סגור
כנס קנאביס - פאנל רגולציה
(סיני דודפור )

כלכלת הקנאביס
מנכ"ל פנאקסיה: "אני רוצה להגיד לפוליטיקאים - אל תפריעו"

דדי סגל אמר את הדברים בפאנל שנערך במסגרת כנס כלכלת הקנאביס של כלכליסט בשיתוף IMC. יוגב שריד, מנכ"ל שיח מדיקל: "הבעיה העיקרית ברגולציה היא האי ודאות. אני לא יכול כל בוקר להיתקל בהצעת חוק חדשה, או שפקיד החליט משהו חדש"

חברות הקנאביס הישראליות נמצאות בדרך לקונסולידציה ומיזוגים, כך עולה מדברי חברי פאנל שנערך בכנס כלכלת הקנאביס של כלכליסט בשיתוף IMC.


הפאנל בנושא "על קנאביס, רגולציה, שוק ההון ומה שביניהם" נערך בהנחיית אדריאן פילוט כתב כלכליסט, בו השתתפו ד״ר דדי סגל, מנכ״ל פנאקסיה, גולן ביטון, מנכ"ל יוניבו ויוגב שריד, מנכ"ל שיח מדיקל. שלושתן חברות ציבוריות שנסחרות בבורסה התל אביבית.
פילוט פתח בשאלה זהה לחברי הפאנל: לאן כל הסיפור הזה הולך? אנחנו הולכים לייבוא או לייצוא? בפוקוס על הצרכן הישראלי או הבינלאומי? האם יש טעם לקחת את כל השרשרת או חלקים ספציפיים?
סגל: "התעשייה שלנו מתבגרת, כולנו בשוק כבר כמה שנים. כמו בכל תעשייה שנבנית, בהתחלה כולם עושים הכל. עם הזמן כל אחד מתפקס על מה שהוא יודע ועל מה שהוא עושה הכי טוב. השוק ילך לשוק גלובאלי. ברור שתהיה פתיחת שוק, ואז חייבים למצות את היתרון התחרותי".

1 צפייה בגלריה
כנס קנאביס canabiz פאנל השקעות ורגולציה מימין יוגב שריד דדי סגל גולן ביטון מנחה אדריאן פילוט
כנס קנאביס canabiz פאנל השקעות ורגולציה מימין יוגב שריד דדי סגל גולן ביטון מנחה אדריאן פילוט
פאנל השקעות ורגולציה. מימין: יוגב שריד, דדי סגל, גולן ביטון, המנחה אדריאן פילוט
(צילום: אוראל כהן)

ביטון: "מפעל רוצה להיות מפעל יותר טוב. חקלאי רוצה לגדל בצורה הטובה ביותר את חומר הגלם, בסוף הצרכן קובע. השוק היום מאוד דינאמי. לא חושב שראיתי עוד שוק כזה, שבו כל חודשיים יוצאים מוצרים חדשים וחברי הכנסת מדברים על חוק חדש. הדינאמיות והזריזות הם שם המשחק. חברה שתדע להיות דינאמית תדע לצלוח את הגלים. משום שכאן כל גל הוא מאוד משמעותי".
שריד: "כשמסתכלים על שרשרת הערך, אין חברה (בארץ) שהיא רק מגדל או מפעל. כל חברה יודעת להסתכל על כל שרשרת הערך ולהחליט איפה היא צריכה להיות בה. אנחנו ב-2008 החלטנו שאנחנו רק מגדלים. היום הבנו שהלקוח הסופי הוא מה שהכי חשוב באמת, לכן הקמנו מותג".
פילוט: אז מה היתרון היחסי של ישראל? יש פה הרבה תחרות.
סגל: "היתרון התחרותי שלנו בשוק הגלובלי צריך להיות עם ההבנה שהיינו קודם, והבנו איך ללכת למוצרים שהם סטנדרט. בעולם אלה מוצרים בסטנדרט של תרופה. פנאקסיה רשמה את ה-וייפ הראשון מחוץ לארה"ב. היא היחידה עם אישור ל-וייפ בגרמניה. יש לנו יתרון טכנולוגי ורגולטורי בגלל שאנחנו מדינה עם רקע של תעשיית תרופות".
ביטון: "ישראל היא שוק של 40 טון קנאביס בשנה במדינה עם 9 מיליון איש. בכל בריטניה יש שוק של 2 טון בשנה. בגרמניה עם אוכלוסיה של 82 מיליון איש, זה שוק של 8 עד 10 טון. אנחנו מגיעים עם תעשייה, ולכן שוק של 40 טון הוא אדיר וענק. אנחנו יודעים להגיע למטופלים, יש לנו דאטה בייס, במיוחד בפארמה. אני יכול לדעת עם איזה מוצר להגיע".
שריד: "אין לי ספק שאנחנו המגדלים הטובים ביותר. אבל גם אין לי ספק שהעולם ירוץ יותר מהר מאיתנו. שר החקלאות דיבר על היתרונות הגדולים שלנו. אין ספק שהיתרון שלנו במחקר ופיתוח, מגנטיקה ועד כמה קילוגרם אני מוציא למ"ר ואז איך מוציא מוצר טוב יותר. אבל אם אני מסתכל על זה ביתרונות באמת של ישראל – לא יהיה לנו מאסה. אבל התעשייה הישראלית, איך משווקים אותנו בעולם, מתמחים ב-3 תעשיות עיקריות, החקלאות – אין שר שמגיע מהעולם שלא מדבר על החקלאות, הייטק ורפואה. בשילוש הקדוש הזה – הקנאביס משלב את שלושתם".
פילוט: האם יש התאמה בין מה שהפוליטיקאים הבטיחו לצרכים שלכם, השאלה אם הם מבטיחים דברים שיכולים לסייע ומה מעכב?
ביטון: "הממשלה עברה תלאות לא פשוטות. יש לנו פורום בהתאחדות התעשיינים שמשתף פעולה עם הפוליטיקאים. לא לעשות שינויים דראסטיים. אנחנו רוצים ודאות ושקיפות ועתיד נכון. ולא כל אחד שמגיע משנה 180 מעלות".
סגל: "הרבה כבר קרה, עבר חוק הסדרים, ואנחנו רשמנו מוצר בגרמניה. חיכינו שישראל תסכים לייצא את המוצר. חוק ההסדרים שינה ואפשר לייצא. משרד הכלכלה והבריאות הצליחו להסתדר ועבר דבר גדול מאוד ואפשר לייצא. אני רוצה להגיד לפוליטיקאים קודם כל אל תפריעו".
שריד: "יש שלושה דברים עיקריים שמפריעים להתפתח: רגולציה, חסמים ומידע. הבעיה העיקרית ברגולציה היא אי וודאות. אני לא יכול כל בוקר להיתקל בהצעת חוק חדשה, או שפקיד החליט משהו חדש. יש חסמים של שוק מתפתח שלגיטימי שיהיו, אבל אנחנו כבר שוק מתבגר. למשל למה אין עובדים זרים אצלנו בחקלאות? אף אחד לא יודע. למה גיוס עובד לוקח חודש וחצי? למה צריך לעשות מבחנים בכל שלבי הגידול? בין 5 או 7 בדיקות מעבדה? אם אני עומד בסטנדרט של המוצר הסופי – תנו לי להתקדם. הנקודה השלישית היא לגבי המידע. אנחנו צריכים לקבל החלטות כלכליות על בסיס מידע והיום אין מידע. אנחנו יודעים שיש 102 אלף מטופלים. כמה מתוכם מימשו את הרישיון? כמה מתוכם מטופלים בדרגת טי-20. הרי מוצרים ששתלתי בנובמבר 2021 יימכו רק בתוך שנת 2022".
ביטון: "עם כל הכבוד לתעשייה יש פה שוק של 40 טון בזכות הרגולציה. נכון זה מתחבר לזריזות וגמישות. יש דברים שאפשר לשפר, כל גרם זז עם 2 מאבטחים. בסוף המטופל הכי חשוב, מקבל מוצר מפוקח ומוצר טוב".
פילוט: מתי היא תתחיל לחלק דיבידנדים?
סגל: "עכשיו המאני טיים. מי שבאמת היו לו עיניים בראש ידע שזה ייקח זמן. אנחנו יכולים סוף סוף לשווק בעולם מוצר עם יתרון טכנולוגי. זו תעשייה שלוקח לה זמן להיבנות. לרשום מוצר בגרמניה לקח שנה וחצי. עכשיו מתחיל להיות מעניין".
ביטון: "אנחנו הכנסנו לאחרונה משקיע ב-70% אפסייד למחיר המניה. החברה יותר שווה ממה שהיא מתומחרת על ידי השוק. זו חברה שתשרוד את הגל הקרוב. לא כל החברות שורדות את הרבעון הקרוב. המשקיעים לא רצים לתחום כמו פעם. יש הרבה יותר קושי בהשקעות. המוסדיים יצאו מהנייר לאחרונה. החברות שמצליחות לעבור את זה, הן החברות שיעברו את השלב".
שריד: "בסוף כדי להצליח בתחום הקנאביס, אני רואה את ההצלחה שלי על ידי שיפור איכות החיים של המטופל. הוא יהיה מטופל לאורח זמן. צריך להבין אילו שחקנים אנחנו בתעשייה. הקנאביס והקנאביס הרפואי בפרט צריך לכלול יותר מהחוליות הקיימות היום. הקמנו חברות שקשורות לתחום הקנאביס מסביב. הן יעזרו לנו בעתיד עם שיתופי פעולה. אלה דברים שכדי לייצר ערך מוסף".
פילוט: האם התעשייה הולכת לקונסולידציה?
ביטון: "רואים את זה כבר עכשיו. יוניבו למשל קנתה את מדיפארם. הקטנות או שישרדו או שיירכשו".
סגל: "זה שוק גלובלי. חברות ישראליות דינן להיקנות על ידי הגדולים. החוכמה להיות זה שייקנה עם טכנולוגיה".
שריד: "השוק הישראלי שוק חזק, חייבים להמשיך לשחק בשוק הישראלי. זה שוק שנצליח לעשות הרבה כסף ממנו בעתיד".