סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

רוכבת על גל הרכב החשמלי: דרייבז הישראלית נמכרת ב-200 מיליון דולר

הרוכשת היא ענקית תשתיות האנרגיה האמריקאית Gilbarco Veeder-Root. החברה הישראלית מפתחת מערכת תוכנה מבוססת ענן לספקי שירותים בתחום הרכב החשמלי, כגון ציי רכב, רשתות תדלוק וחנויות נוחות. בעל השליטה בה הוא צחי מרקור, והמנכ"ל הוא דורון פרנקל

חברת דרייבז (Driivz) הישראלית, שהוקמה בידי דורון פרנקל המנכ''ל, ובעל השליטה בה הוא איש העסקים צחי מרקור, הודיעה היום (ו') על מכירתה לענקית תשתיות האנרגיה Gilbarco Veeder-Root בעסקה שהיקפה כ-700 מיליון שקל (200 מיליון דולר). GVR הובילה את סבב גיוס C של החברה בשנה שעברה בהיקף של 11 מיליון דולר.

עם המשקיעות המשמעותיות הנוספות נמנות חברת האנרגיה הבריטית סנטריקה, המחזיקה גם בבריטיש גז, סקוטיש גז, בורד גייז אנרג'י ונוספות; וולוו, יצרנית הרכב הסינית-שוודית שהשקיעה בסיבוב ההשקעה האחרון בדרייבז במרץ 2021; Hambro Perks הבריטית, Inven Capital ו-Ombu Group, שהשקיעו בחברה במסגרת סבב A ב-2019 בהיקף של כ-12 מיליון דולר. על פי דרייבז, הושקעו בה עד היום כ-37 מיליון דולר.
החברה מפתחת מערכת תוכנה מבוססת-ענן עבור ספקי שירותים בתחום הרכב החשמלי, כגון ציי רכב, רשתות תדלוק וחנויות נוחות ברחבי העולם. היא מעסיקה כ-80 עובדים, מרביתם בישראל. בכוונתה של החברה להמשיך ולהעסיק את כל העובדים. המערכת שפיתחה מספקת יכולות לניהול מערכים תפעוליים, מיטוב אנרגיה, בילינג ונדידה, וכן אפליקציה לשימוש הנהגים.

2 צפייה בגלריה
דורון פרנקל מנכ"ל דרייבז
דורון פרנקל מנכ"ל דרייבז
דורון פרנקל, מנכ"ל דרייבז
(צילום: דויד גארב)

לחברה יש כיום כמיליון משתמשים באפליקציה שפיתחה, והיא מפעילה יותר מ-100 אלף עמדות טעינה ברחבי העולם. בעל השליטה צחי מרקור מכהן גם כיו"ר איגוד החניונים מטעם איגוד לשכות המסחר בתל אביב, ומפעיל באמצעות חברת חניוני הצלחה קרוב ל-100 חניונים ברחבי הארץ. על פי מה שנמסר, מחזור העסקים השנתי של החברה עומד על כ-200 מיליון דולר בשנה.
מרקור הוא דמות שונה מיזמי ההייטק הישראלים. עסקיו החלו במסגרת מיזם פרסום באינטרנט בגיל 16; הוא גם ידוע כאחד מהרוכשים של עסקי בטר פלייס, עסקה שעוררה לא מעט דיונים משפטיים לפני כעשור לאחר שמרקור הואשם בכך שהחברה שלו היתה בעלת חובות חיצוניים. עם זאת, לדבריו החברה שלו הצליחה לרכוש לאחר שקיבלה אישור מבית המשפט - "אך החברה כבר היתה בחתיכות, ורכשנו רק חלק קטן ממנה", הסביר מרקור. מחיר הרכישה של בטר פלייס עמד אז על כ-11 מיליון שקל, מציאה ביחס להיקף ההשקעות העצום שזכתה לו.

2 צפייה בגלריה
צחי מרקור בעל השליטה ב דרייבז
צחי מרקור בעל השליטה ב דרייבז
צחי מרקור, בעל השליטה בדרייבז

דרכו של מרקור בתחום הרכב החשמלי החלה עוד לפני כן ב-2011, כאשר הקים את Success Charging, שהתיימרה להתקין בתוך כשנתיים כמיליון עמדות טעינה לרכבים חשמליים בעולם. תחקיר שפורסם ב-2013 מצא שהעסק נקלע לקשיים רציניים, ואף הותיר שותפים ועובדים ללא משכורות. עם זאת אין עוררין שמרקור הצליח לסובב את המזל לטובתו, וכעת עם האקזיט הנוכחי הוא יכול להמשיך למיזמים אחרים.