סגור
ריאיון עם תומר שני בוועידת ניו יורק
(צילום: תומריקו)

Mind the Tech NY
"2024 תהיה שנת החזרה לנורמליות, נראה מרוץ להשקעות"

כך אמר תומר שני, דירקטור במיתר עורכי דין, בוועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי. על השפעות המלחמה: "משקיעים מבינים שזה הזמן לחפש השקעות בישראל"

"2024 תהיה שנת החזרה לנורמליות; חברות טובות יוכלו לגייס והמזומן יהיה זמין" - כך אמר תומר שני, דירקטור במיתר עורכי דין, בריאיון ל-CTech במסגרת ועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי.
מה תפקידך במיתר עורכי דין ובמה עוסקת החברה?
"מיתר היא פירמת עורכי דין בינלאומית העוסקת בנתח משמעותי של פעילות ההייטק בישראל וכמובן שגם מחוץ לה. אנו עוסקים בנושאים אשר קשורים בקהילת הטק וכל הקשור בה ומייצגים חברות בכל שלבי פעילותן. אנו גם עוסקים בכל התחומים הקשורים במיזוגים ורכישות ובתחומים רבים נוספים. כאן בניו יורק אני מוביל את פעילות החברה בעיר וכמובן שגם ברחבי ארצות הברית. התמחותנו היא בייצוג של חברות ישראליות, סטארט-אפים ישראליים וגם השקעות הקשורות בישראל וביחסיה עם ארה"ב, מה שתופס נתח נאה מפעילות המגזר בישראל".
מהי עמדתך לגבי השקעות הון סיכון?
"זהו מצב מורכב ומעניין: את שנת 2021 יכולתי להגדיר כ'חגיגה גדולה', 2022 היתה שנת ההנגאובר, 2023 היתה שנה שאופיינה בניסיון לשוב לשגרה ואילו שנת 2024 היא לדעתי הצנועה שנה ראשונה של נורמליות. בשנת 2021 אפשר לומר שהדברים כמעט יצאו משליטה, הכסף היה זול והשגת מימון לעסקאות הון סיכון היתה קלה מאוד. אך את המחיר שילמנו בשנת 2022, במיוחד עם עליית האינפלציה ועליית שערי הריביות. שנת 2023 היתה השנה בה כולם ניסו להעריך ולחשב מסלול מחדש, לשוב לנורמליות. לתחושתנו זו היתה שנה רעה עבור השקעות הון סיכון – זו היתה שנה קשה להשיג מימון גם לחברות טובות. אני חש ש-2024 היא שנת החזרה לנורמליות, חברות טובות יוכלו לגייס והמזומן יהיה זמין. כמובן שזה תלוי במספר גורמים שקשה לחזות: בראש ובראשונה נשאלת השאלה כמה זמן שיעורי הריבית יישארו גבוהים. ברגע שהם ירדו שוב, אני חוזה אישית שאנו נראה מרוץ להשקעות".
מה דעתך על השקעות הון סיכון בישראל בשנה החולפת ביחס למצב כיום?
"זו שאלה קשה. 2023 היתה מאתגרת בגלל הסביבה העולמית וגם בגלל הנושאים שספציפיים לישראל: המהפכה המשפטית, הדאגה בישראל סביב עתיד המדינה, שלא לדבר על המלחמה העזה. ייתכן שהמלחמה השפיעה על השקעות הון סיכון בישראל לפרק זמן קצר, אבל אחרי כחודש ניכר שמשקיעים שיש להם היסטוריה עם ישראל, שאינם רק "מבקרים", מבינים שיש הזדמנות: האקו-סיסטם של ההייטק הישראלי כבר הוכיח בעבר שיש לו חסינות ויכולת התאוששות מרשימה ממצבים גיאו-פוליטיים מורכבים, וזה גם המצב כיום. כרגע נראה שמשקיעים אמריקאים מחפשים לחזור לנורמליות, חברות ישראליות טובות מוקמות ומשקיעים טובים מבינים שטכנולוגיה טובה תצא מישראל ולכן יש לחפש כעת בישראל הזדמנויות, אולי אפילו כיום יותר מאי פעם".
האם משקיעים חדשים מושפעים מהמצב בישראל, בניגוד למי שכבר השקיע בישראל?
"2021 היתה פרועה והיו שם השקעות אופורטוניסטיות, אבל משקיעים שיש להם היסטוריה ארוכה בשוק הישראלי ומודעים למצב כאן ולעמידות של חברות הטכנולוגיה הישראליות לא נרתעו כלל. קרנות בינלאומיות אפילו השלימו כאן השקעות אחרי פרוץ המלחמה. כמובן שהמצב מטריד והישראלים חיים במצב של דאגה מתמשכת לשלום חטופינו, אך מצב הטכנולוגיה וקהילת הטכנולוגיה נותר מרשים, יכולת החברות הישראליות לגייס מימון כלל לא נפגעה ולתחושתי עסקאות שהחלו גם לפני 7 באוקטובר יסתיימו לאחר פרוץ המלחמה".