סגור
כנס חוסן ישראל - פאנל ד״ר נסרין חדאד חאג׳־יחיא,יפעת בכור, תאיר עידן
(צילום: סיני דוד, יריב כץ)

ועידת החוסן
"האג'נדה של הממשלה היא להדיר את הערבים, אבל יש המון כוחות טובים בחברה הישראלית"

כך אמרה ד"ר נסרין חדאד חאג'־יחיא, שותפה בקרן פורטלנד ובמכון המחקר Nas, בפאנל בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס. מנכ"לית יוניטסטרים יפעת בכור הוסיפה: "אחרי 7 באוקטובר עוד יותר הבנו שיזמות זה החוסן החדש"

"האג'נדה של הממשלה הנוכחית היא רק להרחיב פערים ולהדיר את האוכלוסייה הערבית מעמדות כוח. צריך להעיף אותה לאלף עזאזל. מקומה בפח האשפה של ההיסטוריה", כך אמרה היום ד"ר נסרין חדאד חאג'-יחיא, שותפה בקרן פורטלנד ובמכון המחקר Nas, בוועידת החוסן הישראלי של "כלכליסט" בשיתוף הפניקס.
חאג'-יחיא אמרה את הדברים בפאנל שנערך בכנס בהנחיית כתב "כלכליסט" שלמה טייטלבאום, ושבו השתתפו גם מנכ"לית יוניסטרים יפעת בכור והיזמת הצעירה תאיר עידן בת ה-17, חניכה של יוניסטרים מנתיבות.
ד"ר נסרין, אנחנו יודעים שהסיכוי של ילדים ערבים לעבור לחמישון העליון הוא 8% לעומת 16% בחברה הישראלית הכללית. נשאלת השאלה האם ישראל מתקדמת לכיוון שעוד כמה שנים נוכל להגיד שהפערים הצטמצמו, שהסיכוי של ילד ערבי להתקדם השתפר?
"אנחנו מהווים 20% מאוכלוסיות המדינה, ולא ראוי להדיר אותנו. אבל אי אפשר לדבר על צמצום פערים כשהממשלה הנוכחית נמצאת בשלטון. כשיש לנו את בן גביר וסמוטריץ' בשלטון זה לא עניין של מחדל מה שקרה ב-7 באוקטובר. זה לא עניין של חוסר יכולת. להיפך. הימין מאוד מתוחכם.
האג'נדה של הממשלה הנוכחית היא רק להרחיב פערים ולהדיר את האוכלוסייה הערבית מעמדות כוח. הם עושים הכל כדי לעצור את השילוב שלנו בכלכלה הישראלית, וצריך קודם כל להעיף את הממשלה הזאת לאלף עזאזל כי מקומה בפח האשפה של ההיסטוריה".
יפעת, כמי שעומדת בראש עמותת יוניסטרים שכבר שנים רבות פעילה בניסיון לצמצם פערים בכל המגזרים. הייתי שמח אם היית משתפת אותנו בתובנות שלכם ובלקחים שאחרי 7 באוקטובר – איך זה משפיע? האם יש מקום לדבר על צמצום פערים או שצריך להתמקד כעת בדברים אחרים?
יפעת בכור: "יוניסטרים עובדת יותר מ-20 שנים על צמצום פערים כשהפוקוס הוא נוער בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. אנחנו עובדים על הקמה של סטארט-אפים, אבל הדרך היא המטרה, העצמה. המטרה העיקרית היא קודם כל לתת את הביטחון. גם היזם הכי מצליח קיבל אלף פעם לא".
לדברי בכור, "אחרי 7 באוקטובר עוד יותר הבנו שיזמות זה החוסן החדש. היכולת לעבוד מפרו-אקטיביות, לצאת ממעגלים של דאגה למעגלים של השפעה. זה משהו שהוא מאוד רלוונטי".
הצלחתם למצוא משתתפים ומשתתפות אחרי 7 באוקטובר?
יפעת בכור: "חבל על הזמן. אנחנו עוברים רשות רשות כדי להבין מה צריך שם. הקמנו למשל מרכז יזמות טכנולוגית באילת כדי שבני הנוער יהיו שם בלילות. חזרנו לעבוד כמעט עם כל הרשויות, ויש לנו כמעט 3,000 חניכים. אנחנו מבקשים מהנוער להגיע עם סימני שאלה, לא עם סימני קריאה, מבקשים מדור הטיקטוק לדעת מה זה מחקר, לא לקבל משפט בטוויטר כמובן מאליו אלא ללכת לחקור. עוד נושא שחשוב לנו הוא הנושא של חיים משותפים עם החברה הערבית, שבה ממוקדת 35% מהפעילות שלנו".
תאיר, כנציגת הצעירים והפריפריה. ספרי קצת על הסטארט-אפ שלך.
תאיר עידן: "אני מנכ"לית של חברה בשם Control-B – Control Battery. המטרה שלנו היא למנוע התפוצצות של סוללות ליתיום באופניים חשמליים ובקורקינטים, ללא מגע יד אדם".
איך הגעת לנושא הזה?
תאיר עידן: "אני רואה את כל החברים שלי עם קורקינטים, רואה אנשים שזה התפוצץ להם בבתים. העיסוק שלי בנושא מגיע ממקום מאוד רגשי".
איך את מצליח לשלב את העבודה עם הבגרויות?
תאיר עידן: "מסובך לשלב את זה עם הבגרויות, אבל הייתי בטוחה שכשאני אגיע לעבוד על המוצר זה ייקח לי הרבה זמן, אבריז הרבה ואוציא ציונים לא טובים, אבל מה שקרה הוא דווקא להיפך. זה גרם לי יותר לרצות ללמוד וליהנות, ולמצוא את הקשר בין הבגרויות והעסקים והעולם האמיתי".
מה השלבים הבאים שאת מתכננת?
תאיר עידן: "וואו, אני יכולה להגיד שיש לי הרבה כיוונים. אני אוהבת הכל. אני מאוד רוצה לפתח את המוצר, אבל גם את החיים האישיים שלי. אני רוצה ללכת לשרת את המדינה, לעשות את הטיול הגדול, ללכת עם הכלים היזמיים שיוניסטרים הקנתה לי ולבטא אותם בכל מקום".
נסרין, יש משהו שנותן לך תקווה?
נסרין חדאד-חאג' יחיא: "אין לנו את הפריבילגיה לוותר ולהרים ידיים. יש לנו המון ערכים משותפים וצריכים לשאוף בסוף היום לטוב משותף שייטיב עם כולנו ויאפשר לילדים מרקעים מוחלשים לטפס. צריך לדאוג שיהיה גיוון בין סולם מקבלי ההחלטות.
אני מלאה באמונה שאפשר אחרת. עם הממשלה הנוכחית זה בוודאות לא יקרה, אבל אני חושבת שיש המון כוחות טובים בחברה הישראלית. יש המון כוחות שמבינים שבלי אתוס משותף שייקח בחשבון את כלל המרכיבים בחברה בישראל – העתיד יכול להיראות אחרת ובסופו של יום במדינה כל כך קטנה בלי זה אני לא חושבת שתהיה כאן מדינה. לכן זו אמורה להיות תוכנית העבודה של כולנו כי אינטרסים כלכליים זה nice to have, אבל בסופו של דבר צריך למצוא את הבסיס הערכי המשותף".
לסיום יפעת, מה נותן לך כוח? מה מקור האופטימיות שלך?
יפעת בכור: "אפס ציניות, מה שנותן לי את הכוח הוא המפגש עם בני הנוער שנותנים תקווה ומרגש לראות את האנרגיה, העשייה והיכולת ולהסתכל קדימה. אני חושבת שמאז 7 באוקטובר המגזר השלישי והמגזר העסקי הוכיחו את היכולת לחבור ולעשות הרבה בשביל לקיים את העתיד שלנו וזה נותן לי המון כוח. לדעת שנוכל להסתכל קדימה אחרי כל השבר".