סגור
כנס חוסן ישראל - אסף אלמגור
(צילום: סיני דוד, יריב כץ)

ועידת החוסן
מנכ״ל בזן: ״הקונספציה התרסקה – סגירת בתי הזיקוק בישראל מהווה פגיעה בבטחון״

הדברים נאמרו על ידי אסף אלמגור בשיחה עם שקד גרין בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס. עוד הוסיף באותו נושא כי "להרהר בכך שבית הזיקוק הזה ייסגר זה לא פחות מפגיעה בביטחון ישראל"

"הקונספציה שמדינת ישראל יכולה להתקיים בלי בית הזיקוק הגדול בישראל קרסה ונעלמה. אני קורא לא מעט על השיח של מי ישלם ומי יקנה סולר לחברת חשמל. אני יודע מי סיפק את הסולר לישראל ובאופן מיידי ובכמויות גדולות וזה אנחנו - בזן", כך ענה אסף אלמגור מנכ"ל קבוצת בזן לשאלה איך זה מרגיש להיות מטרה מרכזית תחת כוונות איראן וחיזבאללה, בשיחה עם שקד גרין בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס. "הסולר שחברת חשמל צריכה הוא באיכות שרק בית הזיקוק בחיפה יודע לייצר. שביקשו מאיתנו גפ"מ הגיע גפ"מ. בזן ידעה להביא אותו בזמן. בשורה תחתונה להרהר בכך שבית הזיקוק הזה יסגר זה לא פחות מפגיעה בביטחון ישראל. ההחלטה שהתקבלה לסגור את בית הזיקוק לא מומשה בעת הזו והיום כולם אומרים על כך תודה".
למה בעצם? בסוף גם אתם תלויים בייבוא מוצרי גלם.
"חומר גלם הוא בסיס לכל התעשייה ומגיע משלל ארצות שלא נפרט אותן פה. האתגר של להכניס לכאן אוניה אחת של חומרי גלם, שווה לאתגר להכניס בין שש לשמונה אוניות תזקיקים. בזן הצליחה להכניס את האוניות ועמדה באתגר המורכב".
איך מתפקידים ומייצרים רציפות אנרגטית במצב חירום?
"באותה שבת ארורה בזן עברה למצב מלחמה גם במישור הפיזי וגם במישור הסייבר ועד היום אנו עובדים באותו מצב. יש בקבוצה מיגון פסיבי ואקטיבי כמו שאפשר לדמיין ואי אפשר להרחיב על זה יותר מדי. אנו ערוכים לתרחישים ויודעים למה אנחנו מוכנים וזה הוכיח את עצמו".
קראנו בימים האחרונים על פערים במוכנות משק החשמל. האם בזן מוכנה לחזית צפונית?
"מהזוית שלי של משק האנרגיה, יש לי רק מילים טובות להגיד על רח"ל, משרד האנרגיה, משרד הביטחון ומשק החשמל. מדינת ישראל ערוכה לתרחיש הייחוס באספקט של משק האנרגיה. ניצלנו את הזמן הזה והמדינה ערוכה למצב כזה. גם בזן עשתה הכנות שלה ועדיין עושה הכנות שלה וכל הזמן לומדת את התרחישים ועושה הערכות מצב".
שחושבים על חוסן לאומי, ישראל יכולה בכלל להיות עצמאית מבחינה אנרגטית? מה המשמעות בפועל?
"הכותרות שמדברות על חרם של טורקיה על ישראל מדברות בעד עצמן. תחשוב שהיינו תלויים בחסדי ארדואן בדלק. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לאבד את העצמאות האנרגטית שלה. זו אותה קונספציה שכשלה. ראינו את זה במזון, בתעשיות הביטחוניות ולמזלנו זה לא קרה במשק האנרגיה. שמרנו על זה וחשוב שזה ישמר בעתיד".
רמות הזיהום בישראל גבוהות יחסית למדינות המפותחות. מתי נראה מימן ירוק כאנרגיה מרכזית בישראל?
"ייקח עוד זמן להכניס מימן ירוק. שמדברים על רכבים חשמליים הם ירוקים אבל רק מהסיבה שהם מוציאים את הזיהום ממרכזי הערים. היום בזן מייצרת כבר מימן אפור ובעתיד יהיה מימן ירוק. יש בישראל כבר שלוש משאיות מימניות ומביאים שני אוטובוסים מימנים ואנחנו נכנסים לפילוט עם רכבת ישראל להביא גם קטר מימני - כך שזה יכנס ואנחנו בונים את השוק הזה אבל העתיד כבר כאן".