סגור
כנס משפיעות על הכלכלה - פאנל ליאת לוי קופלמן, מיה דגן, ליאת בקייר, מורן זר קצנשטיין
(צילום ועריכה: רן לוי)

משפיעות על הכלכלה
“כשאישה צועקת, זה מעביר את המסר"

כך אמרה מורן זר קצנשטיין, מיוזמות "מחאת השפחות", בכנס כלכליסט. לדברי מיה דגן, אושיית רשת, “יש לנו במה וחבל לא להשתמש בה ולהשפיע"

"עבדתי ב’ידיעות אחרונות’ 22 שנה. התקדמתי להיות העורכת היחידה בישראל שערכה שתי מערכות עיתונים שונות. התחלתי בגיל צעיר מאוד ואם נשים מקבלות את עמדת הניהול בערך בגיל 27, אצלי זה היה בגיל 23, לא היו לי חסמים אחרים”, כך אמרה ליאת לוי קופלמן, סופרת, יזמת ולשעבר העורכת הראשית של “פנאי פלוס” ו”גו סטייל”, בפאנל שנערך במסגרת כנס “משפיעות לא רק על הכיס: נשים מובילות שינוי בשיח הציבורי” של “כלכליסט”. את הפאנל הנחה עמיר קורץ, כתב כלכליסט.
לדברי לוי קופלמן, ”עברו תחתיי קבוצות המיקוד הנשיות הגדולות בישראל - ממנהלות ועד עובדות זוטרות, טאלנטיות ומאפרות. גיליתי דבר עצוב: אנחנו מתנצלות כי אנו חסרות ביטחון עצמי. עבדו תחתיי נשים מוצלחות וחכמות ממני, אבל המשותף להן היה חוסר ביטחון עצמי. קשה לנו לדבר על כסף”.
לדברי לוי קופלמן, ”העולם השתנה, המדיה השתנתה, תוכן הוא תוכן. כיום כשהתוכן עבר לרשת אין לי בעיה שאקרא משפיענית, או יוצרת תוכן, כי הדרך להעביר מסר היא ברשת. כיום בסטורי יש לי לפעמים יותר רייטינג מאשר בתוכנית בוקר וזה מה שמשפיע".
מיה דגן, אושיית רשת הפועלת למען דימוי גוף חיובי ושבירת מוסכמות מגדריות, סיפרה כי "כשהייתי קטנה, לא עסקתי בדימוי גוף. בשלב כלשהו, אולי מתוך שיעמום או רצון ללייקים, התחלתי להעלות סרטוני אינטרנט, עשיתי חיקויים, דיברתי על מזלות, אבל לא משנה מה אמרתי, כל התגובות היו על הגוף שלי. ישבתי בבית מבולבלת כי כל מה שעשיתי היה להיות אישה שמנה שאינה שונאת את עצמה. הבנתי מהתגובות שלא ניתן להתעלם מזה, דימוי הגוף חקוק בנו, הפחד מלהיות שמנים".
בדיון על השפעתם של הידוענים, אמרה ליאת בקייר, מנכ”לית GOAT TLV, כי "יש חוסר בקול נשי ואג'נדה נשית. החוסר הזה נמצא בסושיאל. אני ממנכ”לת את GOAT ואני חושבת שצריך לעשות, לתת דוגמה, במיוחד לנערות צעירות. הקול שלנו הוא הקול של הדורות שבאים בעקבותינו. זה חשוב לכלכלה. אנו בכנס המשפיעות על הכלכלה ולפני הקורונה מנכ”ל גולדמן זאקס ציין שלא ישקיע בחברות שאין בהן מחצית נשית בדירקטוריון, כי זה מה שמביא תשואה גבוהה, זה הכל. כשיש נשים מסביב לשולחן מקבלי ההחלטות, ההחלטות מניבות יותר. אנחנו לא צריכות לבכות, אבל הגברים חייבים להבין שאם אנחנו לא בשולחנות משא ומתן, הם מפספסים. מה שנעשה בסושיאל הוא עבודה עם שופר, שופר שיש לו ווליום חזק, שמאפשר לצעוק. הייתי מנכ"לית סלונה ואני יכולה לומר שכיום אושיות הרשת הן שופר שמהדהד לקהילות. אנחנו מנסות לעשות שילוב ותמהיל בין מה שחשוב לנו ובין ערכים וזו שליחות וייעוד".
מורן זר קצנשטיין, מייסדת “בונות אלטרנטיבה”, סיפרה כי “התחלנו בקבוצה של 40 נשים ומה שמיוחד בעיניי הוא שאנחנו לא אקטיביסטיות מקצועיות. מה שקורה כעת הוא תמרור אדום לזכויות נשים. אנחנו רואות את הייצוג בממשלה ואת הצעות החוק, ואנחנו רואות שמנסים לשבור את המסגרת על פסקת ההתגברות. יש להעיר את הנשים. נאמתי בקפלן אבל הבנתי שנדרש מיצג ויזואלי חזק, ואנחנו יצרנו את המיצג ‘סיפורה של שפחה’ לפי רעיון של שירה דונביץ’. זה יצר הד אדיר. כשאישה צועקת, זה מעביר את המסר. ואז החלה ביקורת, אמרו שאנחנו חושבות שאנו שפחות. אבל זה סיפורן של נשים שמבינות שלקחו להן את זכויותיהן. וזה קורה עכשיו. אני מבקשת מכל הנשים לברר כיצד הן יכולות להיות יותר מעורבות. כיום גם מגישות טלוויזיה לובשות אדום - כל אחת יכולה לעשות משהו כי אנחנו בזמן קריטי".
לגבי הדור הבא - מה נאמר לילדינו?
לוי קופלמן: "ביטחון עצמי אינו משהו שנולדים איתו. ניתן לרכוש אותו, ואישה בטוחה וחזקה תצליח אחר כך בכל תחום".
זר קצנשטיין: "לאחרונה הייתי בבית הנשיא וראש המטה סיפרה לנו שהיא אמרה לשר המשפטים יריב לוין שהרפורמה תפגע בנשים. הוא אמר שהוא לא מודע לזה אבל הוא עדיין ממשיך. אני בטוחה שיש בממשלה חברי כנסת שאינם שונאי נשים - אבל אף אחד מהם לא קם ומדבר, וזה מה שנחשב".
דגן: "באופן כללי, ברשת החברתית יש רתיעה מעיסוק בפוליטיקה. כל דבר שנאמר בנושא גורר קללות. אני רגילה לאינטרנט והופתעתי מכמות הנאצות. יש פחד מלאבד עוקבים אבל יש לנו במה, ואם לא נשתמש בה כדי להשפיע באמת, אז חבל. מי שזה לא בוער בה צריכה לשבת לקרוא, הכלי שיש לי הוא הרשת החברתית ושם אני יודעת לייצר שיח. ועם זאת, יש מחיר ללהשמיע את דעתך. אני סופגת אש".