סגור
כנס גוגל איקומרס מיכאל מיטרני
(סיני דוד)

כנס איקומרס
עתיד האיקומרס: המרקטפלייסים משתלטים על העולם

"המרקטפלייסים הם כמו קניון שיש לו הנהלה, בתי עסק ולקוחות. הפלטפורמה מביאה לקוחות שמעדיפים מגוון גדול של מוצרים, לחזור לאתר שמכיר ויודע את הפרטים שלהם ומעודכן באמצעי התשלום שלהם" כך אמר מיכאל מיטרני סמנכ"ל איקומרס ושיווק סופר פארם אונליין בכנס האיקומרס של Google וכלכליסט

התעצמות האונליין בשנים האחרונות, כללה לא רק מענה נקודתי של חברות ללקוחות שהתקשו לצאת לקניות, אלא גם הזדמנות לחברות שמחזיקות באתרי אונליין להרחיב את פעילותן בהשקעה מינימלית. על כך סיפר מיכאל מיטרני סמנכ"ל איקומרס ושיווק סופר פארם אונליין בכנס האיקומרס של Google וכלכליסט.
צמיחת אתר האונליין למרקטפלייס יצרה יתרון למפעילי האתרים, ללקוחות ולעסקים: "אני לא יודע כמה מודעים לגודל של המרקטפלייסים. מדובר במקבילה מקוונת לקניון שיש לו הנהלה, בתי עסק ולקוחות. מדובר בפלטפורמה בעלת טראפיק גבוה, שמביאה למוכרים לקוחות שמעדיפים לקנות במרקטפלייס כי יש בו מגוון גדול והם אוהבים לחזור לאתר שמכיר אותם, יודע את הפרטים שלהם ומעודכן באמצעי התשלום והם לא צריכים בכל פעם למלא את כל המידע מחדש".
לדברי מיטרני, 67% ממכירות האיקומרס מתבצעות במרקטפלייסים כיוון שהלקוחות מעדיפים לקנות במקום מרכזי גדול. "מאה המרקטפלייסים המובילים בעולם מוכרים ביחד 3 טריליון דולר. אמזון מהווה 56% מכל מכירות האיקומרס בארה״ב ויותר מחצי מהמכירות שלהם מגיעות מהמרקטפלייס. לכן, עסקים קטנים מתכנסים לעולמות של מרקטפלייסים, חלקם מקומיים ששולטים במדינה או גיאורפיה מסוימת וחלק מתמחים בתחום ספציפי. זירות אחרות הן מרקטפלייס טהורים, שפועלים בלי מחסנים כמו עלי אקספרס וכל המכירות מתבצעות ישירות מהמוכרים לצרכנים. במקביל פועלות זירות משולבות כמו וולמרט ואמזון שהתחילו במכירות ישירות של מוצריהן והתרחבו עד כדי כך ש-50% מהאתרים שלהן, של מותגים אחרים. גם חברות שהיו ידועות בתור כאלה שמוכרות רק מוצרים שלהן, מרחיבות פעילות לתחומים נוספים. לדוגמא, דקטלון התחילו להפעיל מרקטפלייס בבלגיה והתרחבו כבר ל-11 מדינות".
מיטרני התייחס ליתרונות המרקטפלייס למוכרים: "מותגים מכרו ישירות בחנויות ובאתרים שלהם נכנסים למרקטפלייסים, כי שם יש להם כמותג שליטה על איך המותג נראה ושליטה במחיר. הסיבה שהם צומחים פי 2 מפעילויות איקומרס גלובליות, היא שיש יתרונות מובהקים לעבוד במרקטפלייס כי המפעיל דואג לטרפיק ולשיווק, והמוכרים דואגים למגוון, שפונה ללקוחות שיודעים שהם פועלים מול מוכרים טובים. המפעיל מצידו יודע שהוא יכול להוסיף מגוון בקלות".
מיטרני התייחס למרקטפלייס שהקימה סופר פארם ואמר: "ראינו פוטנציאל גדול בטרפיק של האתר ורצינו למנף את זה. במרקטפלייס אין מגבלת מקום ומדף, אז הגדלנו מגוון מוצרים. בשלב הראשון התחלנו במוצרים קרובים לתחום הפארם ועם הזמן התרחבנו לתחומים חדשים והיום יש כבר כ-400 חנויות וחברות קטנות שהצטרפו אלינו ובהן גם רשתות עם חנויות ואתרים שלהן הצטרפו, כי הן שולטות במוצר ובמחיר. 60 אלף מוצרים באתר הם של מרקטפלייס וזה לא מתחרה אלא משלים את מוצרי סופר פארם. מבחינתנו, יתרון גדול נוגע לזה שהמרקטפלייס דורש חמישית מכח האדם לעומת הפעלת החנויות כי רוב המאמץ נעשה על ידי המוכרים, כשאנחנו דואגים לשיווק, לפרסום, לחוויית קניה באתר וליצירת אקו סיסטם שהלקוחות אוהבים להגיע".