סגור
הוועידה הלאומית הכלכלית מרב מיכאלי

הוועידה הכלכלית
מיכאלי: תחילת העבודות להקמת המסוף שיאפשר את פינוי התחנה המרכזית בת"א - בספטמבר

שרת התחבורה דיברה בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. לדבריה, אין עיכוב בפינוי התחנה המרכזית, "זה לא עיכוב אלא פריסה של הפרויקט. הפעימה הראשונה כבר יוצאת לדרך". על ההליכה עם מרצ אמרה, "אתם רוצים שילחמו על הערכים שלכם - אז בואו תצביעו על הערכים שלכם ואז לכולם יהיה כוח'"

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, התארחה היום בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי ודיברה עם כתב כלכליסט יובל שדה.
לפני שבוע אמרת בישיבת הממשלה, "אני לא אוותר על לחוקק את חוק המטרו, ואנחנו נמשיך להיאבק על זה. לא יכול להיות שיעבירו הגדלה למימון מפלגות, אבל את חוק המטרו לא. פשוט לא מקובל, לא יכול, לא יהיה". אמרת שלא יהיה אבל הגדלת מימון המפלגות עברה וחוק המטרו לא. את רואה את זה ככישלון שלך כשרת התחבורה?
"חוק המטרו יכול לעבור מחר. אין שום מניעה להעביר אותו בכל יום בשבוע הזה או בשבוע הבא. זה תלוי בראש הממשלה, יאיר לפיד, ויו"ר האופוזיציה, בינימין נתניהו. הסיבה שזה לא עבר היא בגלל הליכוד ויש עתיד. הם עשו הסכמות והחליטו להוציא את החוק לכן מן הראוי שהם יתקנו את התקלה האיומה הזו ושהחוק יעבור עכשיו. אני וליברמן לא האמנו שחוק המטרו יצא מההסכמות ושנינו לא שחררנו ואנחנו נאבקים על זה. אני קוראת ליאיר לפיד ונתניהו להתעשת ולהציל את פרויקט התשתית הכי גדול בישראל. יש לנו רוב להעביר את חוק המטרו באמצעות גיוס של המפלגה הערבית המשותפת שיתמכו בו. צריך רק שמי שמנהל את המדינה יעלה את החוק להצבעה".
מה ההישג הכי גדול שלך כשרת התחבורה?
"הדבר הכי משמעותי הוא "היפוך הפירמידה", זאת אומרת באופן מוחשי הפכנו את סדר העדיפויות: תקציבים, ביצועים, מדיניות וגם מבנה המשרד. פרויקטים של תשתית ותחבורה לוקח הרבה זמן ליישם. לעומת ה-12 שנים לפני במשרד התחבורה שבהם השקיעו 200 מיליון שקל בשבילי אופניים, בחודש הקרוב אנחנו הולכים להשקיע 2 מיליארד שקל בשבילי אופניים.
"היום כל התכנון במשרד מוטה לתחבורה ציבורית. העברנו מיליוני שקלים בקישוריות, למשל בין מקום העבודה למרכזי התחבורה. זה סיבוב של נושאת המטוסים הזו ב-180 מעלות. זה קורה כי אנחנו הבאנו לאוצר תוכנית מקצועית וברורה שמגובה בתכנונים קונקרטיים והיום הדברים נמצאים במהלך. ועוד משהו, אנחנו חילצנו פרויקטים ענקיים שהיו תקועים שנים ארוכות כמו פרויקט המסילה הרביעית. זה נשמע כמו דברים בירוקרטיים משעמים אבל בפועל זו תנופה אדירה".
באוקטובר הכרזת שהתחנה המרכזית בתל אביב תפונה עד 2023. אלא שהתברר שהמציאות פחות ורודה והתחנה לא תפונה עד 2026. מה קרה בעצם?
"השבוע אנחנו חותמות על מזכר עם עיריית תל אביב שמוציא את תוכנית הפינוי של התחנה המרכזית בתל אביב לפועל בשתי פעימות, הראשונה בשנת 2024 והשנייה ב-2026. רציתי לסיים את הכל בשנתיים אבל גיליתי שלא ניתן לוותר על חלק מהשינויים בוועדות התכנון ובנייה. זה לא עיכוב אלא פריסה של הפרויקט. הפעימה הראשונה כבר יוצאת לדרך, בספטמבר כבר יהיו דחפורים במתחם פנורמה לבניית המסוף החדש".
מפלגת העבודה מתגאה שהיא "השותף הכי יציב בקואליציה", אבל אולי זה חיסרון? מבחינה כלכלית ישבתם בממשלה הכי נאו-ליברלית שהייתה כאן בעשור האחרון, אולי לא עמדתם מספיק על שלכם?
"השאלה מה סדר העדיפויות. הבוחרים שלנו שמו בראש סדר העדיפויות שלהם להחליף את נתניהו בתפקיד ראש הממשלה. ידענו מראש כשהקמנו את הממשלה הזו שזו לא תהיה ממשלה סוציאל דמוקרטית, שזו לא תהיה ממשלה שתביא פתרון לבעיה הכי גדולה של מדינת ישראל – הסכסוך הישראלי-פלסטינאי וידענו שזו לא תהיה ממשלה שתביא בשורות בנושאים של דת ומדינה. מי שחשבה או סיפרה לעצמה סיפור אחר שיקרה לעצמה. יותר מזה אנחנו מנענו פגיעה בשכר המינימום, מנענו פגיעה אנושה בחקלאות, יש הרבה דברים שהצלחנו להשיג".
אמרת שאת לא מתכוונת שהעבודה תתאחד עם מרצ. האם לדעתך חשוב שמרצ תעבור את אחוז החסימה, או שכדאי שנתכונן לתרחישים של קניבליזציה בגוש?
"אני לא לא רוצה להתאחד עם מרצ, אני רוצה להגדיל את הכוח הסוציאל דמוקרטי בממשלה. הניסוי הזה נכשל – כל פעם שהעבודה ומרצ רצו ביחד מספר המנדטים שלהן נחתך בחצי. הסכנה שנתניהו יהיה עם 61 מנדטים היא יותר גדולה אם מרצ והעבודה ירוצו ביחד. אנחנו אומרים לציבור: 'אתם רוצים שילחמו על הערכים שלכם: אז בואו תצביעו על הערכים שלכם ואז לכולם יהיה כוח'".