סגור
מתוך הסדרה אייל קטן Baby Reindeer
ריצ'אד ג'אד שכתב את הסדרה וגם מככב בה. פנה לצופים שיפסיקו לחפש את האנשים האמיתיים שמאחורי הסיפור (צילום: Netflix )

מי זאת מרתה? כך הפכה הסדרה "אייל קטן" ללהיט מטורף בנטפליקס

Baby Reindeer, מיני סדרה מבריקה על סטנדאפיסט כושל והסטוקרית המאיימת שלו, עלתה רק לפני שבועיים והפכה לסדרה הנצפית ביותר בנטפליקס. מעבר לכך שהסדרה נפלאה, היא תמצית האנושיות

"אייל קטן", או בשמה המקורי והיפהפה כשלעצמו Baby Reindeer, היא סנסציה טלוויזיונית מהמעלה הראשונה. מאז עלייתה של המיני סדרה בת שבעת הפרקים, לפני כשבועיים, נהפכה לתוכנית הכי נצפית של נטפליקס בעולם. כ-53 מיליון שעות צפייה היו לה גלובלית. באנגלייה לבדה נרשמו לה 13.3 מיליון צפיות עד אתמול (23.4). בישראל היא טיפסה למקום השני הכי נצפה של שירות הסטרימינג, שנייה רק לתוכנית של יוצרי עספור "באש ובמים". באתר המשקלל את ציוניהם של מבקרים בעולם (הדובר אנגלית) קיבלה הסדרה את הציון העגול 100. זה מפתיע משום שהיא סדרה שכל כך שונה מהתכנים המקוריים הבינונים הרגילים של נטפליקס, שנראים כאילו נרקחו על ידי AI, וכי "בייבי ריינדיר" של היוצר ריצ'ארד גאד, המבוססת על חייו והוא מככב בה, היא סדרה נפלאה, תמצית האנושיות.
במרכזה - ממש במרכז הפריים שלה, כמוטיב שמאפיין את השפה של הסדרה - נמצא דון (גאד), בחור סקוטי צעיר ושלדי, העובד בבר בלונדון ורוצה להיות קומיקאי. יום אחד נכנסת לבר שלו אישה ששמה מרתה (ג'סיקה גאנינג, What Remains), שמספרת שהיא עורכת דין מצליחה המייצגת אנשים כמו ראש ממשלת בריטניה לשעבר, ומבקשת כוס תה, אבל אין לה כסף לשלם עליו. הוא מרחם עליה, כך מספר בדברי הקריינות המלווים את הסדרה, ונותן לה את התה על חשבון הבית. הרחמים שלו נובעים לא רק בגלל שאין לה כסף, אלא משום שהיא שמנה מאוד, מוזנחת ונראית אבודה. משם מתפתח קשר חולני, שבו היא נהיית לסטוקרית שלו. היא מופיעה בהופעות שלו, אורבת לו ליד הבית, ובעיקר מתקיפה אותו במסרונים בכל פלטפורמה דיגיטלית אפשרית, והכל במין כתיב מוזר ומשובש, כשהיא פונה אליו בכינוי "אייל קטן". במציאות שלחה מרתה לדון 41 אלף אי-מיילים ועוד אלפי תגובות בפייסבוק ושעות של הודעות מוקלטות. כשהוא מתלונן עליה לבסוף במשטרה - סצינת הפתיחה של הסדרה - הוא לא בדיוק מסביר את רמת ההצקה. השוטר בתחנה שואל אותו כמה זמן היא עוקבת אחריו והוא משיב לו שכחצי שנה. תגובת השוטר היא "למה אתה מתלונן רק עכשיו?".

1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 2.5.24 מתוך הסדרה אייל קטן Baby Reindeer
מוסף שבועי 2.5.24 מתוך הסדרה אייל קטן Baby Reindeer
מתוך הסדרה "אייל קטן" Baby Reindeer
(צילום: Netflix )

הסדרה כל כך לכדה את תשומת הלב של הצופים שהם החלו לפצוח במחקר בלשי באינטרנט כדי לגלות מיהי מרתה. עד כדי כך שאתמול גאד ביקש בסטורי באינסטגרם שלו מהקהל להפסיק לחפש את האנשים האמיתיים מאחורי הסיפור משום "שההשערות מובילות להאשמות לא הוגנות של אנשים".
אפשר להבין את הצופים הסקרנים. אני מכירה כמה מהם באופן אישי. זה נובע מכך שהסדרה באמת כל כך טובה. היא מפחידה, מעיקה, מפתיעה, מסחררת, עשויה באופן יפהפה וייחודי, ועם פסקול שמתחשק להוריד מספוטיפיי במיידי, אבל יותר מזה היא חשובה. מכאן ספוילרים קשים ביותר, אם לא צפיתם, אנא הימנעו מקריאה.
היא חשובה משום שהיא נוגעת בנושא שלא טופל בעבר באופן כזה על המסך - אונס של גבר. האמירה של השוטר בתחילת הסדרה היא בבחינת רמז מטרים. כששוטר אומר "למה רק עכשיו?" הוא לרוב פונה בשאלה המחביאה האשמה לנאנסת. ואמנם דון, כלומר ריצ'ארד גאד, הוא קורבן של אונס. דבר זה נרמז על ידי מרתה בין שאר הדברים הנוראים שהיא אומרת לו, אבל מתברר באופן מפורט בפרק הרביעי, הארוך והמשמעותי מבין הפרקים. האנס שלו הוא יוצר טלוויזיה חשוב ומבוגר, שכאילו לוקח אותו תחת חסותו, ובעצם מנצל אותו באופן אכזרי, תוך שהוא מדרדר אותו לצריכת סמים קשים ובזמן עילפונו אונס אותו, שוב ושוב.
גם את האיש מאחורי הדמות הזאת מחפשים הצופים ברשת. הם אפילו פנו למשטרה בחשד שמדובר במישהו מסוים. גאד, שהוא שגריר של ארגון צדקה שנקרא "אנו שורדים", המטפל בגברים ששרדו התעללות מינית, כתב באינסטגרם "בבקשה אל תנחשו מי הם האנשים בחיים. זאת לא המטרה של הסדרה. באהבה רבה, ריצ'ארד".
המטרה של הסדרה, והיא מושגת, היא הטיפול העמוק, המטלטל, הכנה עד כאב, באונס, באופן שזה שובר את הנפש, מייסר וממוטט את האמון שלך בעצמך ובעולם. הוא הורס אותך. לא בכדי הסדרה הזאת מזכירה את "להרוס אותך" של מיקאלה קול, גם היא מציגה את האירוע הזה על כל השלכותיו הפסיכולוגיים. הסיבה שדון מוכן לשאת את מרתה, ולא מתלונן עליה במשך זמן רב כל כך, זה בגלל שהוא חושב שהיא מגיעה לו. לפעמים נדמה שהיא ממש האיד שלו, הדבר הזה במוחו שאחראי על הדחפים, על הזיכרונות, על הפנטזיות. הוא מוכן לשאת את ההתעללות שלה בו, משום שהוא עבר התעללות, והיא פחותה - איתה הוא איכשהו מתמודד - עד הקריסה. בסופה של הסדרה הוא חושף על הבמה של מועדון קומדיה את מה שעבר עליו. ההזדככות הזאת, הקתרזיס הזה, מוביל אותו להצלחה, לקלוז'ר, לבית משפט שבו נגזר על מרתה ללכת לכלא, והוא סוף סוף משתחרר. הסדרה שריצ'ארד גאד עשה על חייו היא התשובה האמיתית למתעלל בו - יוצר טלוויזיה שהבטיח כי "יגיע רחוק" רק כדי לפתות אותו אליו. אכן הגיע רחוק, האייל הקטן הזה שגדל כל כך והצמיח קרניים חזקות.