סגור
כנס שוק ההון בראי ההייטק הישראלי - פאנל אלדד מניב, אורן בוסקילה, רונן קפלוטו, יפעת אורון, יאיר נחמד

כנס שוק ההון
איפה כדאי להנפיק? מנהלי חברות הייטק משווים בין וול סטריט לשוק המקומי

פאנל מנהלי חברות טכנולוגיה בכנס שוק ההון של כלכליסט וקסם קרנות, דנו היום היכן כדאי לחברות הייטק ישראליות להנפיק, אם בכלל; בעוד מדד נאסד"ק מוחק השנה רבע משוויו, ת"א 125 מאבד 1% בלבד; רונן קפלוטו, מנהל השקעות ראשי של חברת קסם, חברת הקרנות של אקסלנס: "מבחינת חשיפה, טוב להיות בנאסד"ק"

מדד נאסד"ק צלל מתחילת השנה 25% לעומת תל אביב 125 שירד 1% בלבד. האם נתונים אלו אמורים להביא את מנהלי חברות הטכנולוגיה הישראליות להעדיף להנפיק את החברה שלהם דווקא בשוק המקומי ולוותר על החלום האמריקני? בנושא זה עסק פאנל מנהלי חברות טכנולוגיה בכנס שוק ההון של כלכליסט בשיתוף קסם קרנות ETF מבית אקסלנס שנערך בבורסה.
חברה שבחרה במסלול ההנפקה, קודם בשוק המניות המקומי על פני נאסד"ק, היא נאייקס, למרות היותה חברה גלובלית שמעניקה פלטפורמות לקמעונאות מסביב לעולם.
על פי יאיר נחמד מנכ"ל נאייקס: "נאייקס היא חברה גלולבלית, אנחנו מעניקים פלטפורמה לקמעונאות לצד תשלומים הדיגיטליים וכרטיסי אשראי. מ-2005 עד 2021 צמחנו כל שנה ב-40%. אנחנו חושבים שזה יקרה גם בעתיד בגלל המודל והפריסה שלנו. בעקבות הצמיחה והבחירה בשוק המקומי הגענו כחברה פרטית ללא השקעה של קרן הון סיכון. בשנת 2020 ג'פריס הציעו לנו הנפקה גלובלית והבנו שמדובר ברווח כפול של הכנסת משקיעים זרים מחד ומסחר בשוק המקומי מאידך".
כשאתה רואה את נאסד"ק אתה מבין שעשית נכון?
"הודענו שנירשם למסחר בשוק האמריקני. אנחנו לא מצטערים על זה ואנחנו לא יכולים לנהל את שוק המניות. אנחנו רוצים לתת כמה שיותר אינדיקציות למשקיעים לגבי התהליכים שאנחנו מבצעים כחברה ומידע על לקוחות וביקושים. כך המשקיעים יכולים לזהות טוב יותר מה מתרחש בחברה. מבחינת עתידה של החברה, אנחנו נגיע לאיזון שנה הבאה מבחינת רווחים ולאחר מכן נהיה רווחיים. נהיה חברה עם הכנסות של מיליארדי דולרים תוך כמה שנים".
אתה תתנהג שונה בנאסד"ק?
נחמד: "אנחנו מדברים עם המשקיעים האמריקניים כל רבעון, לכן אני מרגיש שאנחנו מיום ראשון בנאסד"ק. המעבר להיות דואלי יעזור לנו מול הרגולציה המקומית. אנחנו מחדדים את המדיניות העסקית שלנו ומציגים את הערך ללקוחות".
רונן קפלוטו, מנהל השקעות ראשי של חברת קסם, חברת הקרנות של אקסלנס: "אני חושב שאם אנחנו מסתכלים על המהות, בעולם הטכנולוגי, טוב לחברה להיות בנאסד"ק מבחינת חשיפה. כשמסתכלים על הצד הטכני יותר, שכולל את היקף נכסי המוסדיים והצורך שלהם בחשיפה מנייתית שגדול יותר מההיצע של מניות מקומיות, יש יתרון טכני ברור להנפקה בשוק המקומי. וזה עוד לפני שלקחנו בחשבון את הרפורמה באג"ח המיועדות שתביא לעלייה בביקוש למניות. השוק הישראלי הוא גם יותר סלחן מהאמריקני בו החברות נחתכו בעשרות אחוזים לנוכח תוצאות מאכזבות".
איך בלקסטון מתייחסת לעולם הטכנולוגי באווירת ההשקעות הנוכחית?
יפעת אורון, מנכ"לית בלקסטון ישראל: "אנחנו מנהלים היום 941 מיליארד דולר. יש עוד מיליארדי דולרים של דריי פאודר שמחפשים השקעות. נכון להיום הריביות גבוהות, לא פשוט למגר את האינפלציה והלחץ על החברות מתגבר. כולם מתכוונים למצב יותר קשה. יש פה מעגל אכזרי של צמצום ביקוש. יש אלמנט פסיכולוגי בשווקים והיה פה 'אובר שוטינג' מבחינת תמחור חברות. יש חברות שחטפו לא בצדק ויש הזדמנויות. מי שמנתח את החברות יודע להבחין. מה שלא מעניין הוא חברות עם חלומות גדולים שקשה לראות כיצד יגשימו אותו. המהות היא לא לצאת מטכנולוגיה, משום שההזדמנויות מאוד מעניינות".
אלדד מניב, נשיא ו-COO בטאבולה. מניית טאבולה ירדה כמעט 70% מתחילת השנה. אתה מתגעגע לתקופת החברה כפרטית?
"האם אנחנו ראויים להיות ציבוריים? בנינו את החברה שנים להיות ציבורית מבחינת מודל עסקי ועשרות אלפי חברות. וורן באפט אמר שכשמגיע השפל יודעים מי שחה ערום. להיות ציבורי זה כיף גדול. אחד הערכים של טאבולה הוא שקיפות. כל אחד מ-2,000 העובדים של טאבולה מקבל מייל כל בוקר על מצב החברה, אילו לקוחות גייסנו ומי עזב. ניסו לכפות עלינו להפסיק עם זה כשהפכנו להיות ציבוריים. מצאנו בסוף את הדרך לשמר את הנוהג. כשאתה הופך להיות ציבורי, זה יכול לשנות אותך. אותנו זה הפך להיות נועזים יותר. לדוגמא, השקענו בצורה משמעותית בטאבולה ניוז, שמתחרה באפל".
אורן בוסקילה, מייסד משותף ב-Innoviz. אתם חברה שקצת קל לה יותר להתנהל בזמננו, כי לא מצפים מכם להכנסות. איך אתם מרגישים את המשקיעים היום?
"אינוויז היא חברה צעירה בת 7 שנים ומפתחת טכנולוגיה לכלי רכב לנהיגה בצורה אוטונומית. זכינו בפולקסווגן בחוזה של 4.4 מיליארד דולר. השוק סימן את אינוויז כמובילה בתחום ה-LIDAR ברכב".
מתי יהיה ניתן לבחון את המוצר שלכם?
"טכנולוגיית החברה מוטמעת בסדרה 7 של BMW שתרד לכביש כבר בשנה הבאה. בהמשך הטכנולוגיה תוטמע גם בפולקסווגן. אנחנו חשים את שינוי הסנטימנט של כל השוק. המשקיעים יודעים שבענף שלנו חייבים סבלנות. חברות רכב מתניעות פרויקט היום לרכב שייצא עוד חמש שש שנים. הסבלנות משתלמת. בעולם הרכב חברה שנכנסה להיות אחראית על תחום הלידר והביטחון, יהיה קשה להוציא אותה משם. אנחנו צריכים שלא להתבלבל מהשוק וממחיר המניה. זה לא רלוונטי לעבודה שלנו. אנחנו בשוק שצפוי להיות יותר מ-30 מיליארד דולר בעשור הקרוב. אנחנו צריכים להמשיך באסטרטגיה שתאמץ אותנו כמובילי שוק הלידאר, ושוק המניות יבין את זה לאורך זמן".
זה לא יהפוך אותכם ליעד לרכישה?
"זו לא האסטרטגיה שלנו. גם המשקיעים שלנו אומרים ומבינים שזה מסע ארוך ומאמינים בנו".
עד מתי נראה האטה בתחום הטכנולוגי?
אורון: "אני רוצה לקלקל לך, לא ראיתי כל כך האטה בתחום. אנחנו מסתכלים על המניות בשוק ומפרשים שהשוק נחלש - אבל זו טעות. לישראל מגיעים גופי ענק שרוצים לרכוש חברות. מה שכן, יהיה שוני בשווי בין חברות מובילות לחברות שמשתרכות מאחור. החברות שירדו הכי הרבה בשנה האחרונה, הן חברות הטכנולוגיה שזינקו בקורונה. אבל עכשיו יש חזרה לבייסיק טק. מהר מאוד נראה שוב קצבים של צמיחה מהירה בטכנולוגיה המסורתית ואלו חדשות מצוינות לישראל".