סגור
צחי מרקור הבעלים ומנכ"ל חברת החניונים חניוני הצלחה ויו"ר איגוד החניה הישראלי מטעם לשכת המסחר
צחי מרקור הבעלים ומנכ"ל חברת החניונים חניוני הצלחה ויו"ר איגוד החניה הישראלי מטעם לשכת המסחר (צילום: אור גפן)

הוועידה הכלכלית
"המחשבים הולכים לנהל את העולם בעתיד הקרוב"

את הדברים אמר צחי מרקור, יזם בתחומי הטכנולוגיה והנדל"ן, במסגרת הוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. עוד הוא העריך כי המהלכים של המדינה להפחתת מחירי הנדל''ן לא יצליחו להוביל להורדת מחירים: "זו מגמה עולמית. בישראל קצב גידול האוכלוסייה המהיר יעלה על מספר התחלות הבנייה"

"המודלים העסקיים צפויים להשתנות בעתיד הקרוב, זה עולם אוטונומי שהמחשבים הולכים לנהל אותו", כך אמר צחי מרקור, יזם סדרתי בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות, בשיחה עם כלכליסט במסגרת הוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי.
מרקור, שהמציא בגיל 15 מודל עסקי חדשני של פרסומות ברשת האינטרנט שהפך במשך השנים למודל העסקי העיקרי של החברות הגדולות בעולם כגון פייסבוק וגוגל, העריך: "אני צופה שנראה יותר ויותר מודלים עסקיים שמערבים מכירת מוצרים במחירי עלות או הפסד עד כדי מתן מוצרים חינם והכל מתוך מטרה לתפוס נתח שוק גדול יותר ובהמשך למכור מוצרים משלימים ברווח. זה יגרום לשוק ריכוזי יותר שבו השחקנים הם אלה שיהיו מסוגלים לעמוד בעלויות האלה. מנגד, זה יאפשר אימוץ מהיר יותר של מוצרים ומגמות צריכה שישתנו באופן הרבה יותר מהיר ממה שהורגלנו בעבר".
מרקור העריך עוד כי השימוש בקבוצות רכישה אוטומטיות - כלומר מבוססות בוטים שיעשו את עבודת המו''מ מול ספקים ללא יד אדם - יגבר ויהפוך לנפוץ. התופעה הזו גם תצמצם את הרווח של הספקים, אולם מנגד היקף העסקאות יגדל כך שמבחינת כמות הרכישות הדברים צפויים להתאזן.
כמייסד ובעל השליטה לשעבר בסטארט-אפ ניהול המכוניות דרייבז שנמכר לאחרונה, מרקור הוא חסיד גדול של רכבים חשמליים. "העולם הולך לכיוון הרכב החשמלי, ועד 2035-2030 נראה מעבר מלא", אמר. לפי הערכת,ו נושא הטווחים ומהירות הטעינה צפוי להיפתר מהר מאוד, והוא צופה שסוללות יוכלו לספק טווח נסיעה של מעל 1,000 ק''מ "מהר מאוד".
כמו כן, הוא מעריך שטכנולוגיית הנעה מבוססת מימן תתקשה להתרומם. בטכנולוגיה זו המימן משמש לייצור החשמל, והתוצר של התהליך הוא מים. גם נושא חומרי הגלם לסוללות מהווה נקודה רגישה, זאת בגלל הקשיים להשגת חומרי הגלם לייצורן, בין היתר בגלל מצבים גיאופוליטיים רגישים במדינות כגון אוקראינה ורוסיה, אבל מרקור אופטימי ומעריך שאלו לא ימשכו.
מעבר לפעילותו בתחומי הטכנולוגיה והרכב החשמלי, מרקור הוא גם הבעלים ומנכ"ל של חברות שונות בתחומי הנדל''ן, ובהן חברת החניונים מהגדולות בישראל - חניוני הצלחה. מרקור משמש גם כיו"ר איגוד החניונים הישראלי מטעם לשכת המסחר. לדבריו, מחירי החנייה בישראל אינם מהגבוהים בעולם, ואף תחרותיים ביחס לאירופה, למשל.
עם זאת, הוא אומר שחשוב שהמדינה תתייחס לנושא התשתיות בתכנון בנייה. עוד הוא מעריך כי כל המהלכים של המדינה להפחתת מחירי הנדל''ן לא יצליחו, אלא רק יסייעו באופן נקודתי, והמחירים ימשיכו לעלות. "זו מגמה עולמית", הוא מסביר, "בישראל קצב גידול האוכלוסייה המהיר, כמו גם העלייה ממדינות אירופה שתגדל, יעלה על מספר התחלות הבנייה".
מרקור ספקן מאוד ביחס ליכולת של ממשלה כזו או אחרת להשפיע על מחירי הנדל''ן לטווח ארוך. "כל מי שמבטיח שהוא יכול להוריד את מחירי הנדל''ן - צריך לקחת את הדברים שלו בערבון מוגבל".