סגור
ועידת האנרגיה - אינה ברוורמן
(סיני דודפור )

ועידת האנרגיה
"גלי הים יכולים לייצר פי 2 מכמות החשמל שמיוצרת בעולם כיום"

לדברי אינה ברוורמן, מנכ"לית אקו-ווייב בוועידת האנרגיה של כלכליסט, "עד שנת 2023 אנחנו צפויים לראות 30% מהאנרגיה בעולם מופקת מאנרגיה מתחדשת, ששיעורה כיום 18% בלבד"

באמצעות גלי הים אפשר להפיק פי 2 מכמות האנרגיה שהעולם צורך כיום. כך לדברי אינה ברוורמן, מנכ"לית אקו-ווייב פאוור בוועידת האנרגיה של כלכליסט בשיתוף בזן. ברוומן מציינת כי "שוק האנרגיה המתחדשת נמצא בצמיחה מאוד מהירה. השוק צפוי לצמוח בכ-50% עד 2025, הוא אמור לגדול מ-313 מיליארד דולר ל-436 מיליארד דולר. עד שנת 2023 אנחנו צפויים לראות 30% מהאנרגיה בעולם מופקת מאנרגיה מתחדשת, ששיעורה כיום 18% בלבד".
הפקת חשמל מגלי הים לדברי ברוורמן נובעת ממספר יתרונות בתחום זה. "40% מאוכלוסיית העולם גרים במרחק של עד 100 ק"מ מהחוף. עם צפיפות אוכלוסין כזאת הצורך באנרגיה מגלי החוף הוא בלתי נמנע. אפשר להעביר חשמל ישירות למקומות המגורים. המים דחוסים הרבה יותר מהאוויר, לכן אפשר לייצר יותר חשמל עם מצופים קטנים יותר (מאשר באנרגיית רוח, ח"ש). החשמל יכול להפיק אנרגיה 24/7 באזורים רבים, כשבאנרגיה סולארית בשעות לילה אין ייצור. בנוסף לכך, החשמל מגלי הים יכול לייצר פי 2 מכמות החשמל שמיוצרת בעולם כיום. עד 2050 הוא צפוי לייצר 10% מהחשמל באירופה".

1 צפייה בגלריה
‍אינה ברוורמן מנכ"לית ומייסדת משותפת Ecowave power ועידת האנרגיה
‍אינה ברוורמן מנכ"לית ומייסדת משותפת Ecowave power ועידת האנרגיה
‍אינה ברוורמן מנכ"לית ומייסדת משותפת של Ecowave power
(צילום: אוראל כהן)

אז למה לא כל כך רואים חשמל מגלי ים? ברוורמן הציגה ניסיון של חברות לפתח מתקני הפקת אנרגיה בלב הים. אחת החברות התקינה תחנה שהיתה אמורה לספק חשמל ל-100 משקי בית אבל עלתה 150 מיליון דולר. "חברות חשמל ויצרניות האנרגיה השקיעו בייצור חשמל מגלים בלב ים, אבל לא רק שהמחיר של הייצור שלו לא ירד, אלא שהתחנות האלה נשברו אחרי שלושה ימי פעילות". התגלה, לפי ברוורמן, כי בייצור חשמל בלב ים המתקנים לא יכול כיום לשרוד גלים של 20 מטר ומעלה. "לכן, חברות הביטוח סירבו לבטח את המיזמים האלה, וגם הארגונים הסביבתיים שהיו אמורים להיות הכי נלהבים התנגדו להפקה בלב ים משום שהיא יצרה נוכחות חדשה בקרקעית הים שהפרה את המאזן האקולוגי".
הטכנולוגיה שאותה מקדמת אקו-וייב פאוור לדבריה, "שונה לחלוטין. אנחנו לא הולכים ללב ים. אנחנו מתקינים על מזחים, שוברי גלים, כשהדבר היחיד שבמים הם המצופים. כל הטכנולוגיה היקרה, נמצאת על היבשה כמו בתחנת כח רגילה. הסתכלנו על תעשיית הרוח שב-100 שנים הראשונות שלה מעולם לא הלכה ללב הים. קודם פיתחו יכולת פיננסית וטכנולוגית, ורק כשהרגישו בטוחים מספיק הלכו ללב הים".
לדברי ברוורמן, המצופים של החברה שאותה היא מנהלת, "מתחברים למבנים קיימים ומייצרים חשמל שמועבר לרשת, הכל באוטומציה חכמה שמאפשרת העברת חשמל בבטחה. העלות נמוכה מאוד. התחנה שהקמנו בגיברלטר עלתה 450 אלף דולר, בהשוואה ל-150 מיליון דולר זה משמעותית נמוך יותר. כשהגלים גבוהים מדי המצופים עולים אוטומטית מעל פני הים ונשארים נעולים. יש לנו 100% ביטוח, בארץ המתקן שהקמנו בנמל יפו מבוטח על ידי חברת מגדל. ב-2016 הקמנו תחנה בגיברלטר. כיום אנחנו בהקמה של תחנת הכח בישראל שתחובר לישראל שתהיה בנמל יפו בשת"פ עם EDF אנרגיות מתחדשות, במימון של משרד האנרגיה. השלב הבא לבנות תחנה מסחרית בפורטוגל שתתחיל ב-1 מגה וואט וצפויה לגדול ל-20 מגה וואט. יש צנרת שלנו של 320 מגה-וואט ברחבי העולם".
ברוורמן חתמה את דבריה כשהיא מספרת "עליתי לארץ בגיל 4, נולדתי בברה"מ. שבועיים אחרי שנולדתי היה הפיצוץ הכי גדול ומזהם בעולם בצ'רנוביל. בעקבותיו היה לי דום נשימה, ואמא שלי ראתה אותי כחולה בעריסה ולא נושמת. היא עשתה לי הנשמה עד שהגיע האמבולנס. אז זכיתי להזדמנות שנייה לחיים, שאותה אני רוצה להקדיש לייצור חשמל ירוק מגלי הים".