סגור
ועידת ישראל-יוון ואסיליס קיקיליאס, ניקולאוס קולוצ'ריס - Israel-Greece Conference Vassilis Kikilias,
(טל אזולאי)

ועידת ישראל-יוון
שר התיירות של יוון למשקיע הישראלי: "Show me the money"

וסיליס קיקליאס הדגיש בוועידת ישראל-יוון של "כלכליסט" בשיתוף אראונדטאון ומלונות בראון את חשיבות ההשקעות של ישראלים בארצו, ואמר כי למרות הלחצים האינפלציוניים והמלחמה באירופה התיירות ליוון חזקה

"אני אוהב את ישראל ואני חבר טוב של ישראלים. זו מדינה ייחודית ומיוחדת, אבל המנטליות קרובה מאוד לשלנו, היוונית. אפשר לשמוע את המוזיקה היוונית גם בתל אביב. אני מכיר את זה היטב, כי בעבר, כשהייתי כדורסלן, חרשתי את ישראל, כך אמר וסיליס קיקליאס, שר התיירות היווני בפאנל בהנחיית עוה"ד פטרוס מאצ'אס במסגרת ועידת ישראל-יוון של "כלכליסט" בשיתוף אראונדטאון ומלונות בראון. בפאנל השתתף גם ניקולאס קאולוצ'וריס, המזכיר הכללי של משרד האוצר של יוון.


מאצ'אס, מייסד-שותף ויו"ר משרד עורכי הדין מאצ'אס אנד פרטנרס, ציין כי בדומה לשר התיירות הישראלי, יואל רזבוזוב, גם שר התיירות הנוכחי של יוון היה ספורטאי מוכר בעברו, ומאז שנכנס לפוליטיקה נהפך לדמות משפיעה בעיקר לאחר שבתפקידו הקודם כיהן כשר הממונה על הטיפול במגפת הקורונה.
השר קיקליאס המשיך ואמר כי "ייאמר לזכותם של בראון - ואני רואה פה הרבה משקיעים ישראלים בנדל"ן - שהם לא הלכו בדרך הקלה, לא לסנטרוני או למיקונוס, אלא לכיכר אומוניה באתונה. כשהם עשו זאת כולם אמרו שהם משוגעים, אבל גם ראש עיריית אתונה הבין מיד שצריך להשקיע בתשתיות שם. אנשי בראון לא רק באים לקחת משהו מהמדינה, אלא גם נותנים ערך מוסף למדינה היפה שלנו. בשנים האחרונות היו הרבה חדשנות, הרבה רפורמות ועבודה קשה. ממשלת יוון עובדת יחד עם המגזר הפרטי, ואין בעיה בעבודה המשותפת. זה טוב שמשקיעים באים, כי אז משלמים מסים ומעסיקים עובדים, מה שמאפשר לנו להקים בתי ספר ולטפל בקשישים. אנחנו לא רק דומים, אלא גם קרובים - אתם תמצאו את עצמכם בקלות בכל האיים וגם באתונה ותרגישו בנוח".

1 צפייה בגלריה
ועידת כלכליסט ביוון מימין פטרוס מאצ'אס ניקולאס קאולוצ'ריס ו וסיליס קיקיליאס
ועידת כלכליסט ביוון מימין פטרוס מאצ'אס ניקולאס קאולוצ'ריס ו וסיליס קיקיליאס
מימין: מנחה הפאנל עו"ד פטרוס מאצ'אס, המזכיר הכללי של משרד האוצר היווני ניקולאס קאולוצ'ריס ושר התיירות של יוון וסיליס קיקיליאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מאצ'אס: "לפי המספרים הרשמיים של הבנק המרכזי של יוון ב-2019 היו לנו 34 מיליון תיירים, 2020 היתה שנה אבודה ו-2021 היו 15 מיליון תיירים. מה להערכתך יקרה ב-2022?
קיקליאס: "2020 לא היתה שנה אבודה, אלא לקחנו סיכון מחושב ופתחנו את המדינה לתיירות תחת פרוטוקולים קשוחים, ואז בנינו את יוון כיעד בטוח. השנה, עם אינפלציה, מלחמה בחלק מאירופה ומחירי אנרגיה גבוהים, עדיין יש תיירות חזקה, אבל אנחנו מסתכלים שבוע-שבוע וחודש-חודש. עד עכשיו זה נראה טוב מבחינת המספרים. יש המון טיסות מארה"ב, וזה חשוב במיוחד ואסטרטגי עבור יוון, כי התייר האמריקאי מוציא הרבה כסף".
ההוצאה הממוצעת לתייר ביוון נמצאת בעלייה חדה מ-500 יורו לתייר ב-2019 ל-690 יורו השנה. עלייה משמעותית. מה היעד שלנו? לחפש את התיירים העשירים או את ההכנסה הכוללת מתיירות?
קיקליאס : "היעד הוא המספרים, אבל אם בראון ימשיכו לפתוח מלונות בקצב כזה, זה גם ההיקף הכולל. אנחנו רוצים את התייריים האיכותיים, וכמובן את התיירים שיוציאו כאן כסף, ולכן גם רוצים לשנות בהדרגה ולאט את המודל של 'הכל כלול'. אנחנו רוצים לשלב את התיירים יותר בחייהם של המקומיים - שירגישו יותר את האווירה, ישתו את היין ויטעמו את האוכל".
ומה לגבי מספר החדרים? ב-2019 היו 429 אלף חדרי אירוח ביוון, מספר שלא השתנה מאז 2010. האם תהיה עלייה במספר החדרים ?
קיקליאס: "אנחנו רואים היום הרבה שדרוגים של מלונות שלושה כוכבים לארבעה, ושל ארבעה לחמישה כוכבים. יש עלייה ברמת המלונות, המבוצעת בידי החברות המקומיות וגם הבינלאומיות. אני חושב שנראה גם עלייה במספר החדרים הכולל".
ניקוס קאולוצ'ריס, מה התובנות שלך לגבי המשבר והשפעתו על יוון? איך אתה מתמודד עם הטלטלה הכלכלית הנוכחית, והאם אתה רואה זרם של השקעות זרות חדשות למדינה?
המזכיר הכללי של משרד האוצר של יוון השיב כי "היו לנו לא מעט אתגרים כלכליים ב-15 השנים האחרונות, ובמיוחד בשנתיים האחרונות בעקבות הקורונה, ובכל זאת 2020 היתה שנה של התאוששות עבור יוון. אנחנו חושבים שגם השנה ובשנה הבאה תהיה צמיחה בת-קיימא ביוון, כי ההשקעות מתחזקות, הייצור עולה והאבטלה יורדת. אנחנו מביאים בחשבון לחצים אינפלציוניים, אבל הסוגיה המרכזית היא שהכלכלה בתמונה הכללית חיובית, ולכן לא חושבים שהאינפלציה תיצור בעיות. אנחנו נמשיך במדיניות כלכלית אחראית, רפורמות מבניות והפרטה. אנחנו עוזרים לחברות ולאזרחי המדינה בכל הנוגע למשבר האנרגיה, אבל המשימה העיקרית שלנו היא סביבה עסקית יציבה. אנחנו מקווים שבתחילת 2023 גם תחזית הדירוג תשתפר ותעלה לדרגת השקעה".
מה המסר של משרד האוצר למשקיעים הישראלים?
קאולוצ'ריס: "אנחנו צריכים להקל על חיי המשקיעים הזרים. המשקיעים הישראלים לא מחפשים רק הזדמנויות - אתם משקיעים ויזמים חכמים, ולכן חשוב לנו להיות יציבים ומחויבים ולתת אופק עסקי".
וסיליס (קיקליאס), מה המסר שלך לישראלים?
"כמו שאמר ג'רי מגוויר בסרט - SHOW ME THE MONEY".