סגור

המסלול שלך מוכן: ארבעה טיולים לפסח

שכשוך במעיינות רמות נפתלי, חשיפה לאמנות רחוב בחיפה, מסע לגימות בהרי יהודה ומפגש מרגש עם חיות המדבר. ארבעה מסלולים לארבעה טיולי פסח שונים

רמות מנשה / עולים על השביל
צוות סימון השבילים של החברה להגנת הטבע סיים לפני כשנה לסמן שביל ארוך חדש של כ־70 קילומטר במרחב הביוספרי (אזור שבו חיים אנשים כחלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית שסביבם) ברמות מנשה. השביל עובר בנופי טבע ואתרי מורשת, קיבוצים ומושבים, ובכמה מוקדי עניין כמו טחנת קמח בנחל קיני, גבעת יאשיהו־תל אל־אסמר, חורשות אולמוס, אלוני תבור, עמק השלוםועוד. בין התצפיות על האזור וסביבתו: תל מגידו, גלבוע, הר תבור, גבעת המורה והכרמל. את השביל מומלץ לפרוס לחלקים ולכבוד חנוכתו הושקה מפת טיולים חדשה שבאמצעותה אפשר לטייל ולנווט. איציק בן דב, רכז סימון השבילים בחברה מספר שהשביל מגוון עם נופים מיוחדים, בין יער עבות לבין מישורים עם צמחייה נמוכה, בין פריחות לבין מים זורמים, בין תצפיות גבוהות, ערוצי נחלים ואתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים. בחורף ובאביב, אזור רמות מנשה מכוסה במרבד ירוק ובפריחות מרהיבות: נרקיסים, עיריונים, כלניות, תורמוסים ועוד, הנחלים זורמים והמעיינות שופעים.
4 צפייה בגלריה
פנאי קניש של רקפת
פנאי קניש של רקפת
מעיין בעין נילי. מסיימים את המסלול ברחצה
(צילום: איציק בן דב החברה להגנת הטבע)
אם תרצו טיול קצר ורטוב, מומלץ להגיע עד עין נילי, אחד מאתרי השביל, על מסלול קווי שאורכו 10 קילומטר: משאירים רכב אחד בסיום המסלול שבעין נילי ומתחילים בקיבוץ רמות מנשה. במהלך המסלול תגיעו לחוות דובי המאפשרת רכיבה על סוסים למשפחות וקבוצות. המעיין הראשון הוא עין מחוללים, בלו מים צלולים וקרירים, ועומקו כגובה ירך. אחרי טבילה חפשו את סימון השבילים הסגול (מערבה) והמשיכו על דרכי עפר רחבות, עברו בגשר מתחת לכביש 6, טפסו על גבעה עגולה לנקודת תצפית ורדו חזרה תחת כביש 6. בעת ההליכה עוברים דרך מעיין עין סוקר, מקום נפלא לעצירה לארוחה קלה בשולחנות פיקניק במקום. השביל ממשיך בנופים פתוחים של יער ופארק אלונים על גבעות עגולות, עובר לצד נוף קיבוצי חקלאי, לאחר חציה של נחל תנינים, מטפסים במעלה ומסיימים בעין נילי, מעיין בגובה המותן. מאיה נחום שחל

באר שבע / אריה לבן וסקי על החול
מדבריום הוא פארק החיות הענק בבאר שבע שנפתח לאחרונה בהשקעה של יותר מ־250 מיליון שקל. הוא משתרע על פני 140 דונם ומאפשר מפגש בין המבקרים לבעלי החיים באמצעות חוויית טיול מדברית, צפייה, מפגשים בלתי אמצעיים עם בעלי החיים ושיטות הדרכה חדשניות. אפשר לבלות בו כמה שעות טובות ולפגוש כ־100 מינים של בעלי חיים מדבריים הנמצאים בפארק ומותאמים לתנאי האקלים. הפארק מחולק לארבעה בתי גידול מדבריים: הקניון, הערבה, נווה המדבר והסוואנה, ובנוסף יש אזור מפגש של האדם עם המדבר — בחאן. תוכלו לפגוש בפארק אריות לבנים, צ’יטה, קרנפים, תנינים, גמלים, זברות, גנו, נמרים, זוחלים ועוד. יש להזמין מקומות מראש באתר מדבריום.
4 צפייה בגלריה
פנאי אריות לבנים בפארק מידבריום
פנאי אריות לבנים בפארק מידבריום
אריות לבנים בפארק מידבריום
(צילום: נדב צור; ליאור עמר)
משם אפשר לעבור אל הגן הלאומי תל באר שבע. זהו תל מקראי חשוב, אחד משלושה מתקופת המקרא ואונסק"ו כלל אותו ברשימת אתרי המורשת העולמית. הוא משקיף אל מרחב החיים שבו ופעלו אבות האומה: אברהם יצחק ויעקב ומוקדי העניין הבולטים בו הם מזבח אבן ששימש להקרבת קורבנות, באר מים המגיעה למי התהום, שערי העיר, ארמון המושל ועוד.
במרחק של כ־40 דקות נסיעה משם אפשר לגלוש על החולות במרכז הישראלי לגלישת חולות בדיונה של שבטה. גלישת סקי חולות (Speedboarding) על מסלולים של דיונה מורטבת במים היא חוויה מהנה לכל המשפחה. לצד המסלולים המהירים יש גם מסלול איטי וקצר עבור ילדים קטנים ואפשר לגלוש גם על החול היבש. המתחם פתוח כל יום משעה 10:00 ועד שעות הערב. חובה להזמין מקום מראש. מאיה נחום שחל

הרי יהודה / פרובאנס פינת בית שמש
ברגע שפונים מכביש 1 לכיוון בית שמש, נכנסים לרגע לטוסקנה או לפרובאנס של ישראל, לפחות ככל שזה נוגע ליין. על פני כמה קילומטרים ספורים על כביש 38 פזורים מיטב היקבים המקומיים.
זה מתחיל ביקב פלם, הקרוב ביותר לפנייה. היקב יושב כבר בלב יער הקדושים, מוקף במרבצי זעתר ומרווה (לא לקטוף בבקשה) ושלל פרחים בעונה. הוא מייצר כמה מהיינות הכי נחשבים בישראל כמו הפלם קלאסיקו והפלם ריזרב, ומשיק עתה את הלבנים מבציר 2023. יש טעימות מודרכות ובעיקר מרפסת מול הנוף שתכבוש גם את מי שבכלל לא שותה. לצד המשקה מוגשות גבינות ממשק גל האיכותי מכפר טרומן.
4 צפייה בגלריה
פנאי  אירוח ביקב עגור
פנאי  אירוח ביקב עגור
אירוח ביקב עגור. לא לוותר על הרוזה הנהדר
משם אפשר להמשיך ליקב צרעה בקיבוץ צרעה, אחד היקבים הישראליים הכי נחשבים, אפילו בעולם. ליד הדשא הקיבוצי הנצחי, אפשר לטעום את היינות הייחודיים של ערן פיק שמשיק כעת את בציר 2023 של יין השורש הלבן שלו. ליד היין גבינות ממחלבת יעקבס.
קפיצה קטנה למנזר בית ג'ימאל ועכשיו אתם באמת באיטליה עם נזירים ויין פשוט וזול מתוצרת מנזר אחר, כרמיזן, ולצידו זיתים נהדרים, ברנדי מעולה וליקר דובדבנים משכר.
כמה קילומטרים הלאה, בגבעת ישעיהו, יושבים סימה ודורון רב הון, מלכי היין הלבן של ישראל מיקב ספרה עם זנים כמו ריזלינג, שרדונה, סוביניון בלאן ואחרים. לצד היין גבינות ממשק דותן. את המסע מסיימים אצל שוקי ישוב, אחד הייננים הכי מקוריים וססגוניים בישראל ביקב עגור. אל תוותרו על יין לים המיוחד, ועל הרוזה הנהדר. חיליק גורפינקל

חיפה / מדרגות עד הבית
המלחמה טלטלה את המקום הכי אינטימי ושמור: הבית. במוזיאון חיפה לאמנות מוצגות כעת שמונה תערוכות שמבקשות לחזור לבית ולהתבונן בו מבעד לעיניהם ויצירותיהם של אמנים, חלקם מקומיים צעירים ועכשוויים וחלקם זרים ומהעבר הרחוק, כמו התחריטים האדריכליים המשוגעים של פירנזי האיטלקי מהמאה ה־18. בשיטוט בתערוכות, נראה שלכל אמן ואמנית יש פרשנות אחרת לבית: כמקום מחסה, כחלום או כזיכרון בלבד.
4 צפייה בגלריה
פנאי מימין: ארם גרשוני  נטליה זורבובה
פנאי מימין: ארם גרשוני  נטליה זורבובה
פרשנות למושג בית בציורים במוזיאון חיפה. מימין: ארם גרשוני, משמאל: נטליה זורבובה
(צילום: ארם גרשוני, YP; יגאל פרדו)
עבור הציירת נטליה זורבובה, שתערוכתה המרשימה ״חיה בציור״ היא הגדולה והעשירה ביותר, נדמה שהבית הוא דווקא חוויה של תנועה, כמי שהגירה תמידית טבועה בה לעומק. זורבובה מציירת את החדרים בבתים השונים שבהם היא חיה: בברלין, ביפו, בבאר שבע, ואפילו את ביתה במוסקבה, מהזיכרון. לכולם משותפת התבוננות שקטה ביומיומי: בחפצים, ברהיטים, ובשעות השונות. כדאי גם להתבונן מקרוב בציורי השמן של ארם גרשוני, המתאר בריאליזם וירטואוזי חפצי בית פשוטים: כיסא ישן, קערות וסירי מטבח, נתחי בשר ודגים או פירות, שמייצרים בצופה תחושת קרבה וביתיות וגם הזרה ופליאה.
מול הנוף של מפרץ חיפה על הצלע הצפונית של הכרמל יצרה האוצרת צאלה קוטלר־הדרי את תערוכת החוץ ״שתי נקודות דמיוניות, והנוף״ שמשלבת ירידה רגלית מהנה במורד מדרגות גדרה. לאורך התוואי פזורות עבודות פיסול, צילום, ציור, גרפיטי, רישום בנוף, קרמיקה וסביבה של 40 אמניות ואמנים. במעלה המדרגות ניצב פסל החמור ממתכת שצורת לב גזורה בו מאת אשרף פואח׳רי. משם יורדים במדרגות לתוך השכונה שטובלת בירוק ומתחילים לנסות ולאתר את כל העבודות שרובן נטמעות בסביבה. יקיר שגב