כנס השקעות
יובל כהן: "הרבה חברות טועות כשהן לא מבינות שזמן שווה כסף"
השותף המנהל בקרן פורטיסימו, אמר בכנס השקעות ופיננסים של כלכליסט ומגדל: "כל דקה שעוברת ולא עשית משהו להשבחה של חברה זה פספוס". על סלקום שפורטיסימו רכשה את השליטה בה בסוף 2023 אמר כהן: "עשינו תשואה של כמעט פי 3 תוך שנה וחצי. לסלקום יש פוזיציה נהדרת בתחום הסלולרי. אנחנו מספר 1 בתחום ואני לא מתכוון לוותר עליו"
"הרבה חברות טועות כשהן לא מבינות שזמן שווה כסף", כך אמר היום (א') יובל כהן, שותף-מנהל בקרן פורטיסימו, בכנס השקעות ופיננסים של כלכליסט ומגדל. בשיחה עם ירדן רוז'נסקי מכלכליסט הסביר כהן את הטעויות הנפוצות שהוא רואה בחברות ואת האסטרטגיה של הקרן בהשקעות שלה - בהן סלקום וסטרטסיס.
פורטיסימו היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הגדולות בישראל. אתם מתמחים בהשבחה של חברות. מה הטעות הכי נפוצה שאתה רואה בחברה לפני שאתם נכנסים לתמונה - כזאת מהסוג שאתה אומר 'את זה אני יודע לתקן ולמכור בפי 4'?
"כשאנחנו מסתכלים על חברות, גם אחרי שאנחנו משקיעים בהן, יש כל מיני קטגוריות שאנחנו בוחנים - האם יש חזון לחברה, איך צורת הניהול, מה המודל העסקי, מה מפת הדרכים של המוצר, השותפויות, היעילות התפעולית ועוד. בתוך כל הדבר הזה תמיד יש דברים שהם לא מושלמים ויש פוטנציאל השבחה".
לדברי כהן, "הטעות הכי מרכזית שאני רואה אם צריך לחשוב על משהו אחד - שהרבה חברות לא מבינות שזמן זה כסף. הרבה פעמים אני צריך להסביר שכל דקה שעוברת אם לא עשית משהו להשבחה של ערך החברה זה בעצם פספוס.בסופו של דבר אנחנו מנהלים כסף, וכולנו רוצים לעשות תשואות על הכסף, והדרך היא השבחת ההשקעות שלנו והיא תלויה בזמן. ככל שהזמן חולף, התשואה יותר נמוכה.
יש הרבה חברות, בעיקר משפחתיות, שזה לא מקור עניינן והן לא חייבות להשביח ולשפר ולהגדיל, ופה אני רואה הזדמנות כי אנחנו חושבים תמיד שכל דקה היא חשובה".
בוא נדבר על סלקום, ההשקעה הכי חשובה שלכם בתקופה האחרונה לפחות מבחינת ההד התקשורתי שלה. רכשתם שליטה בחברה לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל, וזו לא השקעה קלאסית עבורכם. איך לוקחים חברה כבדה כמו סלקום ועושים עליה פי 3-4. תסביר את הרציונל.
"כשאנחנו חתמנו המניה הייתה 11.70 שקל - את העסקה עשינו בפרמיה, ולכן השקענו לפי שער מניה של 15.70 שקל, והמניה היום היא בסביבות ה-30 - כמעט פי 3 תוך שנה וחצי מאז שחתמנו על העסקה. מה שהסתכלנו עליו בסלקום היה הפונדמנטלס - חברה בשוק שיש לו חסמי כניסה גדולים. לא כל אחד יכול להקים חברה סלולרית. חברה מובילה - המותג מדהים, כולם רוצים להשתייך אליו, גם עובדים וגם עובדים לשעבר. חברה עם שירות ועם תשתיות מאוד משמעותיות גם מבחינת שירות וגם מבחינת תשתית תקשורת. לקוחות גדולים, כמו הצבא ולקוחות אחרים. היה שם בסיס חזק מבחינת הפונדמנטלס.
מצד שני ראינו שיש בסיס שאפשר לשפר אותו, ושם אנחנו עובדים מאוד קשה. לא רק בתחום ההתייעלות אלא גם בתחומים של חשיבה אסטרטגית, ניהול חכם, איך כל הנושא של 5G יכול להיות הזדמנות של מוצר חדש עם תמחור שונה. יש שורה של דברים שאנחנו עובדים עליהם בצורה של קטגוריות, חלקם עם task forces ואני מאמין שנראה חלק מהתוצאות. סלקום נמצאת במצב מצוין לקראת העתיד, זו רק ההתחלה".
אם הוט מובייל תימכר לפלאפון זה טוב לכם?
"מעדיף לא להיכנס לדברים האלה. לסלקום יש פוזיציה נהדרת בתחום הסלולרי. אנחנו מספר 1 ואני לא מתכוון לוותר עליו".
בוא נדבר על דפוס דיגיטלי. לפני חצי שנה תפסתם פוזיציה בסטרטסיס. באותו תחום ממש ראינו חברה של בני לנדא שנמחקה. מה הפוטנציאל של התחום?
"אנחנו מאוד אוהבים את התחום והשקענו בו הרבה בראש ובראשונה בשל המודל העסקי הקיים. אצלנו הפך לדת הנושא של Recurring revenues - הכנסות חוזרות ונשנות, העולם שבו אתה מוכר מכונה ואז יש לך קהל שבוי כדי שתוכל להמשיך למכור לו עוד ועוד דברים, זה דבר נהדר.
מנכ"ל של חברה בתחום הדפוס הדיגיטלי מתחיל את הרבעון כש-70% מהמכירות שלו כבר צפויות. כל מה שצריך להשקיע בו זה חידושים, להמשיך למכור ללקוחות הקיימים ולמצוא לקוחות חדשים מדי פעם. ככל שאתה מוצא לקוחות חדשים זה יותר טוב. המודל העסקי נהדר".
על ההשקעה הספציפית האמורה אמר כהן: "ספציפית על סטרטסיס, היא נמצאת בעולם שמבחינתו הולך לעבור מהפיכה גדולה. יש לה מודל עסקי מצוין - יותר משני שליש מההכנסות שלה הן חוזרות ונשנות, המותג שלה מצוין, יש לה רשת הפצה מעולה, היא נמצאת בכל העולם, מוכרת יותר מ-50% בארה"ב. כל הפונדמנטלס נהדרים. התעשייה שבה היא פועלת חטפה בצורה קשה, ולדעתי מצאנו את החברה במחיר הרבה יותר נמוך מהעבר".
לדבריו, "הזמן יגיד איך התעשייה תתפתח. נורא קשה לשכנע את הלקוחות לעבור לעולם של additive manufacturing (ייצור שכבתי בדפוס תלת-מימד - ח"ג) מהצורה שבה עובדים היום שהיא יותר קלאסית. הדרך הנכונה עבור החברה היא להיכנס בצורה מאוד ורטיקלית לחברות בתחומים של automotive, תעופה, תעשיות רפואיות בעיקר בתחום של רפואת שיניים, ובתחומים של Jigs and fixtures (עמדות בקו ייצור - ח"ג) בסביבות ייצור. סטרטסיס ניגשת היום תחום בצורה מאוד ורטיקלית, ויש לזה פוטנציאל גדול לגרום לכך שהשוק יואץ".
בסטרטסיס לא רכשתם שליטה.
"אנחנו המשקיע הכי גדול שם".
כשמסתכלים על השווקים הציבוריים – הבורסה בתל אביב בשיא, וול סטריט בשיא, אירופה בשיא. אתם פועלים בתחום הפרייבט אקוויטי. איך משפיעה החגיגה בשוק על התיאבון של המשקיעים לפרייבט אקוויטי - הם רוצים לשים אצלכם יותר כסף או פחות?
"המשקיעים המקצוענים לא משקיעים לפי תקופות (cycles). הם יודעים שיהיו cycles טובים ופחות טובים. מבחינתנו האינטראקציה שלנו עם עולם שוק ההון מאוד מעניינת. זו דרך לגיוס הון והדרך לעשות את זה היא רק עם חברות שבנויות ונראות טוב לטווח ארוך, הן רווחיות, יש בהן צמיחה כמו שצריך. אנחנו מסתכלים על זה כאחת הדרכים לקחת את החברה לשלב יותר מתקדם ומן הסתם מבחינתנו גם לעשות אקזיט".
לסיום, איפה אתה מחפש הזדמנויות היום?
יובל כהן: "קרן פרייבט אקוויטי שלא כמו קרנות הון סיכון אינה צריכה להמר על תחומים מתפתחים. אנחנו לוקחים חברות בוגרות, חברות שיש להן שוק מוכח ורוצים להצמיח אותן מעבר. למרות זאת, יש תחומים שאתה רואה בהם פוטנציאל צמיחה מאוד גבוה וזה כמובן תחומים שקשורים ל-AI – הכי בנאלי שאפשר להגיד. בחברות בוגרות יש דברים מעניינים, בתחום של שירותי בריאות, בתחומים של חקלאות וטכנולוגיה של חקלאות, מכשור רפואי, ותעשייה. יש לא מעט דברים שממשיכים לעניין אותנו".
























