת כחלון. המשרד מתקשה לכפות על בזק שינויי תעריפים בתחום האינטרנט שר התקשורת כחלון. המשרד מתקשה לכפות על בזק שינויי תעריפים בתחום האינטרנט צילום: אוראל כהן

 

הורדות המחירים ולחץ המתחרים הובילו להחלטה

 

בחודשים האחרונים מפעילות ספקיות האינטרנט 012 סמייל ו-013 נטויז'ן (שנרכשו בינתיים בידי פרטנר וסלקום, בהתאמה) לחץ על משרד התקשורת לפעול להפחתת או ביטול מוחלט של התשלום עבור קו ה-ADSL, שכן לטענתן מחירו הגבוה של הקו פוגע ביכולתן להתחרות בבזק בתחום הטלפוניה.

 

סמייל, נטויז'ן, בזק בינלאומי ופרטנר מציעות זה מספר שנים שירות טלפוניה ביתית על גבי תשתית אינטרנט של בזק ו-HOT, ומשרתות כ-400 אלף לקוחות (כ-300 מהם לקוחות סמייל ופרטנר, שהעבירה את פעילותה בתחום לסמייל לאחר הרכישה). לטענת החברות, הלקוחות מבקשים להתחבר לשירותיהם על מנת לחסוך בעלות שיחות הטלפון, אך כאשר מתברר להם כי עליהם להוסיף 25 שקל לחודש עבור תשתית האינטרנט הנדרשת הם נסוגים, ובחלק מהמקרים צורכים את שירותי הטלפוניה מבזק, המציעה אותם כחלק מקו הכולל אינטרנט וטלפון.

 

החברות טענו כי העלות של בזק לאספקת השירות נמוכה משמעותית מהסכום שנקבה כתעריף המוצע לשירות, ואילו בזק טענה בתגובה כי עלות שירות ה-ADSL הערום נגזרת מהעלויות היחסיות שהוא גורם לה משימוש ברשת הגישה שפרסה והיא מתחזקת כחלק מכלל התשתיות שלה.

 

ממשרד התקשורת נמסר כי בחינת תמהיל הלקוחות של בזק העלה כי לקוחות רבים מעדיפים לשלם 25 שקל עבור "קו טלפון קל", ולשלם לחברה עבור תשתית האינטרנט, במקום מאשר לרכוש את קו ה-ADSL הערום ולהתחבר לספק טלפוניה אחר, כנגזר מהאטרקטיביות במחיר שמציעה בזק לעומת צריכת השירותים משני ספקים נפרדים.

 

בנוסף, לאחר שבזק החלה להציע מבצעים הכוללים שירותי אינטרנט וטלפוניה במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים לעומת מחיריה בעבר, הפך פער המחירים בין החבילה של בזק לצריכת תשתית אינטרנט של בזק ושירות טלפוניה מספק אחר לרחב עוד יותר, עובדה שעוררה זעם רב בקרב ספקיות הטלפוניה האחרות.

 

משרד התקשורת פנה בספטמבר האחרון לבזק וביקשה להפחית את מחיר ה-ADSL העירום באופן משמעותי, אך החברה סירבה. כעת מבקש משרד התקשורת להסדיר מחדש את שירותי האינטרנט והטלפוניה של החברה, בעיקר כיוון שמדו"חות בזק בשנים האחרונות עולה כי שירות האינטרנט, שהוצע בעבר כמוצר נלווה לשירות הטלפוניה, הפך לשירות שמניב לחברה הכנסות גבוהות יותר (בממוצע מכל לקוח) משירות הטלפוניה, ולפיכך קשה לטעון כי הוא נלווה לשירות הטלפוניה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x