סגור

ועידת ישראל-יוון
"לקוחות רוצים חוויות ייחודיות כמו טיולי נחלים והרים"

כך אמרה סופיה זכרקי, סגנית שר התיירות היווני בפאנל עתיד התיירות שנערך במסגרת ועידת ישראל- יוון של כלכליסט בשיתוף אראונדטאון ומלונות בראון. בפאנל השתתפו גם מחאריס טאוכריס, חבר הפרלמנט היווני ושר התיירות לשעבר, מריה טאופנופולו, מנכ"לית GREEK TRAVEL PAGES, וגריגוריס טסיוס נשיא הפדרציה ההלנית של המלונאים ביוון

פאנל עתיד התיירות שנערך במסגרת ועידת ישראל- יוון של כלכליסט בשיתוף אראונדטאון ומלונות בראון בהנחיית קובי ביטון מלשכת המסחר ישראל-יוון הוקדש לחידושים בתיירות ביוון והתמקד בסוגיות שמעסיקות בימים אלה של יציאה ממשבר הקורונה את המלונאים ביוון ובמרכזם שיקולי קיימות, טרנספורמציה דיגיטלית וכן הרחבת התחום מעבר לחוויות של "בטן גב" לסוגי תיירות נוספים עם ערך מוסף גבוה יותר. בפאנל השתתפו: סופיה זכרקי, סגנית שר התיירות היווני, מחאריס טאוכריס, חבר הפרלמנט היווני ושר התיירות לשעבר, מריה טאופנופולו, מנכ"לית GREEK TRAVEL PAGES, וגריגוריס טסיוס נשיא הפדרציה ההלנית של המלונאים ביוון.
"בלב המאמץ שלנו - גיוון, איכות, קיימות. לקוחות רוצים חוויות ייחודיות לא רק השמש והים, שני הדברים שלא חסרים הן לישראל והן ליוון, אלא גם פעילויות אחרות - נחלים, הרים ודווקא ישראלים היו הראשונים שגילו את החלק הזה ביוון", אמרה סופיה זכרקי, סגנית שר התיירות היווני, "לסבא שלי היה מלון מחוץ לאיזורים המתויירים הקלאסיים ושם היו תמיד הרבה ישראלים. עכשיו אנחנו רוצים לפתח צלילה, טיפוס הרים, תיירות יין וקולינריה וכל סוגי החוויות. סכומים אדירים יופנו לשיפור התשתיות בתחום החוויות האלטרנטיביות. אנחנו רואים את זה כאסטרטגיה שלנו בתחום התיירות לעשור הקרוב. עניין אסטרטגי נוסף מבחינתנו הוא החינוך בענף התיירות. מה שראינו ב-2020 הוא שמעבר למיליארדים שהפסדנו בתעשייה, איבדנו גם הרבה משרות. חשוב לנו להחזיר את הצעירים לתחום התיירות וזה חלק משמעותי מהדיון גם בארגון התיירות העולמי, בונים תמריצים לעבודה בתחום וגם בונים מסגרות יציבות יותר. האיחוד האירופי מסייע לנו בחידוש תוכניות הלימודים והשקעה בבתי הספר לתיירות ויש לנו יותר מעשרה כאלה. התוכנית היא ש- 20 אלף צעירים מובטלים יקבלו כישורים חדשים, כולל דיגיטליים שנחוצים מאוד היום".
1 צפייה בגלריה
ועידת כלכליסט ביוון מימין גריגוריס תאסיוס מריה ת׳יאופנופולו הארי ת'אוחאריס סופיה זכראקי ו קובי ביטון וידאו
ועידת כלכליסט ביוון מימין גריגוריס תאסיוס מריה ת׳יאופנופולו הארי ת'אוחאריס סופיה זכראקי ו קובי ביטון וידאו
ועידת כלכליסט ביוון מימין גריגוריס תאסיוס מריה ת׳יאופנופולו הארי ת'אוחאריס סופיה זכראקי ו קובי ביטון וידאו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך, הדיון עבר לסוגיית הקיימות של תעשיית התיירות כאשר ביטון ביקש מחאריס טאוכריס, חבר פרלמנט יווני ושר התיירות לשעבר, להסביר מהן המשמעויות של החיבור בין תיירות לקיימות.
אתם מושכים הרבה תיירים אבל בחלק מהמקומות כבר נשמעים קולות שזה משנה את חיי המקומיים יותר מדי
"זו סוגיה אמיתית וזה קורה בכל העולם, יש מקומות שכבר לא רוצים לקבל תיירים, יש מקומות שאוסרים על בניה של מלונות חדשים. כולנו מכירים גם את ההתמודדות של ברצלונה ו-AIRBNB. ביוון אין תנועה כזאת שמתנגדת לתיירות, יש לנו סוגיות של תשתיות, ניהול זרם התיירים, אבל עוד לא הגענו לנקודה שהאוכלוסיה המקומית מביעה התנגדות לתיירים, אבל זה לא אומר שאנחנו לא קרובים לשם ושאין אתגרים בניהול בשטח. בכל הנוגע לקיימות הרי שזה שם המשחק היום בתיירות, כולם מדברים על זה, זה התחיל עוד לפני המגפה. המיקוד מעט השתנה, אבל הרעיון הוא עדיין מערכות יחסים ארוכות טווח עם המשקיעים ביוון. תיירות שמודעת סביבתית היא לא סוגיה פשוטה, אבל אפשר להתמודד איתה. אני עובד עם שר התיירות של סעודיה כדי להקים מועצה בינלאומית בתחום - אנחנו בוחנים את המספרים ויש הרבה מאמצים בתחום".
ביטו: בנוגע לטרנספורמציה הדיגיטלית כיצד משלבת התעשייה את הפיתוחים הטכנולוגיים?
"ב-2030 נחווה את מה שיומצא ב-2025 מה שאומר שאנחנו עוד לא יודעים מה בדיוק יהיה", פתחה טאופנופולו את דבריה, "תעשיית התיירות עברה דיגיטציה אבל בעיקר בחברות התעופה וברשתות המלונות הגדולות, אבל ביוון עדיין חלק גדול מתעשיית התיירות הוא עסקים משפחתיים קטנים שלא עברו את הטרנספורמציה הדיגיטלית. זו תעשייה מרכזית ביוון שמהווה יותר מ-20% מהתוצר. אנחנו רואים דיגיטציה מואצת וכפויה בתעשייה מאז הקורונה כי פשוט אי אפשר היה יותר להגיע ללקוח בצורה האנלוגית הישנה. מחקר עדכני מראה שאנחנו עדיין בשלבים ראשונים של הטרנספורמציה, יש מלונות רבים קטנים שאין להם אתר משלהם והם סומכים לחלוטין על בוקינג.קום. אנחנו צריכים לחפש את הארגונים החכמים - לספק להם מידע פתוח והממשלה צריכה לספק לנו האבים שבהם ניתן יהיה לחפש מידע והרגלי תיירים. אנחנו צריכים לפתח כישורים דיגיטליים, לחנך את בעלי העסקים, לייצר יעדים חכמים שיהיה פיקוח גם על פליטות מזהמות וצריכת האנרגיה. בכל הנוגע לרשתות 5G - הממשלה תכסה 90% מהשטח ברשתות המתקדמות וזה גם יקדם את התהליך".
ביטון: התוכנית שאת מתארת תדרוש מכם לפתח טכנולוגיות ולהיפתח לתעשיית הטרוול טק וסטארט אפים - כאן ישראל כמובן יכולה לשחק תפקיד משמעותי.
מריה: "יש לנו כבר תעשייה מקומית של סטארט-אפים בתחום התיירות ויוזמות חדשנות שאני בעצמי מרכזת. יש גם קהילת פינטק תוססת ואנחנו מנסים לפתח דרכי תשלום עתידיות. יחד עם המימון שקיבלנו מקרן ההשקעות של האיחוד האירופי וגם מקרנות הון סיכון שהגיעו ליוון כמו גם משקיעים אנג'לים, יש לנו יותר אפשרויות ואנחנו נשמח לראות שיתוף הפעולה בין האקו סיסטם היווני לזה הישראלי".
ביטון : גריגוריס, איך אתם מסתגלים לצרכי התיירים החדשים והצעירים? לא היו ביוון שינויים משמעותיים במספר החדרים ובמלונות המקומיים בשנים האחרונות.
"יוון מציעה שירות מודרני במלונות, אבל אנחנו קשובים למגמות בעולם ואנחנו תמיד שמחים לראות חדשנות בתחום".