סגור
ועידת התחזיות - יצחק הרצוג
(סיני דודפור)

תחזיות 2022
הרצוג: "לפי השיח האלים ברשתות החברתיות הכל נראה אבוד - אבל זה כל כך לא נכון"

נשיא המדינה אמר את הדברים בפתח ועידת התחזיות 2022 של כלכליסט ובנק הפועלים. הרצוג: "זה לא נכון שכולם מקובעים בעמדותיהם. במגזר העסקי יש אינטרקציה מפותחת ומרשימה בין קבוצות שונות בחברה הישראלית, ואני רוצה לראות עוד כאלה"

"במסגרת השיח שדן בפתיחת השמיים צריך לקחת בחשבון את יהודי התפוצות"; כך אמר הבוקר (ד') נשיא המדינה יצחק הרצוג, בפתח ועידת התחזיות 2022 של כלכליסט ובנק הפועלים. "העם היהודי בתפוצות נמצא במצוקה לא פשוטה בעידן הקורונה, אני מקבל הרבה פניות מקהילות ובתי ספר יהודיים ואני רוצה להציף את הנושא הזה. איך מסתכלים אחינו ואחיותינו בתפוצות על השיח הפנימי בינינו, שכואב לנו מאוד. הם גם מעלים שאלות, זו הפעם הראשונה שהמדינה נסגרה בפניהם. לא לעלייה, אלא לכאלה שיש להם משפחה פה ורוצים להגיע".
בשיחה עם כתב כלכליסט צבי זרחיה התייחס הרצוג למו"מ בין איראן לארה"ב בתיווך אירופה. לדבריו, "המו"מ נכנס לסיבוב רגיש נוסף. יש יותר סנכרון ושיתוף פעולה בין ארה"ב והמעצמות לישראל. בסופו של דבר התרשמתי שכולם שואפים לאותה מטרה: שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. אני חושב שעמדת ישראל מובהרת".
ישראל נמצאת במהלך הגל החמישי של הקורונה. איזה מסר יש לך למי שלא התחסן?
"החיסון הוא שאלה פילוסופית אמיתית. האחריות של האדם הבודד היא לא רק כלפי עצמו ברמה האנוכית ביותר שלו, אלא כלפי סביבתו, אהוביו וקרוביו. משמעות האקט של החיסון היא גם הגנה על האחר, מתן אפשרות גם למי שלא יכול להתחסן להסתובב ולחיות חיים נורמלים. ברמה הסטטיסטית והמדעית, אין אדם שאין לו שאלות. העידן הזה מעודד אותנו לחשוב על המון דברים בחיים. 'סותמים לנו את הפה כבר שנתיים, מה זה אומר'. יש שאלות פילוסופיות. אבל המדע מוכיח שהחיסונים חיוביים, חד משמעית. ארבעה מיליארד בני אדם התחסנו. זה לא רק היגיון ושכלתנות אלא גם לב. והלב אומר - כדי להגן על האחר אני חייב להתחסן".
צריך לחייב התחסנות?
"אני לא מתערב בהחלטות ממשלה כאלה וזה לא תפקידי, אבל אני מנסה לחזק את ההבנה העמוקה של חשיבות הדמוקרטיה במדינת ישראל. האמון במוסדות המדינה עובר שחיקה - והוא קריטי. בסוף, מי הם הרופאים, המדענים והאחיות? הם חלק מאיתנו. ברור שאפשר לאתגר ולשאול שאלות. מעבר לוויכוחים, בסופו של דבר צריך להאמין במוסדות המדינה".
הנשיא התייחס להחרפה בשיח הציבורי של הפוליטיקאים ואמר: "אני באמת חושב, ואמרתי זאת מרגע שנבחרתי, שחלק מהמשימה שלי הוא לנסות להרגיע את המתח, להוריד את הטון, לאפשר שיח פוליטי וחברתי יותר פתוח ויותר הוגן ומכבד. אני חוצה את החברה הישראלית לאורכה ורוחבה, ואני אומר לכם שיש פה חברה מרשימה מאוד, אנשים נהדרים. לא נכון שכולם מקובעים בעמדותיהם. לפי השיח האלים ברשתות החברתיות אתה אולי חושב שהכל אבוד, אבל זה כל כך לא נכון שזה זועק לשמיים. במגזר העסקי יש אינטרקציה מפותחת ומרשימה בין קבוצות שונות בחברה הישראלית, ואני רוצה לראות עוד כאלה. אבל בסוף, בשיח הפוליטי יש רגעים קשים. חבל שאין ועדות מתאימות בכנסת, ואני קורא שוב לח"כים לעשות את המאמץ הנדרש להיכנס לתלם ולהתווכח בוועדות".
1 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג, נשיא המדינה
יצחק הרצוג, נשיא המדינה
יצחק הרצוג, נשיא המדינה
(צילום: אוראל כהן)
מהי האגנ'דה שלך כנשיא ובמה אתה שונה מאביך, הנשיא הרצוג?
"אני גאה במורשת המשפחית שלי אבל אני פה בזכות עצמי", השיב הנשיא. "בכל דור חשבו שאנחנו נמצאים במצב קשה. עברנו אסונות גדולים ויש לנו יכולת להתגבר על זה, אנחנו יכולים להמשיך לעשות הרבה דברים גדולים והשליחות שלי היא להמשיך ולהוביל. אין לי סמכות משפטית, אבל יש לי 'כוח שקט' לנסות לעודד את כולם להיכנס לתלם של שפיות ואחריות לטובת העם והמדינה".
תוכל לבלום את ההסתה ברשתות החברתיות?
"אני מוביל קמפיין גדול של בית הנשיא לשינוי השיח ברשתות. אנחנו לא מכמתים כמה קשב אנחנו נותנים לבני המשפחה שלנו - לשמוע, לדבר, בגלל שאנחנו מוטרפים מהמכשירים הללו. אני מוביל מערכה - יחד עם מעצבי דעה בעולם הפייסבוק שלא הכרתי, אנשים מאוד צעירים שיש להם מאות אלפי עוקבים - בניסיון לשכנע אנשים להפנים שמה שהם כותבים כביריוני מקלדת כואב למישהו, וזה גם שקר. יש ויכוח על החקיקה שעדיין לא הגיעה לקריאה טרומית, אבל בוא נודה על האמת: אי אפשר לקטר כל היום ולא ליצור תמהיל מאוזן ואחראי".