סגור
מפגינים תומכי פלסטין הפגנה נגד סטארבקס בוושינגטון
הפגנה פרו-פלסטינית נגד סטארבקס, וושינגטון, דצמבר האחרון (צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)

"החרם הפך מהותי": ענקיות מזון מהיר אמריקאיות נאלצות לבטל עסקאות במלזיה ובאינדונזיה

לפי דיווח בפיננשל טיימס, הבעלים של הזיכיונות של רשתות המזון המהיר סטארבקס, KFC ופיצה האט עוצרים עסקאות במאות מיליוני דולרים בדרום-מזרח אסיה בגלל החרם על המותגים לנוכח התמיכה האמריקאית בישראל

חברות הפרייבט אקוויטי המערביות ג'נרל אטלנטיק ו-CVC משנות חלק מהאסטרטגיה שלהן במדינות מזרח אסיה בשל החרם המתגבר נגד חברות אמריקאיות הנתפסות כתומכות בישראל. בפייננשל טיימס דיווחו כי הן עוצרות עסקות במיליוני דולרים למכירת החזקות בזכייניות של רשתות מזון מהיר אמריקאיות במדינות כמו אינדונזיה ומלזיה, זאת לנוכח המחאות והחרם סביב המלחמה בעזה המשבשים את הפעילות העסקית.
המותגים שנפגעו מהמחאות הללו שהחלו באוקטובר כוללים את סטארבקס, KFC ופיצה האט, זאת על אף שהדגישו מספר פעמים כי הם שומרים על נייטרליות בנוגע לעימות, וכי הסניפים במדינות הללו פועלים בכלל תחת זכיין מקומי. בסטארבקס אינדונזיה לדוגמה, מסרו בהצהרה שעלתה באתר שלהם כי אינם מקושרים בשום צורה למלחמה בעזה ואינם מספקים תמיכה פיננסית לממשלה הישראלית או לצבא.
לפי הדיווח, ג'נרל אטלנטיק השעתה כבר בדצמבר מכירה של ההחזקה שלה בגובה 20% ובשווי 54 מיליון דולר בחברת מאפ בוגה אדיפרקאסה (Map Boga Adiperkas), שהיא זכיינית מסעדות המזון המהיר הגדולה באינדונזיה ובעלת שווי שוק של 285 מיליון דולר."היה בלתי אפשרי למכור את ההחזקה כהזדמנות צמיחה כשהמכירות היו בירידה, תוכניות ההתרחבות מצומצמות, העובדים נפגעים בסניפים ואין שום סימן לסיום החרם", אמר אדם המעורה באסטרטגיה של ג'נרל אטלנטיק.
בדומה, CVC קפיטל פרטנרס, אחת מחברות הפרייבט אקוויטי הגדולות באירופה, עצרה גם היא מכירה של ההחזקה בגובה 21% ב-QSR ברנדס המלזית, המפעילה במדינה את רשתות KFC ופיצה האט, וזאת בשל החרם. בכלי התקשורת המקומיים דיווחו בשנה שעברה כי שווי ההחזקה עומד על 252 מיליון דולר, אך לפי מקורבים החברה לא השיגה את הסכום המבוקש. במקביל, מפעילת סטארבקס במלזיה דיווחה בחודש שעבר על הפסד של 42.6 מיליון רינגיט מלזי בשלושת החודשים האחרונים של 2023, זאת לעומת רווח של 35.5 מיליון רינגיט שנה קודם לכן.
לנוכח המצב פיצה האט אף מיתגה מחדש חלק מהסניפים שלה באינדונזיה תחת השם Ristorante, אף שנראה שהמהלך השיג הצלחה חלקית בלבד.
ההקפאה הזו של מכירת החזקות מצד קבוצות הפרייבט אקוויטי הגדולות בעולם מדגישה את החומרה של החרמות הללו באזור שבו מתגוררים 250 מיליון מוסלמים. "החרם הפך מהותי הרבה יותר עכשיו ואינו רק סימבולי", אמר נירגונאן טירוצ'לוואם מחברת הייעוץ אלתיאה קפיטול המתמקדת באזור אסיה והפסיפיק. לדבריו, החרם מתרחב מרשתות המזון למותגי הקוסמטיקה. כך, יוניליוור המייצרת את מותג הטיפוח דאב, דיווחה בפברואר על ירידה של 15% במכירות באינדונזיה ברבעון הרביעי בשל החרמות.
טירוצ'לוואם הוסיף כי החרמות ימשכו כל עוד המלחמה נמשכת, ואף שהצרכנים אולי יאבדו חלק מהתנופה, בשלב זה הקמפיינים נמצאים "בשיא המרץ".